Immunmedierad keratit

Vad vill du veta? Jag tog bort min förra häst pga det.
Nej, så tråkigt! Men varför fick du ta bort den? Det är väl ingen dödlig sjukdom. Min häst har det o enl vet så vet man inte exakt vad som orsakar den.. har även försökt att googla på det men hittar inte alls särskilt mycket info om det. Min häst har haft skov i flera år men nu åkte jag till strömsholm för att få det hela ordentligt utrett o fick byta behandling från isopto maxidex till zovirax.

Om du medicinerar med Zovirax innebär det att keratiten kan vara orsakad av herpesvirus.

Min häst testade negativt på virus, svamp och hade endast spår av bakterier. Dessutom var keratiten ulcerös, vilket innebar att hon fick stora sår på hornhinnan. Det är naturligtvis väldigt smärtsamt och inget värdigt hästliv, speciellt då skoven kom så ofta. Om keratiten 'bara' orsakar inflammation och inte sår är det givetvis en mycket enklare form.

Min häst hade dessutom PPID men veterinären kunde inte säga att keratiten berodde på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 175
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama