Sv: Immer 359

Nu har jag kollat Dragona på ett videoband från 1995 (då hon var 16 år) och tycker mer hon ser ut som någon tigervariant än konstantskimmel. Typ 2/3 röda och 1/3 vita hår jämnt fördelade över hela kroppen och sedan ljusa och mörka uppåt dmstora fläckar och blandat rött och grått tagel! Verkligen mysko färg. :rofl:

Nu har jag kollat Dragona på ett videoband från 1995 (då hon var 16 år) och tycker mer hon ser ut som någon tigervariant än konstantskimmel. Typ 2/3 röda och 1/3 vita hår jämnt fördelade över hela kroppen och sedan ljusa och mörka uppåt dmstora fläckar och blandat rött och grått tagel! Verkligen mysko färg. :rofl:

Stickelhårig...

Ja. Det grå taglet kommer säkert från Dragon, jag har sett flera gråhåriga Dragonhästar.

Jamen titta! Accangen över e har blivit ett annat tecken i blup... tack!

Häftig är den iaf! Står inga färger mer bakåt, synd, skulle vara kul att se var den massiva stickelhåringen kommer ifrån. Rejäl skunksvans också.

Det är ju då en rabicano tecknad häst, stickelhår i olika mängder utgående från ljumskarna till det skunksvans. Om jag fattat det rätt så kan anlaget ligga dolt i många generationer för att sedan poppa upp igen. Jag har själv ett rabicano sto (som även är sabino tydligen vanligt att dessa anlag följs åt dock har ingen efter vad jag läst kunnat hitta kopplingen mellan dem), mitt stos avkomma hade några enstaka strån till skunksvansen när hon föddes (alltså på tvären) men de försvann sedan igen, nu blir hon ju även skimmel så helt omöjligt att säga om hon har stickelhår eller inte. Så gissningsvis bär hon ju på anlaget.

Alltså... jag är ju totalt oinsatt i det här med färger, men mitt sto är brunt, men har som du skriver här vita stickelhår i ljumsken, kallas det nåt speciellt, färgmässigt?:confused:

Jeanette

Har de bara stickelhår så kallas det väl helt enkelt bara stickelhår vet faktiskt inte om det kan vara tex en del av ett rabicanoanlag som inte kommit fram ordentligt, det som är synd är ju att det är väldigt svårt att följa var anlagen kommer ifrån då sådana teckningar inte omnämns i färbeskrivningarna.
Min tex är benämnd som mörkbrun med stickelhår, skunksvansen nämns inte alls tex.
Sedan går det ju även i vågor och syns olika mkt i olika päls, dessutom blir det ofta mer med åren och kan ju därför vara väldigt lite när hästen reggas som ung.
Min har tex snart vit man på hela undersidan av nedre delen av manen, började dyka upp fler och fler vita manstrån 2005 (när hon var 8 år) man tänker inte på det så mkt då hennes man ligger väldigt stilla och det bara är under men häromdagen blev manen nerborstad på fel sida och man såg verkligen att det ökat såg nästan helt vit ut när det låg som överhår. Knepigt nog så har skunkstrecken i svansen faktiskt tvärtom minskat förr lyste de lång väg och var riktigt kraftiga nu är de betydligt smalare.
Ett par bilder från 2005 har faktiskt inga nyare på "teckningen"

Stickelhår (tyvärr sommarpäls då syns de minst blir mkt mer framträdande i vinterpälsen)
Photo0117.jpg

Skunksvansen (det är alltså tvärgående band uppe på svansroten som betecknar en skunksvans, vissa kallar de svansar med långt vitt tagel på sidorna skunksvansar men det är de inte har de inte de tvärgående banden så är det ingen "riktig" skunksvans däremot kan de ha även vitt hängande ihop med banden (min hade en del långt innan också men det har som sagt förvunnit))
Photo0118.jpg

De vita "stickelhåren" som när kortet togs precis hade börjat dyka upp i manen (nu är den alltså nästan helt vit på undersidan).
Photo0116.jpg

Exakt samma svans på min också, samt att hon är svart med mer stickelhår på magen, inget i manen ennu. Vilken stam är det på din?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Avel Årets bruksprov hålls på Strömsholm 17 - 22 mars Anmälningarna till årets bruksprov har öppnats och flera hingstar är redan anmälda. A...
Svar
1
· Visningar
278
Senast: Görel
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur