Sv: Immer 359

Kan han ha haft konstantskimmelanlag?

Ett sto som stod på min ridskola på 90-talet var rödskimmel och det vore kul att veta var konstantskimmelanlaget kom från. Hon var e Dragon 465 u Minette och morfar var Immer.

Det har jag aldrig sett eller hört talas om.

Dragon hade ju gulanlag, men det har knappast betydelse i det här fallet.

Hur vanligt förekommande är Immer i dagens svenska varmblod?

Jag skulle gissa att konstantskimmelanlaget kommer från ett ardennersto långt bak.

Vart finns det ett ardennersto i den stammen:confused:
Den okvalificerade hingstens mamma?

Stoets möderne har skimmelfärgen från Nigro.

T ex Master har Immer i stammen.

Kan han ha haft konstantskimmelanlag?

Ett sto som stod på min ridskola på 90-talet var rödskimmel och det vore kul att veta var konstantskimmelanlaget kom från. Hon var e Dragon 465 u Minette och morfar var Immer.

Vad var det mer i Minette?

Jag vet inte. Jag har sett hennes (Dragonas) stamtavla i tre led, men jag minns inte mer än far, mor och morfar.
Konstantskimmel förekommer ju hos fler raser än ardenner men ardenner var ju klart vanligare än t ex islandshäst, connemara och welsh förr.

Ja!!!!

Synd att det inte står vilken färg hästen har, men å andra sidan så hade han ett sto som hette Isabelly som enligt reg.beviset var isabell men i verkligheten var mörkbrun! Enligt honom hade hon varit gul som föl.
Ett annat sto (Kokett) som ridskolan lånade hade ett, enligt honom fuxfärgat, föl vid namn Kadett. Nu står Kadett på ridskolan och är otvivelaktigt brun!

Nu när jag slog upp henne i stamboken står det att hon var en stickelhårig fux. Hennes mor Pépe Minette står angiven som stickelhårig brun. Hennes mor i sin tur, Petite, listas som brunskimmel. Hennes mor, Mona, var stickelhårig fux. Hennes mor Kokett står som skimmel. Tyvärr kan jag inte följa det längre än så eftersom stona dessförinnan inte var stamboksförda.

Som du påpekar kan det vara lite si och så med färgangivelserna, och jag misstänker att det inte är något undantag i det här fallet.

Finns inget annat utrymme för ett ardennersto i den stammen.

Dragon har visserligen kort stam men där måste stamstoet ha varit gult.

Ja!!!!

Synd att det inte står vilken färg hästen har, men å andra sidan så hade han ett sto som hette Isabelly som enligt reg.beviset var isabell men i verkligheten var mörkbrun! Enligt honom hade hon varit gul som föl.
Ett annat sto (Kokett) som ridskolan lånade hade ett, enligt honom fuxfärgat, föl vid namn Kadett. Nu står Kadett på ridskolan och är otvivelaktigt brun!

Men ögat kan luras... det är skillnad på vilken färg hästen ser ut att ha och vilken färg den genetiskt har. Så visst kan den vara gul. Kanske inte isabell, men gulbrun. Fuxar kan också vara så mörka att de ser bruna ut för ett otränat öga.

I stoets fall är den nog snarare stickelhårig än konstantskimmel.

Såg faktiskt en väldigt stickelhårig häst i helgen, hbl. Urläcker och rejält stickelhårig.

Nu blir det total trådstöld, men kanske nån vet nåt mer om den här? Hittar inte på blup.se

Eléktra
Den ska vara efter Chess-Windwurf.

Jamen titta! Accangen över e har blivit ett annat tecken i blup... tack!

Häftig är den iaf! Står inga färger mer bakåt, synd, skulle vara kul att se var den massiva stickelhåringen kommer ifrån. Rejäl skunksvans också.

Nu har jag visserligen inte senaste huvudbandet där Elektras mor Olympia finns med, men i mormodern Deltas föllista står Olympia endast som mörkbrun, och Delta anges som brun (med stjärn och vit vänster bakfot). Deltas mor Immo var skimmel. Vet inte om stickelhår kan ligga dolt i generationer innan det dyker upp?

Trådkap.

Jag vet minst ett brunskimmelsto som är stamboksfört i ASVH, jag har även sett en av hennes ungar som otvivelaktigt också var brunskimmel.

Nu har jag visserligen inte senaste huvudbandet där Elektras mor Olympia finns med, men i mormodern Deltas föllista står Olympia endast som mörkbrun, och Delta anges som brun (med stjärn och vit vänster bakfot). Deltas mor Immo var skimmel. Vet inte om stickelhår kan ligga dolt i generationer innan det dyker upp?

Jo, jag tror att just stickelhår kan vara knepigt. Dessutom vara ytterst lite eller massor.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Avel Årets bruksprov hålls på Strömsholm 17 - 22 mars Anmälningarna till årets bruksprov har öppnats och flera hingstar är redan anmälda. A...
Svar
1
· Visningar
278
Senast: Görel
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10