Ilsken på sina ungar ?

Y

Yannie

Vår katt fick fyra bebisar, 2 dog och 2 behöll vi. Hon var den perfekta mamman, lämnade inte sina bebisar och när vi ville hålla dem så hämtade hon dem direkt.
Hon diade också ganska länge, men när det gått över tre månader så var jag tvungen att kastrera mamman, trodde inte hon skulle klara fler kullar, och detta var hennes första, och hon hade blivit så otroligt mager. Jag åkte till djursjukhusets butik och köpte det godaste hon visste, trots det åt hon väldigt lite (hon var avmaskad).

Men nu när det gått fem månader har hon blivit ilsken på sina ungar, så fort de närmar sig fräser hon och slår med tassen, hon kan också jaga dem - är detta normalt?? Hon är annars en jättesnäll och social katt.
/Lite bekymrad....

Sv: Ilsken på sina ungar ?

Ja, det är normalt. Hon är trött på ungarna, och vill att de ska separera ordentligt. Ofta går det över efter ett tag. Det är inte skadligt för ungarna heller, de ska bli bortstötta av sin mamma (men såklart jobbigt för alla om hon inte lugnar sig och det fortsätter vara stressigt mellan dem)

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama