Ilsken häst

S

Sophiep

Jag har för ca 1.5 veckor sedan fått en ny häst, han är en valack på 4 år, norskt varmblod ( samma som svenskt halvblod) men 75% full blod i sig.
Han är väldigt valpig och omogen på vissa sätt. Han är jätte gullig, söt och snäll men har ett väldans temperament.
Han tror iblan att han bestämmer och om man blir arg på han och säger ifrån så blir han ännu argare, jag vet när jag provred han så ville han stanna vid ridhus ingången men jag drev han fram, då reste han sig, inte farligt men märkte redan då att han har en stark vilja.
I dag när hovslagaren var där så stod jag och höll han, då nafsar han hella tiden och har ingen respekt, han tom sparkade efter hovslagaren en gång.

När jag senare skulle in i han box för att fixa med spån, så vände han plötsligt baken mot mig för att sedan vända om med öronen bakåtstrukna och attackera.:devil:

Jag är 35 år och har låång hästerfarenhet och även med unghästar, men har inte mött en sådan här häst, säger man till han ordentligt blir han ännu argare.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, kan säga att jag inte backade undan när han attackerade utan stod kvar men gjorde mig stor och viftade undan han, jag måste få ur han detta så det inte blir farlig, han e 170 cm hög med, men så himla go och snäll för det mesta.

Någon som har bra tips att hjälpa till med?
Mvh-sophie

Sv: Ilsken häst

Din häst är antagligen osäker och otrygg. Du har faktiskt bara haft den i en och en halv vecka, dvs omgivningen och människorna som hanterar honom är helt nya för hästen.

Att hästen bara svarar med att "bli mer arg" när du blir arg visar på att han inte förstår att du menar det som en tillrättavisning. Hästen beter sig inte som du beskriver för att den har en "stark vilja", vill "ta över" eller har en drift att bestämma över sin omgivning. Den beter sig så för att markera avstånd och få bort dig/hovslagaren ur dennes personliga rum för att den finner situationen obekväm. När du då svarar med att härja och vifta tillbaka så blir det bara en aggressiv pannkaka av alltihop och både hästen och du blir ledsna.

Ta det lugnt och tona ner tillrättavisningarna. För att hästen ska bli trygg måste ni etablera en tvåvägskommunikation mellan er - och då måste du lyssna på hästen och inte bara tolka den som någon som motarbetar dig.

Senast ändrad:

Du har säkert rätt, men då han gjorde utfall så var jag lugn inne i boxen, hörde från hans förra ägare nyss att han anfallit en annan tjej en gång, men så klart han har bara varit hos mig så kort och är ung, men jag kunde inte stå och ta i mot hans attack så jag fick göra något , som att vifta bort han, det e ju lite obehagligt, men klart ska jag ha tålamod och få han att känna sig trygg med mig, men det är en stark tuff individ, tänkte träna lite NH på backen med han så att han och jag kan få ett band mellan oss. tack för svaret:)

Känner igen det du beskriver, har också en häst som inte "tar" en tillsägelse hur som helst utan blir gärna arg om han inte förstår eller känner sig "orättvist" behandlad.
I början var han lite sur i boxen, (gjorde aldrig utfall men blängde) jag lät honom då helt enkelt ha sin box ifred. Tog ut hästen på gången när jag mockade och pysslade i hans box. Efterhand stannade jag kvar och kliade en stund när jag lett in honom, och nu när vi är goda vänner finns inte problemet kvar. Jag är välkommen i hans box hur mycket jag vill.
En period skulle det nafsas och bitas hela tiden - sjukt jobbigt. Att bli arg funkade inte, godisförbud funkade inte. Tillslut blev strategin att se till att hästen aldrig fick tag i ngt när den nafsade, och beröm när den inte höll på. På ett par veckor gick det över, utan bråk.

Åkte som total nybörjare på en nh-kurs för skojs skull i höstas, och hästen kallades "hard-headed little thing" hela helgen :grin: Tränaren (erkänt duktig) varnade mig för att mecka för mycket med övningar på egen hand, då hästar med mycket temperament som inte underkastar sig kan bli farliga om man inte vet vad man gör. Om de beslutar sig för att sätta den jobbiga människan på plats sas. Kanske ngt att tänka på med din häst också?

Jag satsar på positiv förstärkning, att inte bråka om småsaker och att locka och "lura" mig till det jag vill istället för att försöka tvinga. Man får vara lite diplomatisk med sådana här hästar, när jag och min surmule samarbetar och respekterar varandra funkar allt. Hade jag klampat på och krävt och bestämt och försökt tvinga mig till lydnad hade jag fått en hov i pannan eller en totalt introvert häst.

Så, sammanfattningsvis. Möt din häst halvvägs, ge det tid och fokusera på det som är bra.

Tack Pansi, låter vettigt, vissa hästar har ju mer temprament än andra, tror nog han är en häst att mötas på halva vägen, sen så måste han ju ändå veta vem ledaren är, men vissa saker kommer jag nog få locka / lura fram och ändå vara konsekvent, sen är han ju ung, men väldigt snäll och trevlig, en häst att tycka om =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 266
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama