• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Seize the Day
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 506
S

Seize the Day

Hej! Är det någon som vet något om den gamle hingsten ILLUM 527?
Var han en hopp- eller gångartshingst? Vad har han tävlat själv? Det hade varit roligt att få veta lite om honom.

Sv: Illum 527

Att dela in hingstar i hopp- eller gångartsförvärvare är ett relativt nytt påfund.

Illums far Der Löwe xx var en mycket framgångsrik hingst i Tyskland. I Sverige var han far till Maud von Rosens Lucky Boy som ingick i det svenska bronslaget vid OS -72.

Den enda svårklassavkomma till Illum jag kommer på just nu är Mirakelmannen som gick svår hoppning.

Illum är mormorsfar till Briar.

Tack för detta svar! Min häst har tävlat hoppning upp till 1.50 med goda resultat och hans morfar är Illum. (Hans far är Irco Marco så det är kanske där hoppningen har kommit, fast hans mamma gick faktiskt SM i hoppning en gång i tiden).

Jag har träffat Illum och även haft en häst efter honom.
Det man kan säga om Illum var att han för sin tid hade en mycket modern typ och platsar bra även idag helt typmässigt. Han var definivt inte lätt att hantera vid betäckningarna utan kunde bära sig riktigt illa åt. Men som unghäst var han trevliga att rida, vet inte hur han utveklades sedan. Han var nog inte lyckad avelsmässigat ofta att ha i första ledet men har gjort bättre ifrån som morfarshingst.

Min avkomma var Illum - Carnoustie XX ca 170 cm hög mycket modern i typen och kunde hoppa höghus. Löshoppade av misstag ridhusdörren i trav. Gled mycket elegant över utan att anstränga sig. Dörren var över två meter hög. Då tidens hopplandslagskapten var mycket begastrad i honom. Tyvärr så blev han skadad så illa (sabotage) i ett ben att han efter ett års försök fick avlivas.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
21
· Visningar
1 373
Senast: cili
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka