Illgrönt kräs - när mindre farligt?

S

Sveipur

Jag har en fånghäst och är livrädd att det ska bryta ut igen. Det har gått jättebra i sommar förmodligen för att det har varit sån torka fram till 4 augusti. Sen dess har det regnat massor och färgen på gräset har gått från gråbrunt till illgrönt.
Sen några veckor har jag dem på gammalt förvuxet gräs istället.

Nu till frågan. När vågar jag släppa tillbaka hästarna på det gröna gräset? Kan det räcka med en månad efter det började växa? Är det bara brunt långt gräs som räknas som förvuxet?

Sv: Illgrönt kräs - när mindre farligt?

Jag skulle inte släppa tillbaka. Anledningen är för att, det har varit torrt, gräset har då en uppdämd växtförmåga. När det sedan börjar regna och gräset kommer igen med förnyad kraft, kan ett sensommarbete ha lika högt näringsinnehåll som ett vårbete.

det är ju fruktanet som man är rädd för. inte näringen... tyvärr har även förvuxit gräs mkt hög fruktanhalt, särskilt i axen, som hästarna gärna äter. det är även mkt stärkelse och socker i stängeln..

så det är tyvärr inte så enkelt som att grönt=farligt och brunt=tryggt.

Å andra sidan är hästarna mer vana med det förvuxna gräset nu. Byta till illgrönt gräs, är ju som att släppa på försommarbete igen.

Jag hade inte bytt.

det är ju fruktanet som man är rädd för. inte näringen... tyvärr har även förvuxit gräs mkt hög fruktanhalt, särskilt i axen, som hästarna gärna äter. det är även mkt stärkelse och socker i stängeln..

så det är tyvärr inte så enkelt som att grönt=farligt och brunt=tryggt.

Jo, det är ju fruktanet jag är rädd för. Läste mycket om det för ett år sen och man blev ju nojjig och allt annat än klok.

och jag sa heller inte att hon skulle byta..

det bästa är nog att låta dom gå kvar, men med korta vistelser på det gröna gräset. ev grönt gräs med munkorg.

sen är det faktisk så att gräs som växer är minst farligt! det använder ju massa fruktan för att växa. när gräset inte kan växa så lagras det mest fruktan. därav borde ett växande gräs som fått båda fukt och värme vara det tryggaste. men man får såklart tänka på hur mkt hästen äter av det också.

Jo, det är ju fruktanet jag är rädd för. Läste mycket om det för ett år sen och man blev ju nojjig och allt annat än klok.

Håller med dig. Det enda man inser är att det är fullständigt omöjligt att veta. Sedan försöker man ändå gissa vilket som är minst farligt. Det gör i alla fall jag. Aningen jobbigt!
Men som det redan står i tråden så gräs som växer ska inte ha lika hög fruktanhalt. Om det har vuxit så mkt så det har satt frö (eller vad man säger när det gäller vall) så finns det en hel del stärkelse i axen och det är inte heller bra. Är det gulbrunt kan jag tycka att det inte är farligt för då kan det knappast bildas ngn ny näring. (sista meningen ren gissning från min sida) Om du släpper hästarna äter de kanske jättemkt det påverkar också hur farligt det blir.

Jag hade kanske testat att släppa dem där en kortare stund på dygnet men är inte säker. Jag har valt att inte släppa min egen fånghäst på ett sådant bete. Men det är kanske fel. Vänta inte med det tills det blir kalla nätter för då ökar fruktanhalten igen.

Detta blev ett mkt bra svar.:confused:
Du blev naturligtvis mkt klokare av det.
Men eftersom jag har skrivit allt detta så skickar jag det ändå.

men det är just det som är problemet, det finns liksom inget fastisvar. :crazy: utan man får använda den kunskap man har och fundera ut vad som blir bäst. det är svårt!! enda säkra är noll gräs, men hur schysst är det..

själv sparar jag min skogshage eftersom det finns skugga där större deler av dagen=mindre solljus att göra fruktan av, nu inför höstens frostiga nätter. har även köpt munkorg för farliga dagar. går i vanliga hagen nu, där finns ganska kort grönt gräs och vissa ställen längre.

men det är just det som är problemet, det finns liksom inget fastisvar. enda säkra är noll gräs, men hur schysst är det..
.

Nej, jag vet det, men jag skulle vilja att det fanns det!
Sedan tror inte jag riktigt på att aldrig låta dem äta gräs heller. Det känns inte heller bra av flera olika anledningar. Dels vill de äta gräs och dels innehåller det nog en hel del nyttigheter som kanske gör att de bättra står emot ett fånganfall. Det tror i alla fall jag.

Sedan vet jag att inte alla fånghästar kan gå på gräs.

Har haft mina hästar i 12 år och den enda hästen som fått fång har enligt veterinärer förmodligen fått det p g a hans leverproblem. Så någonstans känns det som jag har gjort rätt eller så har jag bara haft tur...

För att göra det än mer komplicerat har jag en svårfödd äldre fånghäst, en lättfödd och en extremt lättfödd.

Kanske jag försöker vänja in dem vid det gröna gräset små stunder varje dag.

I höstas var jag så himla orolig över fruktanet när det varit frost att de fick gå i mindre söndertrampade hagar utan växtlighet och det känns inte värdigt.

min är ju också gammal och svårfödd. dessutom tycker han inte spec mkt om hö.. men har löst det med att ge massa lusern, drygt 4 kg per dag får han. det verkar även göra honom mindre hungrig så att han inte äter lika mkt gräs när han kommer ut.

så lusern är ett bra tips.:)

min är ju också gammal och svårfödd. dessutom tycker han inte spec mkt om hö.. men har löst det med att ge massa lusern, drygt 4 kg per dag får han. det verkar även göra honom mindre hungrig så att han inte äter lika mkt gräs när han kommer ut.

så lusern är ett bra tips.:)

Lusern har han fått tidigare, tills veterinären rekommenderade mig att vara försiktig med det pga hans leverproblem. Moment 22.

aha.. på vilket sett är lusern en påfrestning för levern? det är ju bara hö eg..

Liknande trådar

Hästvård Mitt halvblod, 15 år, har fått fång. Detta trots hon gått på bete sedan 1 månad och som vanligt med mycket varlig invänjning på grönt :(...
67 68 69
Svar
1 368
· Visningar
138 436
Senast: axel
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 757
Senast: EmblaAsk
·
A
Hästvård Nu närmar det sig betesdax med stormsteg. Jag vet dock inte vilket bete jag skall välja och jag behöver hjälp! :bow: Jag vet inte...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: jenn1e
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V