Illaluktande vask

Rie

Trådstartare
En vän har sedan ett tag problem med att det luktar illa ut diskon.
Han har ju rengjort med det mesta, tagit lös och rengjort några plastgrejor och allt han kan tänka sig. Lukten fanns inte innan han bytte diskmaskin tror han men den nya har nog varit där ett tag nu.
(Jag tänkte ju inte på vilken maskin han hade när jag lärde känna honom).
Lukten kommer och går, ibland är det en månad tills det luktar illa några dagar.
Det luktar heller inte hela tiden. Jag har varit där och har man gått förbi diskbänken så kan man ha känt odören i 75% av gångerna. Andra gånger bara 25% eller inte alls.
Han håller på att bli knasig på det. Är en händig och noggrann herre så jag är övertygad om han har gått igenom allt som kan tänkas vara orsaken.

Någon som har varit med om det och har några tips?

En vän har sedan ett tag problem med att det luktar illa ut diskon.
Han har ju rengjort med det mesta, tagit lös och rengjort några plastgrejor och allt han kan tänka sig. Lukten fanns inte innan han bytte diskmaskin tror han men den nya har nog varit där ett tag nu.
(Jag tänkte ju inte på vilken maskin han hade när jag lärde känna honom).
Lukten kommer och går, ibland är det en månad tills det luktar illa några dagar.
Det luktar heller inte hela tiden. Jag har varit där och har man gått förbi diskbänken så kan man ha känt odören i 75% av gångerna. Andra gånger bara 25% eller inte alls.
Han håller på att bli knasig på det. Är en händig och noggrann herre så jag är övertygad om han har gått igenom allt som kan tänkas vara orsaken.

Någon som har varit med om det och har några tips?
Jag gissar att det beror på vattenlåset, antingen att det finns någon otäthet innan vattenlåset eller att vattenlåset töms på vatten (kanske av undertryck när diskmaskinen spolar vatten = fel på ventilationen av avloppet).

Vattenlåset är min gissning. Som Anders skriver kan det ha att göra med diskmaskinens tömning, men behöver inte ha det.

Hade börjat med att plocka loss och rengöra vattenlåset för att kolla om det blir bättre.

Prova ett annat maskindiskmedel om det inte hjälper att rensa vattenlåset!
Jag köpte uppenbarligen fel sort (Sun) sist, för nu luktar det apa i min diskmaskin när den har diskat... :cautious:

Sunkig sil i diskmaskinen kanske.

Jag brukar först köra en rensningskur för diskmaskinen, sedan plocka isär armar, rengöra, därefter silen. Brukar funka.

29350.jpeg

• Gilla
Reactions: ptr
Va, jag som tycker Sun är det enda som funkar. Det är nog något annat....
Fast det här är direkt kopplat till diskmedelsbytet...
Har haft Finish och Yes tidigare och högg bara det billigaste när jag skulle köpa nytt.
Ska be om en tablett av något annat märke av någon och testa så att det inte är något annat.
Maskinen går max två dagar i veckan och står på glänt större delen av tiden och det är bara när det är nydiskat som det stinker.

Fast det här är direkt kopplat till diskmedelsbytet...
Har haft Finish och Yes tidigare och högg bara det billigaste när jag skulle köpa nytt.
Ska be om en tablett av något annat märke av någon och testa så att det inte är något annat.
Maskinen går max två dagar i veckan och står på glänt större delen av tiden och det är bara när det är nydiskat som det stinker.
Låter väldigt mycket sil eller annat där skit kan lägga sig.

Får fråga honom om han bytt diskmedel och om han plockat isär och rengjort armarna.
Samma som för Keb, maskinen står mycket utan att användas, på glänt.
Men det gjorde den förra maskinen också....

Han hade inte bytt diskmedel och har rengjort allt tänkbart
Det är en noggrann herre så jag tror nog att allt är ordentligt gjort.
Just nu använder han den inte pga lukten, handdiskar i stället.... :(

Är det en bänkdiskmaskin eller en fullstor? Vår ena bänkdiskmaskin luktade väldigt illa med jämna mellanrum. Då fick man koppla av avloppsslangen och skölja ur den ordentligt. Jag brukade ha den i badkaret och spola där, och det kom ut en massa märklig gegga... :wtf: Sedan var det bra ett tag igen, men efter ett tag var man tvungen att upprepa proceduren. Vår nuvarande har inte detta problem - tack och lov :) !

Är det en bänkdiskmaskin eller en fullstor? Vår ena bänkdiskmaskin luktade väldigt illa med jämna mellanrum. Då fick man koppla av avloppsslangen och skölja ur den ordentligt. Jag brukade ha den i badkaret och spola där, och det kom ut en massa märklig gegga... :wtf: Sedan var det bra ett tag igen, men efter ett tag var man tvungen att upprepa proceduren. Vår nuvarande har inte detta problem - tack och lov :) !
Fullstor

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 789
Senast: Draumsyn
·
  • Låst
Övr. Barn Ny här så jag kanske postar tråden fel. Men den är flyttbar om någon vill flytta den. Det har nu gått 2 år sen jag senast träffade...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
188 082
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar