Illaluktande bajs?

Kirie

Trådstartare
Min tjej har börjat bajsa så illa. Innan har det varit vanlig hästskit :p men nu tycker jag att luktar blä. Inga förändringar i vare sig utfodring eller annat men kan magen hamnat i obalans ändå?

Sv: Illaluktande bajs?

HJÄLP!

Bumpar tråden för i tisdags fick hästen kolik. Var lite uttorkad så vet slangade i henne vatten. Blindtarmen var inte jättespänd eller gasig men hon hade en del träck liggandes i den kände vet. Hästen har piggnat till men dricker fortfarande lite för dåligt trots extra 'gott' vatten.

Ska ringa imorgon och fråga om detta med lukten men kan inte låta bli att posta här också. Är det någon som har någon idé om vad som kan ha hänt i magen? Hennes bajs luktar fortfarande surt på något vis, inte som vanligt hästbajs. Kan detta ha lett fram till koliken? Vad beror det på och hur kan jag rätta till det?

När bajset luktar surt är det någon obalans i magen.
Det första enligt min veterinär man ska göra är att ge bakjäst eftersom det stabiliserar magen. Se till att hästen rör sig tillräckligt och hålls varm.
Det är också viktigt att hästen dricker ordentligt och att den äter tillräckligt lång tid, helst fri tillgång.

Nu när hon redan har haft kolik så ge bakjäst en hel vanlig bakjäst per dag och fortsätt med det tills bajset har varit normal luktande i minst en månad, sedan sänker du till en halv bakjäst.

Tänk på att vara ännu mer försiktigt vid invänjning av nytt foder nu.

Jäst kan ibland lösa en kolik så det är bra att alltid ha hemma.

Troliga orsaker till kolik nu är att hästarna står still, blir kalla, dricker dåligt eller äter fruset gräs.

Typiskt att vi har fått nytt hösilage som det är tänkt att alla ska börja vänja in nu. :(

Hur får ni i hästarna jästen? Min donna är mycket tveksam till det mesta som är nyttigt för henne. ^^

Det enklaste är att i början röra ut jästen i lite vatten och blanda det med betfor. Blanda precis innan du ska ge för det får inte stå.
Annars kan man blanda med morot eller äppelbitar eller rivet, vissa hästar tycker att det är gott och äter det bart. Du får prova dej fram helt enkelt.
Det viktigaste är att du aldrig låter jäst och foder stå blandat för då börjar det jäsa och jäst foder är aldrig bra. Jästen jäser inte i hästens mage.

Vår kräsne herre tycker inte att det är gott men äter om jag smular det över övrigt foder eller om jag ger bitar av jästen ihop med en äppelbit direkt ur handen.
Vårt sto älskar jäst och äter det bart:d hon anser att det är godis och blir helt tokigt salig bara av lukten:rofl: och hon är kräsen annars.

Ja det var otur att ni ska vänja in nytt just nu, försök att göra invänjningen under så lång tid som det bara går. Två veckor är absolut minimum till en frisk häst så det är ju bra om du kan ha övergången längre än så.

När hon är bra i magen igen så förbered magen på störningar som avmaskning, byte av hagar, foderbyte osv, allt som stressar genom att ge jäst i förebyggande. Börja några veckor innan och fortsätt några veckor efter störningen är borta så har hon bättre förutsättningar att klara byten och avmaskningar.

Jag ger mina jäst året runt.
På hösten för att nytt hö ska vänjas in och för att de sätter päls och behöver extra b-vitamin som det är mycket av i jäst. Sedan ger jag för att det är större risk för mag-tarmstörningar på vintern. På våren för pälsens skull och det första gräset och på sommaren eftersom vi byter hagar flera gånger.

Jag ger 1/4 till en hel beroende på om de har någon extra påfrestningen eller inte, 1/4 del är underhållsdos och en halv när jag börjat trappa ner från en hel.

Hoppas att din häst får vara frisk framöver!

Brukar tyda på en störning i tarmfloran!
Min vet rekomenderar proviva nyponsoppa och det har hjälpt på min.

Hästen har druckit jättedåligt idag. :(

Ringde vet som tyckte jag skulle ge Pro Paste och nu när jag läser på den verkar det som om jag köpt jättedyr bakjäst. :/ Jaja, kan ju köpa vanlig jäst efter 12 dagar när kuren är slut.

Imorgon ska hon få betforvatten, hoppas att lite extra vatten går ner då. Stackarn är så ledsen och stressad, hon får ju inte så mycket hösilage för att träcken som ligger i blindtarmen ska rensas ut.

Jemeni> Mm, jag har också hört om Proviva. Kanske får tillfälle att testa någon annan gång, vill inte blanda för mycket nu så jag inte vet vad det är som har hjälpt.

Foderjäst ska vara bra vid mag-tarmstörningar och det jäser inte i maten :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Soapbubble
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare