Sv: Illaluktande bajs?
Det enklaste är att i början röra ut jästen i lite vatten och blanda det med betfor. Blanda precis innan du ska ge för det får inte stå.
Annars kan man blanda med morot eller äppelbitar eller rivet, vissa hästar tycker att det är gott och äter det bart. Du får prova dej fram helt enkelt.
Det viktigaste är att du aldrig låter jäst och foder stå blandat för då börjar det jäsa och jäst foder är aldrig bra. Jästen jäser inte i hästens mage.
Vår kräsne herre tycker inte att det är gott men äter om jag smular det över övrigt foder eller om jag ger bitar av jästen ihop med en äppelbit direkt ur handen.
Vårt sto älskar jäst och äter det bart
hon anser att det är godis och blir helt tokigt salig bara av lukten
och hon är kräsen annars.
Ja det var otur att ni ska vänja in nytt just nu, försök att göra invänjningen under så lång tid som det bara går. Två veckor är absolut minimum till en frisk häst så det är ju bra om du kan ha övergången längre än så.
När hon är bra i magen igen så förbered magen på störningar som avmaskning, byte av hagar, foderbyte osv, allt som stressar genom att ge jäst i förebyggande. Börja några veckor innan och fortsätt några veckor efter störningen är borta så har hon bättre förutsättningar att klara byten och avmaskningar.
Jag ger mina jäst året runt.
På hösten för att nytt hö ska vänjas in och för att de sätter päls och behöver extra b-vitamin som det är mycket av i jäst. Sedan ger jag för att det är större risk för mag-tarmstörningar på vintern. På våren för pälsens skull och det första gräset och på sommaren eftersom vi byter hagar flera gånger.
Jag ger 1/4 till en hel beroende på om de har någon extra påfrestningen eller inte, 1/4 del är underhållsdos och en halv när jag börjat trappa ner från en hel.
Hoppas att din häst får vara frisk framöver!