Ikväll slocknade en liten stjärna..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare babyfoal
  • Startdatum Startdatum
B

babyfoal

Jag vet inte hur jag ska börja, eller varför jag skriver..

Men ikväll slocknade en stjärna.

Jag skulle ut och titta till hästarna kl.2030 och såg inte mitt sto. Smög fram till boxen, då jag trodde att hon kanske låg och vilade.
Jag fick nästan hjärtstopp när jag ser min häst ligga där, med benen utspända och genomblöt av svett. Hon reagerar knappt på att jag är där. Paniken slår till och jag vänder och springer in i huset för att hämta telefonen. Slår i panik numret till veterinären och försöker bland tårarna förklara vad som händer.
När jag har lagt på får jag upp hästen och tar av henne täcket. Hon droppar av svett. Går runt och lägger sig, sparkar och krampar och krystar. En liten slamsa hänger ut. Men inget mer händer. Hon reser sig, går runt, lägger sig, sparkar och slår och jag får ingen kontakt med henne. Hon biter ihop tänderna och låter.
Jag ringer veterinär igen och frågar hur lång tid det tar innan han kommer, då jag känner att jag får ringa djurambulans annars.
De fem minuter det tog innan han var här efter att jag lagt på kändes som tre timmar.
Han ger henne lugnande, och när hon börjar slappna av kommer fölungen ut. Den är inte missbildad, har utvecklats som den ska och har inte legat död i henne länge, vad veterinären kan se.

Jag sitter där med hennes huvud i min famn och jag gråter. Fortfarande orolig att hon inte ska klara sig igenom detta, men veterinären tror inte att det ska vara några bekymmer. Bara efterbördan släpper och inget blir infekterat. Gråter stilla igen. Känner mig så hemsk att jag har utsatt henne för detta.
Ska ut och gå med henne med jämna mellanrum resten av natten.

Tog tempen på henne nu, två timmar efter, 37.2, så ingen feber. Äter friskt, och promenerar raskt på med mig i den kalla vinternattens mörker.
Jag sörjer inte fölet. Änn.. Det kan jag inte förrens jag vet att hon klarar sig.
Den sorgen kommer nog sen..

Jag trodde verkligen att hon dog framför ögonen på mig.

Istället slocknade en liten stjärna innan den ens hann tändas...

Sv: Ikväll slocknade en liten stjärna..

Usch och fy!! Kan itne ens tänka mej in i situationen.. :crazy: :cry: skickar styrkekramar!!

Fy, så otroligt sorgligt. Skönt att stoet endå äter och promenerar, jag håller tummarna att det går bra.

Skickar många många värmande kramar! Promenera försiktigt i natt!

Vad tråkigt! Hoppas stoet repar på sig i alla fall.
Går själv och är rädd för att något liknande ska hända då jag för första gången har ett dräktigt sto.

:cry: Trodde jag skulle mista både sto och föl jag med här den 20:e. Stoet opererades efter att ha dragits med bihåleinfl. i dryga halvåret (var mitt i dräktigheten nu). Operationen går bra, hon äter och verkar må fint. På natten visar det sig att hon fått en muskelskada på låret höger bak efter att ha legat 1.5 h på operationsbordet och tagit tid på sig att gå upp. Har fruktasvärt ont och springer, trots all tillgänglig smärtlindring, runt i boxen på 3 ben, genomsvett, skyhög puls och andas som om hon gått ett 2000 m lopp.

Hon fortsätter så i 2 dygn och tack vare min underbara vet. :bow: som inte ger sig får hon slutligen medicin som normalt används på människor med epilepsi. Efter 12 h börjar hon bli sig själv och går ner i puls. Nu 1 vecka senare går hon som vanligt på benet och tro det eller ej. Hittills lever fölet (de rektalundersökte henne på vet. kliniken när de trodde hon var förstoppad).

Jag var inställd på att om inte mista båda, så i alla fall fölet, så jag har precis gått igenom den ångest som du fick gå igenom och kan bara sända STOR kram till dig!!! Och är glad över att stoet verkar klara sig

Tack gode gud att du hittade stoet i tid.

Trösta dig med att detta är naturens sätt att rensa ut det som kan vara fel. Du kanske inte såg en missbildning men det kan mycket väl ha funnits invärtes på fölet.

Det är inte roligt att dra ut döda föl.

Jättekramar och jättetack till er allesamman! :bow:

Ni anar inte vad era ord värmer denna mörka kalla kväll.
Jag sitter här med tårar i ögonen, rörd över er vänlighet mot någon ni inte känner. Och rörd, över den styrka min älskade häst visar.
Jag var nyss ute och bytte täcken igen, det är svårt att få henne torr i denna kylan, som tur är har jag många täcken.
Sätter på henne grimman och ut i mörkret traskar hon snällt med. Här är bäcksvart ute, inga gatulampor finns här, då vår gård ligger mitt på en åker.
Endast en liten ficklampa har jag med mig, men hon följer snällt med.

Hon tar tacksamt emot mina kramar, kel och kliande när vi kommer tillbaka från promenaden.
Efterbördan har fortfarande inte släppt, men hänger ner till kotorna. Tempen stod på 37.7 nu, så den har gått upp 0.5 sedan kl. 2300.

Hon är så tapper, min fina fina häst. Aldrig att jag utsätter henne för en betäckning igen. Jag vill bara att hon klarar sig igenom detta.

Tack alla ännu en gång, ni är guld värda en sån här kall och sorglig vinternatt..

Släpper inte efterbörden så är det snart dax att ringa o väcka vet,annars kan det bli infektion.

Släpper inte efterbörden så är det snart dax att ringa o väcka vet,annars kan det bli infektion.

Han sa visserligen att det inte var mer att göra ikväll, han ville inte dra ut den redan då, och att jag skulle ringa imorgon kl.0800 om den inte släppt då.

Hur länge ska jag vänta tycker du?

Man vill ha ut den så forrt som möjligt,men har för mig att innom 6 tim,släpper den inte frivilligt så sprutar man stoet och ju längre den hänger kvar ju större risk för att stoet får en infektion med efterföljande antibiotikakur o annat elände,så bara ring o väck honom/henne,det är det dom är till för :)

Lite OT men glömm inte att ringa föl amma jouren.
(fel tillfälle att säga något men det är ett måste)
Hoppas stoet mår bra.
CA.

Tror inte att ammajouren är aktiv så här års.
Dessutom tror jag inte att ett sto som kastar mitt i dräktigheten har någon mjölk att ge något föl heller...

Dubbelkollade på ASVT, nej ammajouren är stängd till i februari.

I normalfallet säger man att efterbörden ska ha släppt efter 6 timmar, men det är ju vid en "naturlig" födsel där allting gick som det skulle liksom. Nu kan det nog ta lite till.

Hänger den kvar tycker jag att du ska knyta en knut på den så att det blir lite mer vikt i den så att den "glider" ut lite bättre. Dra absolut inte ut den i alla fall, då kan det bli småbitar kvar.

Sen tycker jag inte att du ska misströsta och aldrig mer betäcka stoet. Sådana här händelser händer inte speciellt ofta.

*skickar också en massa styrkekramar*

Riktigt tråkigt, men i alla fall skönt att stoet verkar må hyfsat.

Man vill ha ut den så forrt som möjligt,men har för mig att innom 6 tim,släpper den inte frivilligt så sprutar man stoet och ju längre den hänger kvar ju större risk för att stoet får en infektion med efterföljande antibiotikakur o annat elände,så bara ring o väck honom/henne,det är det dom är till för :)

Jag ringde och väckte en veterinär på Regiondjursjukhuset, han var väldigt svår att få till att prata över huvud taget. Han verkade prata i sömnen.
Dock fick jag ur honom att jag skulle hänga en tyngd i efterbörden, och försöka få henne orolig och gnägga, för då skulle den släppa. Annars kunde man spruta henne med hormoner imorgon.

Jag vet inte hur jag ska få henne orolig. Men har hängt en tyngd i efterbörden.

Jag vet inte hur många hästar du har i stallet eller om hon blir orolig om du tex tar ut dom så hon får stå själv o gapa o skrika,om hon nu är en sådan.

Fasligt vad folk det var vakna så här sent :eek:
Tänker på dig o hoppas allt går bra,nu kallar "lopplådan" på mig,god natt o lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 320
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023