Ikväll har jag slaktat en gardin!

nevin

Trådstartare
Jag har en hel hög med tygbindor som inte har någonstans att bo, så jag tog farmors gamla gardin och gjorde lite modifieringar:

19724778.jpg

19724780.jpg

19724781.jpg

19724783.jpg




En närbild på det fina mönstret:
19724779.jpg
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Japp, tvättbara bindor av tyg, istället för engångs som ger mig alla möjliga olika besvär "därnere"..... Och så sparar jag massor av pengar, och miljön! Har tygblöjor till pojken med:)
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Men sparar det verkligen pengar och miljö?

Tvätt och sköljmedel är ju inte billigt, inte heller el att driva tvätt och torktumlare.

Dessutom är jag oerhört skeptisk till hur mycket bakterier som samlas i tygbindor/blöjor, bindor/blöjor är väl ändå behandlade med nåt anti-snuskmedel?

Fin förvaring fick du iallafall :)
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Tvättmedel köper jag ganska billigt i storpack, och det är så vänligt som det kan bli mot miljön, sköljmedel håller jag på att fasa ut och ersätta med ättika. Dessutom använder jag ALDRIG sköljmedel till något annat än vissa kläder. Torktumlar gör jag knappt, kanske en gån varannan vecka, så det sliter inte så hårt på förbrukningen heller, alla min tvätt får torka utomhus, så går det ingen extra ström för att torka det.

De blöjor och bindor jag har är INTE behandlade med något alls, de tvättas oftast i 60 grader, någon gång då och då i 95 för att vara helt säker på att de är helt rena.


Tack förresten!
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Fast tvättar gör man ju ändå, så då kostar det väl ingenting extra att slänga in ett gäng tygbindor/-blöjor när man ändå kör en maskin? Jag antar i alla fall att man inte har så många eller stora bindor/blöjor att man måste köra flera maskiner extra bara för deras skull s.a.s. ;)


Till TS: fin förvaring du fick! Jag önskar såå att jag också kunde sy. Gud vad många roliga grejer man skulle kunna göra.
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Menskopp vet jag inte riktigt, men nötterna har jag allt kikat på:)
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Nej, jag kör aldrig extra/halva maskiner, utan kör fulla maskiner när det behövs, och då är det blöjor, bindor och handdukar, lakan om det finns i tvätt just då. Alla bajsblöjor och bindor sköljer jag i kallt vatten i bidén innan jag slänger det i maskinen med, så det är inte äckligt alls.

tack förresten! jag är inte särskilt bra på att sy, men jag har gett mig fan på att det ska gå att lära sig, så just nu sitter jag och ska sy en bärsjal som kallas MeiTai till mig och lillen......
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Tvätt och sköljmedel är ju inte billigt, inte heller el att driva tvätt och torktumlare.

Så mycket tvättmedel går det ju inte åt/gång, så så mycket dyrare blir det nog inte, tvättar gör du nog ändå eller hur?
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Precis sådana gardiner hade brorsan på sitt rum. Blev lite nostalgisk nu. Undra vart de har hamnat? Borde snart vara moderna igen.
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Snart?! Jag tror de skulle kunna vara högaktuella redan nu. De är ju asläckra! :D
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Ellos hade dom på mitten av 90-talet.
Det fanns även en med vit botten som jag köpte då.
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Sådana har jag. Fast de fönster jag köpte dem till var väldigt låga så de är för korta här. Jag hade funderingar på att förlänga dem med svarta knytband längst upp men de är för korta även det det....:(

Någon med ide' om hur jag kan göra ? Skulle gärna använda dem. Har även (rund) duk till.
 
Sv: Ikväll har jag slaktat en gardin!

Sådana har jag. Fast de fönster jag köpte dem till var väldigt låga så de är för korta här. Jag hade funderingar på att förlänga dem med svarta knytband längst upp men de är för korta även det det....:(

Någon med ide' om hur jag kan göra ? Skulle gärna använda dem. Har även (rund) duk till.

förläng dem med ett svart blankt tyg längst ner och kanske band längst upp i samma tyg..
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
765
Senast: Lucifer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 319
Senast: Troll
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 718
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp