Ikväll börjas de!

Sv: Ikväll börjas de!

Och jag skulle då aldrig rekomendera att sätta fast en häst som ska sprutas. .
Men jag skrev ju:
Man kan binda upp en häst på ett säkert sätt så att det bara är att släppa grimskaftet och hästen kommer loss om den skulle dråsa ner (exempelvis vid chock)
Antingen löser man det så att någon håller i eller så gör man det själv, även om det är det sämsta alternativet.
Mmmm...är man urstark och klarar/vågar hålla en spruträdd häst så att den inte kommer loss under sprutningen så löser man det på ditt sätt. Jag föredrar ändå att se till så en rädd häst står där den står när den ska sprutas om den är rädd för det. Jag har varit med om chock just därför att en häst kom loss under en sprutning.

Ditt svar kom efter det att jag hade börjat skriva mitt inlägg.

Har du varit med om en häst som chockar? Det går så otroligt fort! Man springer därifrån, de gånger jag har varit med om en häst som chockat så har man inte haft en chans att stoppa dit handen och dra lös hästen.

Det finns ingen som kan hålla en häst som vill komma loss, ingen grimma eller uppbindning heller. Däremot tycker jag att det är väldigt onödigt att de ska slita sönder grimma och sig själv utifall att de chockar!

Jag har haft ett par spruthysteriska, som man inte kunnat spruta utan att knyta fast (och bremsa). Jag håller faktiskt med gulan om att man kan binda så man med ett snabbt ryck får loss hästen. Och det blixtsnabbt.

Dock så är det allra allra bästa om man kan låta bli att binda fast. Man kan lägga ett grimskaft över boxdörren eller lägga det ett halvvarv runt en stolpa, men inte KNYTA fast.

Jag sprutar alla lugna lösa, ser inte det ansvarslösa i det. De som måste bindas binds, men så att jag med ett snabbt ryck får loss dem, och jag ser till att jag har 'tampen' lätt nåbar, helst vill jag ha den över armen eller liknande så jag kan rycka till i den när jag flyr för livet.

jag känner bara de att hästar måst väl röra på sig för att kunna tänka klart? Det är iaf det jag har hört, och det verkar vettigt! Sen att hästen inte kan röra sig.. hur kul hade det vart för dig om du inte kunde röra dig och en/två människor ska spruta dig om du har panik för sprutor?? Inte så kul va?

Var detta ett svar till mig??
Jag binder INTE hästarna vid sprutning, utan håller i dom, vilket framgick av mitt inlägg.

Dock så är det allra allra bästa om man kan låta bli att binda fast. Man kan lägga ett grimskaft över boxdörren eller lägga det ett halvvarv runt en stolpa, men inte KNYTA fast.
Jamen precis!! Man ställer hästen i boxen mot gallret, sätter fast grimskaftet på den sida den har gallret, drar ett varv runt det. Sen kan en medhjälpare stå i andra boxen och hålla i. Skulle något gå fel, är det bara att släppa.

Det finns ingen som kan hålla en häst som vill komma loss, ingen grimma eller uppbindning heller.
Åjo, om man gjort på ett bra och säkert sätt har man goda chanser att hålla en häst som vill loss. Sen vill det till att man har bra grejor ochså
gulan

Det sistnämnda du citerar är inte från mig (fast jag håller med, tro mig, de hästar som får panik de tar sig loss. Nåt kommer gå sönder, utrustning eller häst, men det går. Mitt föl drog FYRA BULTAR ur väggen när hon fick panik vid sprutning.. ett arabföl, dvs inte nån 'stor stark' ras ens. En häst somf år panik kommer loss eller ger sig själv svåra skador. Punkt.)

Åjo, om man gjort på ett bra och säkert sätt har man goda chanser att hålla en häst som vill loss. Sen vill det till att man har bra grejor ochså
gulan

Vill en häst loss så tar den sig loss. Har man som du säger "ordentliga" grejjor så är risken större att det är hästen som går sönder... Men hästen kommer att ta sig lös, antingen på bekostnad av sig själv eller på bekostnad av sakerna.

kl
Oki jag ska inte vara stöddig och säga att Ni har fel. Håller på med travare och har träffat hundratalet olika hästar och än så länge har vi kunnat bemästra dem. Det kommer en dag då jag har fel. Säkert som bara den.
gulan

Var detta ett svar till mig??
Jag binder INTE hästarna vid sprutning, utan håller i dom, vilket framgick av mitt inlägg.

Ursäkta mig lundsbo!! Jag skrev ju alldrig till vem de va.. men de va till gulan!! :)

Det sistnämnda du citerar är inte från mig (fast jag håller med, tro mig, de hästar som får panik de tar sig loss. Nåt kommer gå sönder, utrustning eller häst, men det går. Mitt föl drog FYRA BULTAR ur väggen när hon fick panik vid sprutning.. ett arabföl, dvs inte nån 'stor stark' ras ens. En häst somf år panik kommer loss eller ger sig själv svåra skador. Punkt.)

Min systers bebis (föl) fick också likadan panik,tyvärr så fick bebis svåra skador i nacken efter de.. :cry: Efet att hört och sett vad som blev följderna har jag bara fått en starkare anledning till de jag ALLTID gjort och ALLTID kommer att göra.. låta vet, eller en annan spruta hästen och själv hålla i den.. alltså INTE binda den på något sätt!! Dom kommer loss ändå!!:cry::cry:

Min systers bebis (föl) fick också likadan panik,tyvärr så fick bebis svåra skador i nacken efter de.. :cry: Efet att hört och sett vad som blev följderna har jag bara fått en starkare anledning till de jag ALLTID gjort och ALLTID kommer att göra.. låta vet, eller en annan spruta hästen och själv hålla i den.. alltså INTE binda den på något sätt!! Dom kommer loss ändå!!:cry::cry:

TYvärr finns det ju fall när man inte har något val. Min fölis var en sån. Vet kunde inte spruta henne heller, och man kan ju tycka man kunde tvångshålla en sån 'liten en'. Men inte ens efter att ha kallat in grannarna (modell stora starka karlar vana med trilskande kossor) så gick det. Hon fick regelrätt panik när hon kände nålen och slogs som om det gällde livet, och då blir de urstarka.

Det är väl preskriberat nu och hästen är i Trapalanda (tror dessutom beskrivningen finns kvar i nån tråd) men jag fick faktiskt surra hela hästen mot boxväggen, trycka henne mot boväggen, bindring vid bringan och bakom bakdelen, dra lina emellan, och trycka fast henne mot väggen, se till att huvudet satt fast och att det fanns en begränsning över ryggen med så hon INTE kunde komma uppåt heller. Stackarn var som en liten kasslerbit, inlindad och surrad och tog sig ingenstans.

Då sprutades hon dock med PC som hon inte kunde chocka på. Inte godkänt för häst egentligen, men vi hade fan inga val helt enkelt. Pratade tom med kliniken om att ställa henne där, men de var ju lika maktlösa (hon gav sig inte förrän nålfan var ute, så permanentkanyl var ingen ide heller).

Hon blev rätt vettig att spruta vad det led, jag sprutade henne själv 'lös' (grimskaft löst runt stolpe) och med brems sen utan minsta problem. Däremot var och förblev alltid permanentkanylsättning något som krävde muskelkraft, sedering OCH brems.

Men det var ett par år där när det var helt sanslöst att försöka spruta, och vaccinera utvecklade min klinikvet en avancerad överfallsteknik i farten (jag ledde förbi hästen, vet drog i sprutan i motstående sida av bakdelen, och snabbt som örat injicerade..).

Minns en gång på klinik när vi skulle sedera henne, och det var jag, veterinären och fem djursjukvårdare som jobbade så svetten lackade, både nosbrems, öronbrems och lyft ben, och det var hästen som hade övertaget.

Jag VAR inne på att ringa Furuvik och fråga om de hade ett blåsrör ett tag faktiskt. Vetefan varför hon var så fobisk som liten, det var lika från första sprutan, 3 veckor gammal, hon gick i taket fullkomligt när hon kände nålen (vet som sprutade)

Så, ibland måste man ju ha i dem medicinen och det är livsviktigt och finns inga alt till injektioner. Och då kan man tyvärr både behöva knyta fast, ta till tvångsmedel och regelrätt slagsmål =/

Men de tillhör ju undantagen, aldrig varken förr elelr senare mött någon så extrem som hon var, visst kan de få spunk och slåss osv - men på DEN nivån. Vet att jag var rätt trött på folk som tyckte 'äsch, ett stadigt tag bara'.. jo just det :devil:

Tillägg: Vi sprutade faktiskt henne en del just i bröstmuskulaturen (bringan) som P_L tipsade om. Halsen bara spände hon ju och det var som att försöka sticka nålen i betong, var lättare i bringan, dessutom var hon inte lika 'med' på vad som skulle hädna då, så man fick någon sekund extra på sig.

jo, men jag vill inte va med om det min syster va med om... fy f'n säger jag bara... nää hellre får det ta en dag och hästen är lugn!! Går göra så också.... svårt och kräver en jävla massa tålamod, men det går..

Nej, det går inte att göra med alla dessvärre. Och när det gäller en häst som verkligen behöver sitt PC t ex, så är det ju av viss betydelse att det ges med hyfsat jämna mellanrum.

Men tro mig, mitt nämnda föl, det spelade ingen roll vad man gjorde, när hon kände nålen flippade hon. Innan dess var hon lugn. Jag probade Emlakräm, jag körde sputdesentisering, jag låtsades spruta henne (dvs gjorde alla moment utom att sticka henne) om och om igen med förhoppningen att sen den gången nålen kom skulle hon inte 'hinna reagera'. Icke. Hon brydde sig nada, tills hon kände nålen, då exploderade hon, tills nålen var ute.

Veterinärerna hade heller aldrig varit med om maken (hon gick btw inte att chippa som tänkt heller.. fick chippa henne senare när hon var mindre sprutfobisk och man kunde få i henne sedering i nålform och droga ner henne rejält).

Men det fungerade inte med 'ha tålamod en hel dag' i hennes fall.

Dock så 99% av alla hästar är ju på något vis övertalbara eller möjliga att 'lura' om man bara är tålmodig och lite uppfinningsrik. Men inte alla.

Jag hade INNAN den här damen exakt samma attityd/inställning som dig, dvs 'klart det går om man bara är tålmodig och ger sig sjutton på det'. Jag aktar mig för att säga det numera ;)

Och, i valet mellan en fölunge död i lugninflammation, och att behöva surra fast en fölunge som en liten kassler mot boxväggen för att kunna få i henne medicinen, men där jag hade en risk att hon skulle skada sig av att hon satt fast, så var valet lätt. Utan medicinering var oddsen pyttesmå för henne. Risken att hon skulle dö av chock för hon satt fast var en piss i nilen i jmf.

Men roligt var det inte, och jag vet inte hur många tårar jag grät, och hur många hårtussar både jag och veterinärerna slet ur håret. (och vi fick avbryta efter fem dagar och be till gudarna att det räckte, skulle ha 10 dgr eg, men det var dag fem hon slet den där bultade bindringen)

sa inte att det går med alla hästar/föl/djur i största anmälhet.. Men som du sa.. 99% och när man får en som inte går på det sättet så har man turen mot sig lite grann ..Men det spelar heller ingen roll, man älskar sitt djur ändå. Jag menade heller inte att om det inte gick på det sättet att du skulle ge upp och sluta försöka, jag menade bara att JAG inte kommer att binda FAST en häst eller annat så den inte kan röra sig. Jag är mer inne på allt som du gör, utan att binda fast den i ringen som satt fast med bult... men alla gör vi på olika sätt, och det spelar väl ingen roll... Bara man inte gör hästen illa... dvs slår den, sparkar den mm, och det har jag mycket svårt att tro att man skulle göra...

Fast vad gör du då när du provat allt annat än att surra fast hästen? SUrrar fast den, eller ger upp?

SÅ jag menade, jag hade ju provat alla sätt som INTE innebra att jag behövde surra fast henne innan, men tillslut fanns det bara ett sätt kvar att prova. Förutom blåsrör då ;)

Har alllldrig behövt fundera på de.. Har alltid gått etter många gånger mycket tålamod, många rökpauser/tänkpauser och otaliga timmar.. med det har gått med alla hästar och övriga djur som jag hållt på med... bara min syrra som fick nog efter 3 timmar.. :S

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Habina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 822
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar