Sv: Ikväll börjas de!
Min systers bebis (föl) fick också likadan panik,tyvärr så fick bebis svåra skador i nacken efter de..
Efet att hört och sett vad som blev följderna har jag bara fått en starkare anledning till de jag ALLTID gjort och ALLTID kommer att göra.. låta vet, eller en annan spruta hästen och själv hålla i den.. alltså INTE binda den på något sätt!! Dom kommer loss ändå!!
TYvärr finns det ju fall när man inte har något val. Min fölis var en sån. Vet kunde inte spruta henne heller, och man kan ju tycka man kunde tvångshålla en sån 'liten en'. Men inte ens efter att ha kallat in grannarna (modell stora starka karlar vana med trilskande kossor) så gick det. Hon fick regelrätt panik när hon kände nålen och slogs som om det gällde livet, och då blir de urstarka.
Det är väl preskriberat nu och hästen är i Trapalanda (tror dessutom beskrivningen finns kvar i nån tråd) men jag fick faktiskt surra hela hästen mot boxväggen, trycka henne mot boväggen, bindring vid bringan och bakom bakdelen, dra lina emellan, och trycka fast henne mot väggen, se till att huvudet satt fast och att det fanns en begränsning över ryggen med så hon INTE kunde komma uppåt heller. Stackarn var som en liten kasslerbit, inlindad och surrad och tog sig ingenstans.
Då sprutades hon dock med PC som hon inte kunde chocka på. Inte godkänt för häst egentligen, men vi hade fan inga val helt enkelt. Pratade tom med kliniken om att ställa henne där, men de var ju lika maktlösa (hon gav sig inte förrän nålfan var ute, så permanentkanyl var ingen ide heller).
Hon blev rätt vettig att spruta vad det led, jag sprutade henne själv 'lös' (grimskaft löst runt stolpe) och med brems sen utan minsta problem. Däremot var och förblev alltid permanentkanylsättning något som krävde muskelkraft, sedering OCH brems.
Men det var ett par år där när det var helt sanslöst att försöka spruta, och vaccinera utvecklade min klinikvet en avancerad överfallsteknik i farten (jag ledde förbi hästen, vet drog i sprutan i motstående sida av bakdelen, och snabbt som örat injicerade..).
Minns en gång på klinik när vi skulle sedera henne, och det var jag, veterinären och fem djursjukvårdare som jobbade så svetten lackade, både nosbrems, öronbrems och lyft ben, och det var hästen som hade övertaget.
Jag VAR inne på att ringa Furuvik och fråga om de hade ett blåsrör ett tag faktiskt. Vetefan varför hon var så fobisk som liten, det var lika från första sprutan, 3 veckor gammal, hon gick i taket fullkomligt när hon kände nålen (vet som sprutade)
Så, ibland måste man ju ha i dem medicinen och det är livsviktigt och finns inga alt till injektioner. Och då kan man tyvärr både behöva knyta fast, ta till tvångsmedel och regelrätt slagsmål =/
Men de tillhör ju undantagen, aldrig varken förr elelr senare mött någon så extrem som hon var, visst kan de få spunk och slåss osv - men på DEN nivån. Vet att jag var rätt trött på folk som tyckte 'äsch, ett stadigt tag bara'.. jo just det
Tillägg: Vi sprutade faktiskt henne en del just i bröstmuskulaturen (bringan) som P_L tipsade om. Halsen bara spände hon ju och det var som att försöka sticka nålen i betong, var lättare i bringan, dessutom var hon inte lika 'med' på vad som skulle hädna då, så man fick någon sekund extra på sig.