Ikväll börjas de!

M

MySunrise

Jaha.. ikväll vid sju kommer min vet och ger den första av fem sprutor.. fem dar i sträck!! :( Vet inte hur det ska gå med tanke på hur min lilla polle va när han bara tog blodprov.. vill ju helst inte bremsa, men har antagligen inget val.. :( bläää så jobbigt.. :(

Sv: Ikväll börjas de!

Kan du inte spruta själv? Eller är det intravenöst?

Min kuse tyckte inte om när vet satt spruta på honom, men när jag eller min syster gjorde det så var det inga problem. Kunde ha honom helt lös och bara sticka, utan grimma eller ngt. Men det är värre med intravenöst kanske, går inte lika fort.

Ge mycket morötter och gör situationen så bra som möjligt. Det handlar ändå bara om några sekunder per dag. Det ska han nog klara av. :)

Jaha.. ikväll vid sju kommer min vet och ger den första av fem sprutor.. fem dar i sträck!! :( Vet inte hur det ska gå med tanke på hur min lilla polle va när han bara tog blodprov.. vill ju helst inte bremsa, men har antagligen inget val.. :( bläää så jobbigt.. :(

Vad är det för fel på din häst?

Är väl ingen fara att bremsa? Då bildas ju endorfin som är smärtlindrande/lugnande och det är ju väldigt effektivt, bra och enkelt sätt att få dom att stå still när man ska göra nåt som kräver att dom ska stå still.

Är väl ingen fara att bremsa? Då bildas ju endorfin som är smärtlindrande/lugnande och det är ju väldigt effektivt, bra och enkelt sätt att få dom att stå still när man ska göra nåt som kräver att dom ska stå still.

Min halvblodsvalack står inte still om man bremsar så det är väldigt individuellt hur hästar reagerar på berems.

Det där är väldigt olika!

Min häst går inte att bremsa, hon vet direkt vad man tänker göra när man lägger handen på mulen och har bremsen i handen. Höll på att riva ett rum på Ultuna innan de gav upp.

Sedan har vi de klockrena bremshästarna som går in ngn slags dimma, och de funkar ju som sagt super att bremsa.

Kan du inte spruta själv? Eller är det intravenöst?

Även om det är intravenöst kan de sätta in en "mjuk" kanyl (hittar inte ordet för just den kanylen) som sitter kvar, så kan man spruta själv de dagarna. Det har jag gjort på min och det funkar utmärkt.

Även om det är intravenöst kan de sätta in en "mjuk" kanyl (hittar inte ordet för just den kanylen) som sitter kvar, så kan man spruta själv de dagarna. Det har jag gjort på min och det funkar utmärkt.

venflon :)

Har inte vart inne på ett tag, men igår fick hon sin sista spruta villket är skönt!
De har inte vart några problem med att spruta henne eftersom hon fick sällkap av sin lilla Ludde!! :) (Hennes trygghet)
Hon hade erlicias (stavning?) Men nu ska de väl vara ur världen? (a)
Så nu på tisdag ska jag upp på henne och börja med skritt, men vill hon trava och ta en liten galopp sa vet att de inte skulle va farlig eller minder bra.. ju mer hon rör sig desto bättre, men det ska vara på ett sådant sätt så att hon nu i början får visa hur de går. Och efter all hegona afton ska jag ringa vet och stämma tid för nytt blodprov. (blir antagligen att Ludde får va inne med henne igen.. :)

Finns det egentligen något "vanlig" antiotika (alltså i spektrumet ethacilin odyl) som kan ges intravenöst ? Känns som att jag fått nog av prokain efter sista chocken. Permanentkanyl och iv injektion vore ju ett alternativ (om man kommer i det läget att det behövs, vilket ju säkert inte dröjer så länge om jag känner mina hästar rätt). Hur svårt är det egentligen att få en permanentkanyl att sitta kvar, sys den fast eller (har faktiskt vad jag kommer ihåg aldrig sett en sådan (inte vad jag tänkt på i alla fall)).

Det är MYCKET ansvarslöst att spruta en häst utan att den står uppbunden eller att någon håller i den!!
Så alla Ni som läser detta ta inte efter en sådan hästhållning.

Vet man att ens häst är spruträdd ska man till varje pris se till att den INTE kan komma loss. vi har sällan problem, men har vi hästar som är spruträdda så binder vi upp dem rejält i boxen, så att de varken kommer framåt eller bakåt. Tvärtemot vad många tror så blir sånna här hästar bli helt ok att spruta efter några gånger.
gulan

Det är MYCKET ansvarslöst att spruta en häst utan att den står uppbunden eller att någon håller i den!!
Så alla Ni som läser detta ta inte efter en sådan hästhållning.

Vet man att ens häst är spruträdd ska man till varje pris se till att den INTE kan komma loss. vi har sällan problem, men har vi hästar som är spruträdda så binder vi upp dem rejält i boxen, så att de varken kommer framåt eller bakåt. Tvärtemot vad många tror så blir sånna här hästar bli helt ok att spruta efter några gånger.
gulan

Jag reagerade också på att de sprutat den lös, men även ditt inlägg får mig att reagera kraftigt ALDRIG spruta pencillin på uppbunden häst, chockar den går det käpp rakt åt helvete då, har man ingen som kan hålla så lägg ett grimskaft runt något och håll i det själv så att man bara kan släppa loss hästen direkt om det smäller. Efter att ha genomlevt tre mkt kraftiga chocker så vet jag hur snabbt och våldsamt det kan gå och att ha hästen uppbunden då är vansinnigt finns inte en chans att du hinner lossa hästen utan att ta rejäla risker med dig själv om det vill sig illa.

Ska bara säga det att jag har en P.R.E som inte alls är spruträdd och i övrigt veterinärens dröm att komma till då han alltid står som ett ljus (eller har gjort hitills).
Han fick antibiotika när han blivit kastrerad men det sprutades intramuskulärt hur som helts flertalet gånger var det ingen som höll honom när han sprutades, han stod alltid still och då fick han ändå 2st sprutor 1/sida.

Det är absolut INGET jag rekomenderar då det kan gå jävligt fel, men för min del funkar det bättre än att binda honom då han inte var van vid att vara bunden vid det laget, jag hade nyss fått hem honom från stuteriet när detta vara aktuellt och där vara han aldrig uppbunden vid handtering trotts att han var hingst bland bruntsiga sto i boxarna runt om kring honom. Det jag vill ha sagt är bara att det finns hästar som det faktiskt är bättre att ha lösa än att binda upp beroende på deras bakgrund.

Det är MYCKET

Vet man att ens häst är spruträdd ska man till varje pris se till att den INTE kan komma loss. .
gulan
Kul om den chockar. Inte komma loss till varje pris.
Nej, det är för dyrt för mig. Jag fortsätter nog att spruta i boxen och ser till att någon håller i om den inte är så snäll att jag både kan hålla och spruta själv.
Ser även till att själv ha en flyktväg ifall helvetet brakar loss (prokainchock).

Kul om den chockar. Inte komma loss till varje pris.
Nej, det är för dyrt för mig. Jag fortsätter nog att spruta i boxen och ser till att någon håller i om den inte är så snäll att jag både kan hålla och spruta själv.
Ser även till att själv ha en flyktväg ifall helvetet brakar loss (prokainchock).

jag känner bara de att hästar måst väl röra på sig för att kunna tänka klart? Det är iaf det jag har hört, och det verkar vettigt! Sen att hästen inte kan röra sig.. hur kul hade det vart för dig om du inte kunde röra dig och en/två människor ska spruta dig om du har panik för sprutor?? Inte så kul va?

Hur svårt är det egentligen att få en permanentkanyl att sitta kvar, sys den fast eller (har faktiskt vad jag kommer ihåg aldrig sett en sådan (inte vad jag tänkt på i alla fall)).

Sist så satte de fast den med ett stygn och min häst stördes inte av den (kan ju sätta en tejpbit över för säkerhetsskull), så den satt jättebra där.

Men hon fick ju den för att få lugnande, men jag hade också hellre valt pemanentkanyl än att spruta i muskeln. OM alternativet finns...

kl
Jag skrev just att den ska stå uppbunden eller att någon kan hålla i.
Även om en häst ska sprutas med pencillin så måste den ju stå stilla. Där om något är det väl oerhört viktigt med en säker sprutning?? Och jag anser att en så säker sprutning som möjligt av en spruträdd häst är att den inte ska kunna komma loss under sprutningen. Man kan binda upp en häst på ett säkert sätt så att det bara är att släppa grimskaftet och hästen kommer loss om den skulle dråsa ner (exempelvis vid chock)
En häst är stark och den blir urstark om den är rädd för något och för att orka hålla en rädd häst så att allt går säkert till så tror jag att i de flesta fall måste en säker uppbindnig till.
gulan

Och jag skulle då aldrig rekomendera att sätta fast en häst som ska sprutas. Antingen löser man det så att någon håller i eller så gör man det själv, även om det är det sämsta alternativet. En häst som chockar som sitter fast kan inte vara kul! Visst så kommer nog grimman att gå åt fanders, men så onödigt att den ska skada sig på den plus att den ska chocka.

Gylle;
Min hade permanentkanyl när hon stod på ultuna, men hon tålde inte att ha den kvar i halsen(svällde upp), så de fick sätta ny kanyl varje gång hon skulle ha medicin. Fast hon tål iofs. inte att man sprutar ethacilin eller ger henne sulfa i maten heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Habina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 822
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar