ikea kök vs "dyra" kök

vinkelina

Trådstartare
har ett hus jag lite funderar på, skulle måsta remontas ganska mycket, bla köket.

har tittat runt o fastnat för ett ikea kök. men hur är de i kvaliteten om man tittar på andra, "riktiga" kösfirmor

Sv: ikea kök vs "dyra" kök

Det är inte så mycket skillnad på stommarna, i mitt hus blandade vi delar från Ikea, Marbodal och lokala byggvaruhuset och det gick inte att se vilket som var vilket. Vi köpte också lådor från Ikea, och de var helt OK. Luckorna vet jag inget om, för vi köpte luckor från en snickare. Det varierar nog beroende på hur dýra de är.

detta var en mer lantligt kök i den dyrare ändan

Jag har hört att just kök är ikea väldigt bra på. Jag skulle inte tveka att ta det. Jag har ett nytt exklusivt Marbodal och där har lite grejer krånglat.
Jag tror alla är lika bra!

Jag har hört av flera att ikea kök görs i samma fabrik som andra kök (Marbodal har någon sagt fast med andra mått?). Tror absolut inte att det är något fel på kvalitén.

Enligt "min" snickare kommer alla skåpsstommar från IKEA, vilket kök du än väljer.

Det var ett program på tv för något/några år sen där det hävdades att alla skåpsstommar som marknadsförs i Sverige kommer från samma tillverkare. så då får man förmoda att kvalitén är likvärdig. Har precis satt in ett IKEA kök på inrådan av snickaren som ansåg att det var hutlöst att andra tog så mycket överpris för i stort sett samma produkt. Det som skiljer är luckorna.

Jag satte in ett IKEA-kök i somras och jag är väldigt nöjd med det hittils.

Rejäla stommar och verkligt rejäla lådor.

Dessutom ett plus, enkelt att byta fronter och skåpsluckor när det börjar bli dags att förnya sig.

Mina föräldrar satte in ett ikeakök för sisådär 6-8 år sen. Vi flyttstädade där förra veckan. Förutom att björkluckorna var lite mörkare så var det inget som hade gått sönder :) BRA kvalité :)
Jag har ett från ballingslöv. Har inget att klaga på där heller.
Möjligtvis att de billiga insatserna från IKEA inte passar ;) Därimot ÄLSKAR jag min självöppnande soptunna från B. IKEAS måste man lyfta på locket. Men de har smart förvaring...

Det enda jag har hört negativt om IKEA grejorna är av hantverkare som inte vill installera deras blandare.

Det enda jag har hört negativt om IKEA grejorna är av hantverkare som inte vill installera deras blandare.

Och de har någon mystisk gänga för strålsamlaren, så det är svårt att hitta t.ex svängbara duschstrilar som passar. Men det kanske inte gäller alla deras modeller?

men å andra sidan, blandare är väl en av de enklare sakerna att byta ut.

jag kör leveranser åt ikea, och har hållit på i 3 och ett halvt år nu, jag har kört ut fler kök än jag kan minnas, och det enda jag brukar kunna peka på och säga är dåligt, är dubbelkylarna. de går verkligen inte att flytta på.

Ikea säljer så många kök så att det är svårt att inse, men varje vardag i sverige, levereras det över 1000 kök.
hade de inte hållit kvaliteten, hade det hörts.

Vi har ett Ikea-kök som sattes in 1991 och ingenting har gått sönder.
Enda stället det finns skavanker är underskåpet vid diskbänken där överkanten har drabbats av för mycket vatten så att det har spruckit lite.
Trots att vi haft tre barn varav två fötts efter köket :) har inte trehjulingar, gunghästar i sken m.m gjort några märken.
Lådorna är suveräna från Ikea.
Vi betalade inte fullt 25 000 kr för vårt kök och våra vänner som renoverade samtidigt köpte ett mer än dubbelt så dyrt märkeskök i kalkad ek, vårt billiga är i bättre skick faktiskt.
Vårt är ett Ikea Nexus och det finns faktiskt fortfarande kvar (!) dock inte i röd mahogny som vi har men väl i björk som är det samma.
Skulle jag någon gång köpa ett nytt kök så blir det Ikea.

de sålde ut ekluckan i nexus förra veckan när jag var där... även den i svart ek....

Ikea är inte bäst, men helt klart mycket bra per investerad krona. T.ex. är Kvänum säkert dubbelt så bra, men då kostar det också 8 gånger så mycket...
Jag var med och monterade några Myresjökök förra året. De var enklare att montera än Ikea, men kvaliten var exakt den samma vad jag kunde se.

Det enaste jag vet som är dåligt på mitt Ikea kök är några gångjärn som numera har utgått ur sortimentet. (Obs. Vitvarorna ska du köpa någon annanstans!)

Ikea är inte bäst, men helt klart mycket bra per investerad krona. T.ex. är Kvänum säkert dubbelt så bra, men då kostar det också 8 gånger så mycket...
Jag var med och monterade några Myresjökök förra året. De var enklare att montera än Ikea, men kvaliten var exakt den samma vad jag kunde se.

Det enaste jag vet som är dåligt på mitt Ikea kök är några gångjärn som numera har utgått ur sortimentet. (Obs. Vitvarorna ska du köpa någon annanstans!)

Men om man vill köpa IKEAs inbyggda kylskåp eller frys då?
Kan man köpa vitvarorna någon annanstans då? dvs, passar luckorna?

Vi har vita vanliga skåp o lådor i vårt kök. Det finns Marbodlal skåp i vårt kök som vi använt i 8 år. Dom satt i huset och det var knapptanvänt när vi köpte vårt hus. Dessa skåp släpper folien på och är tunna i matrealet. Sen har vi likande från Ikea och dom är helt annorlunda. Folien sitter fast och är mer matreal och man kan regöra dom utan att behöva limma fst den viat folien igen. Se nhänder det klart mycket på dom åren som det skiljer mellan skåpen. Men jag personligen föredrar Ikeas.

Jag har också ett IKEA-kök, och tänkte bara säga en sak - köp inte deras blandare!! Jag drabbades av jättestora problem och fick ha rörmokare ute i två omgångar för att tillslut skicka tillbaks blandaren till IKEA då de inte hade reservdelar som behövdes för att överhuvudtaget få den att fungera i min lägenhet. Jag fick pengarna tillbaks för blandaren och andra omgången rörmokare betalt av IKEA, men totalt sett blev det svindyrt och det tog över en månad för IKEA att konstatera att reservdelen som de sa att de postat till mig inte ens fanns.

Enligt rörmokaren är de verkligen "billigt skit", så köp en FM Mattsson så är du säker. ;)

/Erica

Mmm jag har en kompis som har en Ikeablandare och hon får inte vattnet varmt. I vårt hus satt det en lapp i trappuppgången en dag om att inte sätta in Ikeablandare eftersom många haft problem med dem. Priset mot en billigare FM Mattsson är inte heller stor.

Men om man vill köpa IKEAs inbyggda kylskåp eller frys då?
Kan man köpa vitvarorna någon annanstans då? dvs, passar luckorna?

Vet ej. Vet bara vad jag läst om deras vitvaror. Micro ska dock vara ok att köpa där.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 501
Senast: Thaliaste
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 966
Senast: MML
·
Fordon Sonen funderar på att lappa ihop vår XC70, som är avställd, trasig och lika gärna kan köras till skroten pga behov av dyra reparationer...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 645
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Rasvals-tråd