Ihopsläpp

_Eulalia_

Trådstartare
Håller på att bygga stall och det blir troligtvis klart inom en snar framtid. Då ska min ponny flytta hit + att grannen ska flytta hit sin häst. Jag har gjort några ihopsläpp under åren och dom senaste gångerna har jag låtit hästarna stå i var sin hage några dagar innan. Tycker då att det blivit mycket lugnare sen när man väl släpper ihop dom(kanske bara har varit ren tur?). Är livrädd för bråkiga ihopsläpp då jag varit med om hästar som har blivit rejält skadade och den här ponnyn är verkligen mitt allt. Vill inte ta några risker. Men grannen håller inte med.. Dom tycker det är galet att göra på det här viset och att hästarna ska få "göra upp" på en gång. Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Ihopsläpp

Min erfarenhet är att är det bara två hästar som ska ihop och ingen av dom är något monster så brukar det gå otroligt problemfritt. Problemen kommer oftast när det är en flock inblandad, då kan det vara mer riskfyllt att släppa in en häst.

Ställ hästarna i var sin box brevid varandra över en natt så är det säkert inga problem sen.
 
Sv: Ihopsläpp

Antingen stå i stall (sparksäkert) eller släppa ihop direkt i bra hage. Har funkat hittills med lite passning i början så klart. Det har dock alltid varit en ny häst som kommit till en hemmaboende.

Stå i varsin hage då skulle jag haft bra avstånd så de inte lockas att "göra upp" över staketet, dvs absolut inte bara ett enkelstaket mellan.

Hingstbeten släpps ju dock alla på en gång, med mycket plats och lite vakt vid staket/hörnor så brukar det ju funka fint.
 
Sv: Ihopsläpp

Kanske är lika bra att släppa ihop direkt då. Om dom skulle gått i var sin hage så är det ca 2 meter i mellan. Min har aldrig varit speciellt bråkig men med hennes vet vi inte riktigt eftersom hon gått med samma sällskap i 10år. :p
 
Sv: Ihopsläpp

Kanske är lika bra att släppa ihop direkt då. Om dom skulle gått i var sin hage så är det ca 2 meter i mellan. Min har aldrig varit speciellt bråkig men med hennes vet vi inte riktigt eftersom hon gått med samma sällskap i 10år. :p
Då kan du nog räkna med en överförtjust brunstande märr inom kort ;) Nä, som andra sagt så brukar inte två ensamma hästar vara några större problem. Låt de stå brevid varandra i box över natten så går det säkert bra :)
 
Sv: Ihopsläpp

Finns en studie som visar att det inte har någon effekt på vuxna hästar att låna dem "hälsa" först. Alltså stå bredvid varandra i hage eller box innan.. Men hade en liten "effekt" på unghästar. Det här togs upp på hippocampusdagarna på SLU i höstas, därför har jag tyvärr ingen länk till det skriftliga.

Oftast så är det inga problem med att släppa ihop hästar. :) Så länge hästarna har gått med andra hästar tidigare.
 
Sv: Ihopsläpp

Vill man minimera riskerna ytterligare så ta av bakskorna innan ihopsläpp och sen låt de gå utan någon vecka.
 
Sv: Ihopsläpp

Självklarheter kanske, men vill ändå skriva det för eventuella framtida undrande som letar i trådar...

Se till att ha en tillräckligt stor hage för att hästarna ska kunna galoppera omkring och så att de kan komma undan varandra om det behövs. Var också beredda på att "hoppa in" och dela på dem om det skulle behövas.

Sen en annan fundering bara som jag fick här om dagen från en undrande ridskoletjej som har sommarhäst i sommar... hur länge ska man vänta innan man ger upp och har dem i varsin hage? Låta dem galoppera runt och jaga varandra i en timme eller över en hel dag? (Gvetvis individuellt, beroende på hästar osv men jag kom inte på nåt bra "allmänt" svar till henne). Finns det nån slags "normal standard" tidsperiod då obekanta hästar brukar ha gjort allt klart och är kompisar, eller bestämmer sig att hålla sig på varsin kant?

Jag är själv ganska dålig på att "bita ihop och låta dem göra upp" utan har gett upp och delat på hästar när det finns bettmärken, skrubbsår osv på en eller båda. Är nog en riktigt fegis när det kommer till ihopsläpp... :o
 
Sv: Ihopsläpp

Jag har lite dåliga erfarenheter efter ett avsparkat ben för ett par år sedan... Men totalt lugn i flocken kan ta ett par veckor, speciellt om det är en ny häst i en redan invand flock.

Men jag lånade ett sto för några år sedan och tänkte att hon alldeles säkert kunde gå med mina andra 2 ston (alla hbl i samma storlek, 2 av dem jämnåriga och min ena något äldre). Provade att släppa ihop dem efter några dagar, men det slutade med att jag fick gå in och fånga in en efter en med pisk i handen - de var totalt rabiata på varandra! Aja, min ena fick en spark i karleden som tog illa så det blev veterinärvård/boxvila/sjukhage.
När jag sedan haft hästen 1 månad ytterligare provade jag en gång till, efter att jag konstaterat att nya hästen kunde gå med min äldre. Men så fort de blev 3 igen blev de allihopa rabiata på varandra! Det gick aldrig utan den nya fick gå själv. Då försökte jag iofs inga långa stunder, för de höll på att sparka sönder varandra, men jag tror inte att det hade gått bra om jag väntat ut dem...
 
Sv: Ihopsläpp

Hej!

Visst är det svårt med hur länge man ska låta något pågå.

Förrförra hösten fick min pärla byta hage och den var rejält stor (säkert 5 hektar, på 5 hästar), ändå blev hon jagad varv på varv och tvingad att stå längst bort i ena hörnet (samma sak har hänt tidigare, då på 3.5 hektar och 4 hästar). Efter 1,5 dygn när hon fortfarande inte fick vara med, eller för den delen dricka fick hon bo i ensamhage tills plågoriset flyttat (några dagar senare).

Min förra häst blev söndersparkad av en barfotahäst 3 veckor efter att vi släppt ihop dom- ihopsläppet var toklugnt och vi såg inga tecken innan på att de skulle bråka, de hade gått i hagarna brevid varandra i säkert 1 månad innan hopsläpp (den andra hade varit skadad).

Jag har lite samma problem nu som TS, min har gått själv pga skada sen oktober. Det är betessläpp på lördag och jag vet inte om jag vågar släppa ihop henne med ett helt gäng nya hästar..

/Lavinia
 
Sv: Ihopsläpp

När jag bodde hemma och vi skulle släppa in någon ny häst till de andra så brukade de få en natt inne att "skrika av sig" först i boxarna intill varandra, och det brukar gå bra.

Hade ihopsläpp senast förra helgen av min 4-åring och en väns 3-åring som skulle gå på bete ihop. De har varit boxgrannar sedan i vintras men aldrig gått i hage ihop. Betet var nytt ställe för båda.
Det gick superbra, de galopperade ett par varv runt hagen tillsammans och sa inte ett pip på varandra -inget fäktande med ben eller nåt.
 
Sv: Ihopsläpp

Nix, dröjer nog ca två månader till då jag vill att stallet ska bli klart först, nu har jag bara mina här på sommarbete tills det blir klart :) anledningen till att jag starta tråden var att diskussionen kom upp :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp