Ihopsläpp av valack och ston

BuenoBull

Trådstartare
Hej!
Nu på måndag ska våra hästar släppas upp i sommarhagen. :D Vi har då fyra ston (ett föl) och en valack. Borde inte de gå ganska bra ihop? När valacken precis hade kommit till vårt stall i höstas så "besteg" han stona vilket inte ägarna till stona tyckte var speciellt kul. Därför har han nu fått gå i en hage ensam under hela vintern. Min fråga är, kommer de gå bättre ihop nu under sommarbetet? Alltså en sommar utan att han bestiger stona. Jag måste tillägga att det kommer att komma några valacker till på sommarbete hos oss.

Sv: Ihopsläpp av valack och ston

Tror tyvärr inte att det kommer bli bättre på sommaren, då brunstar ju stona!!! Möjligtvis att han har så mycket att göra med att äta att han inte ids. Jag förstår däremot inte riktigt varför en del blir så panikslagna om valackarna bestiger stona, har själv aldrig varit med om några skador pga av detta, om det är flera valacker som bråkar om stona kan det däremot uppstå skador (fast mina som är födda och uppvuxna i flock och går i stooooora hagar fixar även detta utan skador).

Det går inte att säga om valacken tänker betäcka i sommar, men ofta är det tyvärr så att har de kommit på att de kan 'betäcka' så fortsätter de.

Och BETÄCKANDE VALACK SKA INTE GÅ MED STON! Punkt slut.

Det är en enorm infektionsrisk för stona, och mååånga seminstationer kan vittna om svåra problem att få dräktig pga långdragna infektioner efter att ha gått med betäckande valacker.

Sen är det en SKADERISK både för sto och valack. En valack betäcker om och om och om igen, och inte alltid bara när stoet står. Utan valacken riskerar att åka på däng, och stoet riskerar skador, och ryggproblem, av en valack som ideligen betäcker.

Så ALDRIG betäckande valack med ston!

Betäcker han (vilket är VÄLDIGT troligt tyvärr) så sätt honom i egen hade med de andra valackerna.

Håll ett öga på valacken i början btw, valacker kan reagera ganska oförutsett och aggresivt på¨FÖL ibland. Så håll koll där tills ni ser hur det går med fölet.

/Alexandra - som har en ickebetäckande valack med sto/n, och som gått med föl utan problem med, han är guld värd =) Jag har dock haft en betäckande valack med och han fick allt leva i exil när stona brunstade (inga problem när de inte brunstade)

Har nu fått besked om att de två andra valackerna INTE ska komma till sommaren! :eek: Då kommer han ju att få gå själv i en egen stor hage... hagarna ligger väl precis bredvid varann men kommer det inte bli trist för valacken att stå själv? Inte tror jag att stona kommer stå vid hans hage hela tiden. Han har ju stått själv hela hösten/vintern/våren och nu hade jag sett fram emot att han skulle få ett par kompisar (även om det inte är min häst) äntligen: Men inte. En av mina kompisar har provridit honom och hon tyckte jättemycket om hästen. Hon sa även att hon gärna skulle ha honom ett par veckor unde sommaren och rida och så. Hon har inga andra hästar så där kommer han ju också att få gå själv. Men jag tänkte att där får han ju mer umgänge genom ridning än om han skulle stå i hage. Dessutom kanske han själv utveclas lite (kompisen duktig ryttare enligt mig) eftersom ägaren "bara" skrittar honom. Tror ni att detta skulle vara bra för hästen eller till ingen nytta? Självklart är det ju så också att jag ska prata med ägaren så att ingen missförstår mig! :)

Hallååå... det är så tomt så det ekaaar! Kan ingen hjälpa mig??

Kan ni inte låna in en annan vallack då? Finns väl alltid någon i behov av bete? Håller med Alexandra_W: Inga bestigande vallacker med ston!

Okej.. nu har han sparkat mot fölet. VARFÖR i allsindar gör de så?? Han har aldrig gjort något med fölisen innan? :cry:

Jag tror att stoet brunstar igen om fölet försvinner..
Hingstar som tar över en ny flock betäcker ju de dräktiga stona, å då kastar dom, å då blir det ju den nya hingstens gener som går vidare.
Kan ha fel men jag tror det har med det att göra.

Lilja_89 skrev:
Okej.. nu har han sparkat mot fölet. VARFÖR i allsindar gör de så?? Han har aldrig gjort något med fölisen innan? :cry:

TA UT den valacken ur hagen NU! Innan det sker en olycka på riktigt!

Som jag skrev redan i mitt förra svar så måste man hålla ett öga på valacker som släpps ihop med föl i början, för det finns hur många berättelser om supersnälla valacker som blivit somf örbytta när de släppts med föl och försökt ha ihjäl fölet.

Anledningen kan man tvista om, men man ska komma ihåg att valacker är något som inte förekommer naturligt i det vilda. Sen har valacker mer eller mindre hingstkaraktär kvar, och en hingst brukar INTE gilla andra hingstars föl, så svaret kan ligga där med.

Men den där valackens ka gå med ANDRA VALACKER och varken sto eller föl, du måste inse det nu INNAN dte händer en olycka! Det finns valacker som dödat föl..

Sen, som motvikt finns det valacker som går jättebra med föl med. Min är en sådan, han går bra med ston med. Han betäcker/bestiger dem inte, men han vaktar, vallar och värnar om sin flock. Han tar på sig jobbet att leda, skydda och styra flocken. Han släpptes in med mitt föl (och hennes mamma såklart) när fölet var tre veckor. Han ser henne som SIN unge. När fölet var några månader släpptes ett treårssto in, och valacken jobbade övertid med att skydda sin flock (fölet och mamman) mot den nya i början, men såg också till att succesivt foga ihop flocken till en flock, vilket det blev på någon vecka.

Såklart har vi särat på fölet och valacken nu. Men jag tycker så synd om valacken ifall han ska gå själv heela sommaren... undrar om han drar nån fördel av att hyras ut ett par veckor under sommaren då han är tänkt att bli riden, eller spelar det ingen roll? Kan han lika gärna gå själv hela sommaren då?

Behöver ju hjälp jue... :cry: Egentligen inte mitt problem då det inte är min häst men jag har funderat på ifall det kunde vara bra för hästen att komma iväg eller om det inte spelar nån roll alls?? Nu får nån hjälpa mig! :mad: :D

Shettisar skrev:
Kan ni inte låna in en annan vallack då? Finns väl alltid någon i behov av bete? Håller med Alexandra_W: Inga bestigande vallacker med ston!
puttar upp detta inlägget

Kan han gå ensam så låna ut honom, det är väl bra han blir mer riden. På längre sikt så behöver han dock ha en kompis, går det inte att hitta en annan valack någonstans. Shettisar är ju alltid första sällskapsvalet men gamla shettisar gör sig ju inte så bra på grönbete. Kanske du kan hitta en shettisunghingst/valack som han kan kampera med.

Men det handlar bara om någon vecka som stona ska vara borta... :( Om han är iväg hos min kompis och rids då kanske han klara sig själv ett tag iaf...?

Joo visst... vart får man tag på alla dom som behöver bete då? Nåt bra tips?? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Vi har förhoppningsvis om allt går som det ska 2 föl i stallet nästa sommar. Undrar hur det är med ston och föl i flock? Stona i...
Svar
4
· Visningar
1 519
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst