Ihopsläpp - eller inte?

fejko

Trådstartare
För drygt två år sedan köpte jag en tävlingshäst med någon slags bokstavskombination. Hon älskar att jobba, älskar att vara på tävling, ställer upp till hundra procent både i hoppning och dressyr. När man är på träning säger alla: vilken trevlig häst du har. MEN hon är ruskigt svartsjuk, det svartnar för ögonen på henne och hon slänger sig i väggen när jag håller på med min andra häst. Hon har sparkat sönder sin box inklusive en murad vägg där hon sparkat av hörnet. Och hon är väldigt dominant mot andra hästar. Hon hoppar upp i luften och matar på med sparkar tills andra hästar ger sig.

I vår ska jag ta hem min tvååring som jag fött upp själv och älskar över allt annat. Vågar jag släppa ihop henne med tävlingshästen? Jag är naturligtvis livrädd för att tvååringen ska bli skadad. Saken blir inte bättre av att jag hade en gammal valack som jag fick ta bort en vecka efter att jag köpt tävlingshästen pga att de bråkat i boxarna som de hade intill varandra utan galler imellan. Valacken var i ganska dåligt skick, så det var bara en tidsfråga innan jag skulle få ta bort honom ändå, men jag har ändå inte riktigt förlåtit tävlingshästen för detta.

Tävlingshästen går nu med tvååringens mamma och hon (mamman alltså) håller sig på behörigt avstånd. Tävlingshästen är väldigt beroende av mamman, medan mamman lugnt kan stå kvar i hagen och beta samtidigt som tävlingshästen oroar ihjäl sig inne i boxen om jag tagit in henne först. Stona leker ibland (springer ikapp och springer formationer) men de står aldrig och kliar varandra.

På sätt och vis kunde det vara nyttigt för dem att gå alla tre eftersom de då kan mobba ut tävlingshästen så hon kanske blir lite snällare.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Jag är för flockliv.

Men nej, jag hade inte släppt ihop så som du beskriver det.
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Har aldrig haft svartsjuka hästar, och har då ändå haft en del hästar, men mitt sto är nog av den svartsjuka typen ;) Hon kan få mord i blicken när jag går in till boxgrannen...

När jag försökte släppa ihop dessa två jagade mitt sto ut den ur hagen. Efter att jag bytte så det bara är dessa 2 hästar i samma stall är det numer så att de kan gå i samma hage MEN som sagt hon ser måttligt road ut när jag går in till boxgrannen för att byta täcke osv. OCH jagar den andre vid insläpp så hon ska fram först. Däremot om jag bara tar in mitt sto så skriker hon efter den andre... Men som sagt egentligen går de nog inte ihop så bra...

Så nja ... Är din så mkt värre skulle jag nog hellre släppa mamma & 2åring i en hage och tävlinsghästen i en annan ...
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Släpp inte ihop. Alla individer funkar inte att ha med andra hästar hur gärna man än vill. Min förra tävlingshäst kom från Holland och hade aldrig gått ihopa bra med andra hästar (visste ej detta då). Den kunde inte gå med andra alls. Försökte ha den på bete. Alla andra hästar var smällfeta men inte den för den skulle hela tiden plocka och fixa med flocken och vallade dem osv. Den gick ner i vikt och var grinig. Flyttade den till grannhagen bredvid där den gick helt själv då kunde den äntligen slappna av och äta och hade ändå "kompisarna" bredvid sig. Hade hellre haft din tävlingshäst i hagen bredvid om det hade gått och mamman och 2åringen ihopa.
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Jag hade inte släppt ihop. Visst, hästar är flockdjur, men vissa hästar går verkligen inte att ha med andra. Min är definitivt en ensamvarg, som redan som föl surmulet höll sig på sin kant och hästarna hon accepterar är få (men de hon accepterar är hon otroligt lojal mot).

Nu står hon i en box i en "egen" del av stallet, och det funkar otroligt mycket bättre än när hon var tvungen att ha hästar runt omkring sig hela tiden. I hagen går det mindre bra, men när det inte är ens eget stall kan jag inte göra så mycket. Hade jag fått välja hade jag absolut haft henne i en egen hage, det hade både hon och de övriga hästarna hon går med nu mått bättre av.
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Att vissa hästar "inte kan gå med andra" tror jag inte riktigt på... Är dem uppvuxna i flock med andra hästar så klarar dem av att gå med andra hästar. Jag hade låtit tävlingshästen gå kvar med mamman.. 2åringen hade jag satt i en unghäst-flock :)
Hästar "mobbar" inte varandra, utan de som man anser blir "mobbade" är antingen sk. "ensam-vargar" som inte bryr sig så mycket om flocken eller hästar som inte vet hur man beter sig och inte är van att gå med andra. Kan också hända att en ny häst i en redan etablerad och "tajt" flock blir "mobbad" i början.
Hästar är hästar och blir varken mobbade eller svartsjuka..
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

riskera inte att 2åringen också blir en socialt dåligt fungerande häst, förutom kanske även fysiskt skadad för livet.

2åringens mamma är nog klok o ser vad hon går för o tycker att det är bra att hon går in;) Har sett o varit med om det flera gånger med ej uppfostrade hästar.

Sara. Det är naturligt att hästar stöts bort. I en riktig flock byts inte individer ut, utan föl växer upp i den o som skyddas av mamman.
Rena unghästflockar är inget bra- ingen läromästare/ uppfostrare. Allt annat än naturligt.
Då kan vi producera mobbare.

Läs om om unga elefanthanar som löpte amok o dödade noshörningar när man satte in dem i nya reservat utan flockar med hondjur. Sen de gjorde om- gjorde rätt så upphörde terrorn.
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Sara. Det är naturligt att hästar stöts bort. I en riktig flock byts inte individer ut, utan föl växer upp i den o som skyddas av mamman.
Rena unghästflockar är inget bra- ingen läromästare/ uppfostrare. Allt annat än naturligt.
Då kan vi producera mobbare.

Läs om om unga elefanthanar som löpte amok o dödade noshörningar när man satte in dem i nya reservat utan flockar med hondjur. Sen de gjorde om- gjorde rätt så upphörde terrorn.

Ja det klart, unghästar stöts bort eller utvandrar , och då vandrar de till rena unghästflockar. Ibland kan någon gammal hingst förena sig med dem flockarna.
Här har vi rena unghästflockar och det fungerar mycket bra. Att någon måste vara "uppfostrare/dagisfröken" är nog något som man tagit från människovärlden ifrån början.
Elefanter vet jag inte hur de fungerar, men tror inte man riktigt kan jämföra..
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Ja det klart, unghästar stöts bort eller utvandrar , och då vandrar de till rena unghästflockar. Ibland kan någon gammal hingst förena sig med dem flockarna.
Här har vi rena unghästflockar och det fungerar mycket bra. Att någon måste vara "uppfostrare/dagisfröken" är nog något som man tagit från människovärlden ifrån början. Elefanter vet jag inte hur de fungerar, men tror inte man riktigt kan jämföra..

Nej. Stona går kvar o hingstarna är kvar till de blir könsmogna eller uppstudsiga, så nog blir de fostrade alltid av sura kloka ston o även av hingsten.

Däremot så har människan gjort som du tänker. utan att tänka. av bekvämlighet. Hästar som kan gå o skrota tills de ska ridas/ köras in.
De lär sig MYCKET bättre/ fortare om livet om de har en mentor/ beskyddare/ fostrare med erfarenheter.

Precis som med oss.

Ja vett det är skillnad på isistänket. mkt flocktänk.
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Om stona går kvar, tror du inte då att det skulle bli mycket inavel i flockarna?.... Ja hingstarna går tills de blir könsmogna , och sen vidare till unghingstflockar. Vi låter hingstarna gå kvar tills de blir ca 8-10månader.
Det är inte av bekvämlighet man låter hästarna gå i flock. Finns dessutom studier som visar att ex inridningen inte går fortare om hästen är hanterad innan.

Har du nån studie som visar på att hästarna lär sig fortare om livet om de har en uppfostrare?

Våra ungston går kvar med avelsstona & har uppfostrare medan hingstarna är "själva". De hanteras endast vid verkning , vaccin osv. Jag tycker hingstarna är lika lätta att rida in som stona, ingen skillnad på hur tama eller trygga de är. De är hanterade på exakt samma sätt, men skillnaden är att stona har gamla avelsston som "fostrar".
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Att vissa hästar "inte kan gå med andra" tror jag inte riktigt på... Är dem uppvuxna i flock med andra hästar så klarar dem av att gå med andra hästar.
Det där är verkligen inte säkert. Man får inte glömma att hagar är begränsade områden och ofta alldeles för små. Det gör att hästar som faktiskt inte kommer överens kan störa sig på varandra otroligt mycket. Min väldigt ranghöga häst kan ha en individ i hagen tillsammans med sin flock utan problem men den individen kommer aldrig in. Och nej, det är inte för att den vill vara ensam eller liknande, av vissa anledningar så kommer vissa individer inte in. Däremot kan dom vara såpass accepterade att dom får vistas omkring flocken.

På det sättet så fungerar faktiskt inte alla ihop, i tillräckligt stora hagar där hästarna faktiskt inte behöver konfronteras eller mötas på det sättet, då kan det fungera med individer som inte funkar ihop riktigt.
Här har vi rena unghästflockar och det fungerar mycket bra. Att någon måste vara "uppfostrare/dagisfröken" är nog något som man tagit från människovärlden ifrån början.
Det där är väldigt olika också från individ till individ, en häst med lite storhetsvansinne och härjar och har sig kan dämpa sig rejält och bli mycket enklare att hantera om det är en vettig vuxen häst i hagen som säger till den. Det har vi ett exempel på i min hästs hage just nu, en tokig 3åring som var väldigt svår att hantera men som nu faktiskt är mycket mera lyhörd efter att ha kommit in i till min. Visst, den lille var skarp och det kanske hade hjälpt om ägaren hade varit mera konsekvent från början men nu är det som det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Alla hästar kan gå i flock men det beror också väldigt mycket på vilken slags flock det är.

Jag hade inte satt ihop beskriven häst med endast en häst till för då anser jag att skaderisken är alldeles för hög.

Annat hade det varit i större flock, en flock som redan är stabil som denna individ fått anpassa sig till och uppfostras på ett schysst sätt i.

Mina erfarenheter är att större flockar innebär minst skaderisker då alla rent naturligt tolererar varandra på ett helt annat sätt! Medans 2-2 ihopsläpp är mest skaderisk, speciellt om en individ inte är schysst för då finns det bara en häst till att anpassa sig till..eller tvärtom att den ska anpassa sig till den andra vilket i många fall slutar med skador.

Med andra ord, kan inte hästen gå i flock och bete sig/samspela måste den lära sig det och det går inte genom att sätta 2 hästar ihop utan det måste vara fler individer som har olika roller och där individerna får välja vilka de ska umgås med på ett annat sätt. Dessutom lär sig stökiga hästar väldigt fort hur man inte får bete sig iom att de blir utjagade från flockens trygghet tills dess att de beter sig på ett ok sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Väldigt klok reflektion. Så är det faktiskt oftast, även om jag sett några flockar totalt gå berserk när det kommer in ngn verkligt udda individ i sammanhanget, hela flockkonstellationen på +6 hästar har i dessa fåtal fall blivit rörig. Det finns några hästar som faktiskt inte kan gå i flock, om de växt upp och spenderat en stor del av livet utan att gå i flock eller ens med en enda annan häst och därmed inte har ett naturligt beteende. Det skulle säkert gå om man insisterade och inte hade aspekten att andras hästar kan skadas under tiden, det betvivlar jag inte, men så ser ju sällan verkligheten ut för de flesta, dvs inte många vill vare sig insistera eller riskera utifrån det, inkl den häst det gäller i sig och dens ägare.

Men jag håller med som sagt till 99%.

Vi har hästar på anläggning som går 2 och 2 och just av de anledningar du är inne på, är det oerhört noga att redan innan bedöma potentialen och oddsen att hästar som ska gå tillsammans, verkar vara en vettig sammanslagning. Kollar alltid noga innan hur de är i rang, hur de betett sig tidigare med andra hästar osv.
Vi har faktiskt aldrig ngnsin haft några skador av noterbar sort vid ihopsläpp under det konceptet. Men det gör helt
 
Senast ändrad:
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Att vissa hästar "inte kan gå med andra" tror jag inte riktigt på... Är dem uppvuxna i flock med andra hästar så klarar dem av att gå med andra hästar. Jag hade låtit tävlingshästen gå kvar med mamman.. 2åringen hade jag satt i en unghäst-flock :)
Hästar "mobbar" inte varandra, utan de som man anser blir "mobbade" är antingen sk. "ensam-vargar" som inte bryr sig så mycket om flocken eller hästar som inte vet hur man beter sig och inte är van att gå med andra. Kan också hända att en ny häst i en redan etablerad och "tajt" flock blir "mobbad" i början.
Hästar är hästar och blir varken mobbade eller svartsjuka..

Du har inte riktig koll på verkligheten hör jag!

I de flesta fall så går det bra att släppa ihop hästar men ibland går det snett.

Har haft en ponny som fick plockas bort från dom andra två hästarna eftersom den ena hästen var just svartsjuk.
Var det inte han som skulle komma in för att bli riden så attackerade han den som fick uppmärksamhet.
Även när min ponny kom tillbaka så fick han sig ett par tjuvnyp.
När min ponny hade sår över hela kroppen och jag nästan riskerade livet för att hämta honom ur hagen så fick det vara nog och min ponny fick gå själv.

Har också varit med om en herre som alltid funkade bra med alla hästar utom en. Han jagade honom tills han for ur hagen.
Det blev inte bättre så dom fick också delas.


Till TS: Jag hade absolut provat att släppa ihop hästarna men varit beredd att dela på dom om det går helt överstyr samt ha en plan B om det inte fungerar.
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Du har inte riktig koll på verkligheten hör jag!

I de flesta fall så går det bra att släppa ihop hästar men ibland går det snett.

Har haft en ponny som fick plockas bort från dom andra två hästarna eftersom den ena hästen var just svartsjuk.
Var det inte han som skulle komma in för att bli riden så attackerade han den som fick uppmärksamhet.
Även när min ponny kom tillbaka så fick han sig ett par tjuvnyp.
När min ponny hade sår över hela kroppen och jag nästan riskerade livet för att hämta honom ur hagen så fick det vara nog och min ponny fick gå själv.

Har också varit med om en herre som alltid funkade bra med alla hästar utom en. Han jagade honom tills han for ur hagen.
Det blev inte bättre så dom fick också delas.
Hästar ska inte attackera när man hämtar någon annan. Hästar signalerar saker till varandra som vi inte alla gånger snappar upp eller ens märker. Svartsjuka är ett fenomen som finns hos människor, sen kan hästar säkert bete sig på ett sätt som vi tycker liknar svartsjuka.
Får man hämta häst "med livet som insats" har man antingen väldigt stor brist på ledarskap & hästen har tagit över totalt eller så är det något som inte står rätt till hos hästen.
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Där har vi ytterligare en sak som vi skapar.
Om man matar o tar in en lågrangad före den egentliga bossen, blir det konflikter när den svage anses vara mot flockens naturliga rang.

när den kommer tillbaka kan den åka på moppo.
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Jag är också (likt lil-sis) för flockliv och sällskap, men jag hade inte släppt in tvååringen till tävlingshästen. Dels av det som du skrivit, hur hästen är - dels för att en tvååring är/ska vara såpass låg i rang och visa det, och risken är att det triggar tävlingshästen lite extra.

Att två mobbar ut en är ju heller inget man kan räkna med, och risken finns att tävlingshästen och mamman blir okontanta med trots att de fungerar ihop under vapenvila nu.

Har du möjlighet släppa tvååringen med någon annan - gör det tycker jag
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Där har vi ytterligare en sak som vi skapar.
Om man matar o tar in en lågrangad före den egentliga bossen, blir det konflikter när den svage anses vara mot flockens naturliga rang.

när den kommer tillbaka kan den åka på moppo.

Mata och sen gå förbi maten med den lågranga är ju som du säger; skapa problem för sig själv. Men går man bara förbi och håller lite avstånd ska man inte behöva bli attackerad..
Hästar lever i nuet och blir inte attackerad när den kommer tillbaka; om den inte signalerar något just då.
 
Sv: Ihopsläpp - eller inte?

Mata och sen gå förbi maten med den lågranga är ju som du säger; skapa problem för sig själv. Men går man bara förbi och håller lite avstånd ska man inte behöva bli attackerad..
Hästar lever i nuet och blir inte attackerad när den kommer tillbaka; om den inte signalerar något just då.

plus på den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 426
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 464
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 796
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 707
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp