Ihållande värme efter hovböld

Jocelyn

Trådstartare
Ja, hur länge kan man förvänta sig att det tar innan hästen är återställd efter en hovböld? Vi var inne på klinik för ca 2 veckor sedan då vi äntligen lyckades lokalisera en hovböld efter 2 veckors hälta.

Hon har sedan hon blev halt varit varm och lite svullen i benet vilket gjorde att vi till en början trodde att det var i benet det satt. Benet är kollat med ultraljud men där syntes inget. (Och hoven är röntgad)

Jag hade hoppats på att det skulle avta efter att vi hittat bölden men jag tycker knappt hon har förbättrats alls (värmen alltså). Hon haltar inte mycket alls, om ens något, längre förutom möjligtvis i ena varvet på volten när hon lusar fram. Manar man på henne travar hon dock normalt.

Men det är den där jäkla värmen i benet som vägrar ge med sig.. Jag tyckte hon blev lite svalare efter att hon fått en ny sko på sig, men det är fortfarande varmare än de andra benen. Jag tycker inte jag känner någon värme i hoven längre. Men det är svårt, hon var inte så varm i hoven innan heller.

Bör man oroa sig över benet, eller är det normalt (mer eller mindre) att värmen sitter i ett tag? Eftersom ultraljudet nu var ok, kan jag släppa att det sitter i benet?

Jag ska ringa veterinären/kliniken efter påskhelgen så får vi se vad de säger.. Under mina åtta år som hästägare har jag varit förskonad från sånt här, så jag vet inte alls vad jag ska tro om prognosen liksom..

Sv: Ihållande värme efter hovböld

Min förra häst blev varm i benet = i kotan och lite upp i benet där hennes hovböld suttit. Vissa dagar var hon lite varm i hoven också, värmen i benet varierade från den ena dagen till den andra och vissa dagar var hon lite halt andra inget halt.
Efter andra besöket hos vet trodde de att det fanns varrester kvar från den första bölden?
De såg inget på röntgen..
2 v gick och inget blev bättre, vid 3e besöket trodde de att hon hade inflammation i sulan.
Envist.
Hoppas din häst blir bra snart

Hur lång tid tog det innan din blev bättre?

Min haltar som sagt inte/mycket lite (svårt att se om det är hälta eller bara lite stelhet) längre. Dessutom känns det som att benet är betydligt svalare efter motion? Samma sak med hovarna, de känns varma när man hämtar henne men när jag skulle gå tillbaka till stallet från ridhuset kändes de jämnsvala.

Tack, det hoppas jag med :)

Knappt jag vågar säga.. men 1 nov -09 kom hovbölden i slutet på januari -10 ( Efter ett antal besök hos ATG klin, som sa varje gång att hovinflammationen sitter i) fick vi börja sätta igång henne.
Men sån otur tror jag inte du har, för de flesta hovbölder brukar gå över ganska snabbt - ibland kanske inte vet. fick ut allt var i hovbölden och då återbildas en lite mindre hovböld som ger svaga symtom MEN som försvinner efter en liten tid -så är det i normala fall och så är säkerligen för din häst.
Det som hände min är ganska ovanligt har jag förstått.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 565
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 511
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka