Flathill
Trådstartare
När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade tillfälligt slut på spån. Har aldrig haft torv förut men reagerade på att det dammade nåt hemskt. Försökte vattna men förmodligen inte tillräckligt. Min häst är skäck med mycket vitt och det såg ut som att hon legat i kol på morgonen.. Väntade ivrigt på att spånet skulle komma hem så att jag kunde byta ut bädden. Efter tre nätter inne kom det. Men samma dag började hon att hosta. Nu har hon hostat i 5 dagar och jag tror att det börjar avta, men senast i morse (dag 6) skrällde hon till (slemhosta) och snöt ur sig torvblandat snor. Ibland har jag sett mindre mängd segt gult snor. Har pratat med två olika vet. som tyckte jag skulle avvakta och att hostan troligen berodde på torven eftersom den dammat så. Hur länge kan man vänta sig att det tar innan hon hostat ur sig allt? Jag är livrädd för att det ska ha startat en reaktion i hennes luftvägar så att jag står med en kronisk bronkit i slutändan. Jag vattnar hennes hö för att underlätta för luftvägarna och hon äter gräs på dagarna. Har fått vila sedan hostan startade, men det kanske vore bra om hon kom ut lite och fick igång andningen? Hon är pigg och vaken som hon brukar.