Igen - Att dra släp

Arwyn

Trådstartare
Jag har sökt och sökt och sökt, och jag har hittat, men antingen så är jag väldigt korkad, eller så... Tja, det var väl så då... :smirk:

Alltså: Jag har B-kort, min bil får med B-kort dra ett släp med en totalvikt på 1440 (tjänstevikt 1610). Min häst väger, säg 600 kg (har inte så bra uppfattning). Vad kan jag dra för släp? Alltså hur hög kan totalvikten vara? Om jag har fattat saken rätt kan totalvikten vara 1400 (anges väl i jämna tiotal), släpet kan alltså tomt väga 800 kg (beräknat på att hästen väger 600). FINNS det såna boggie-släp? Man hör ju hela tiden att det är mer eller mindre ett måste att ha BE-kort om man ska kunna dra boggie, men jag tycker mig se nertypade släp på 1300 hela tiden? Eller har jag missuppfattat allting... :confused:

Sv: Igen - Att dra släp

HUR kan tjänstevikten överskriva totalvikten? Totalvikten är ju summan av ALLT.

Det här har jag haft problem med att förstå ett tag, men nu borde det sitta. Du får dra ett släp som inte överskrider din bils totalvikt, alltså 1440 kg, om jag tolkar rätt utifrån det du har skrivit.
Maxlasten behöver alltså minst ligga på 600 kg och då kommer tjänstevikten ligga på 840 kg.

Det är nog inte omöjligt att hitta! Jag har sett en hel del begagnade släp med de vikterna, vilken modell eller transportnamn minns jag ej.
Det är ba' å' leta på!

Det är ju BILENS tjänstevikt som överskrider SLÄPETS totalvikt, som bilen får dra. :)

Nu var det för sent att ändra, jag såg att det var lite luddigt skrivet, men det är så jag menar, iaf.

så länge du bara ska köra en häst åt gången brukar inte boggie vara nåt problem.. Självklart beroende på vikten släpet är typat till från början, det brukar man oftast kunna bestämma själv när man köper nytt släp.
Min transport har en totalvikt på 1350 (=bilens max på B-körkort) och jag har en lastvikt på 600kg.. det är iallafall så att jag kan dra min häst utan några bekymmer.
Och eftersom du hade bil som får dra tyngre borde det absolut inte vara något problem att hitta ett släp som din häst kan dras i

Jag har samma problem som du, min bil får dra 1500 och jag har inte hittat någon boogie som jag får dra:crazy:

men vafasen.. när jag letade fanns hur många som helst:p
Det beror ju på hur mycket det får kosta.... Värmlandsvagnen har ju massa boggi kärror under 1500kg... dom fins ju även att långtids hyra
Själv köpte jag för en månad sedan en Sluis 1400 kärra som får lasta 640 kg boggi så klart!

Det beror ju på hur mycket det får kosta.... Värmlandsvagnen har ju massa boggi kärror under 1500kg... dom fins ju även att långtids hyra
Själv köpte jag för en månad sedan en Sluis 1400 kärra som får lasta 640 kg boggi så klart!:banana::banana:

Jag har haft ett nertypat boggiesläp (1300kg), fick lasta 620kg i det. Det släpet hade alltså en tomvikt på 680kg, vilket nog är ganska vanligt (brukar ligga någonstans mellan 650-750kg för ett plyfasläp) I ditt fall får du dra ett släp med en totalvikt på 1440kg, och sådana boggiesläp finns det säkert gott om. Mitt nuvarande släp har en totalvikt på 1450kg och det är den ursprungliga totalvikten (alltså inte nertypat). I det får jag lasta 750kg.
Ett "normalbyggt" halvblod av medelstorlek brukar väga ca 550-600kg
(de jag har haft har vägt 595kg, (167cm), 570kg (160cm) och 620kg (172cm o kraftig))

Vill du ha ett nytt släp så kan du få i princip vilken totalvikt som helst, men det finns säkert massor av boggiesläp begagnade som du får köra lagligt med din häst (jag vet ev ett som ska säljas om du är intresserad...)

Jag har samma problem som du, min bil får dra 1500 och jag har inte hittat någon boogie som jag får dra:crazy:

Hej
Det är bara att göra en omregistrering av ditt släp så att du typar det för lägre vikt, inget krångligt där alls.
Ring och prata med de på bilprovningen så kan du får veta mer.

Jag har IDAG en bil som får dra 1550 på B-kort (glad över att ha hittat en bil som får dra så pass mkt på B-kort) & 1710 på BE. Själv har jag bara B-kort och det räcker. Jag har en stor Umesläp med sadelkammare (b60 modell -06, boggie) som väger ca 900kg tom, vilket gör att jag kan lasta 650 kg, precis så att min häst klarar sig (halvblod på 168cm).
Din bil får dra 1440 på B-kort så det stämmer att släpet bör väga 800kg tomt för att den ska få dra en stor häst. Det finns helt klart släp som gör det.
Tips! Min förra bil fick dra 1430 på b-kort. jag köpte då en släp som var reggad 1450kg och vägde upp bilen (vilket jag ansåg vara lättare än att väga ner släpen) Detta innebar att jag skruvade fast en vikt under reservhjulet på 20 kg och gjorde en ny registreringsbesiktning på bilen (kosta dryga 1000kr) eftersom att dragvikten är samma som tjänstvikten ifall inte biltillverkaren satt en speciell gräns så räckte detta för att jag skulle få dra tyngre släp...
Eftersom släpen jag hade då vägde 800kg tom (cheval Liberté -02 boggie) så ficka jag lasta samma vikt som jag får med nuvarande bil & släp, alltså 650 kg.

Du borde kunna hitta flera boggievagnar att välja på, i af om du vill ha en utan sadelkammare, annars blir de ju såklart tyngre... mvh :D

Jag har en bil som får dra 1500 på B-kort, och har ett Böckmann glasfibersläp med sadelkammare som besiktigades till 1500kg när jag köpte det nytt. Släpet väger 900 kg, så det är ganska tungt, men min häst väger 535 kg (smäcker halvblod 166 cm). Jag tittade på t ex Ume som väger mycket mindre, och även Boj var lättare, så jag gissat att du borde kunna hitta glasfibersläp utan sadelkammare (vissa med), eller plyfa/alu släp med sadelkammare som klarar dina krav.

På Bojs hemsida ser man att Boj Bravo 216 (boggi) väger 720 kg, så det klarar ju dina krav med marginal.

Jag har IDAG en bil som får dra 1550 på B-kort (glad över att ha hittat en bil som får dra så pass mkt på B-kort) & 1710 på BE. Själv har jag bara B-kort och det räcker. Jag har en stor Umesläp med sadelkammare (b60 modell -06, boggie) som väger ca 900kg tom, vilket gör att jag kan lasta 650 kg, precis så att min häst klarar sig (halvblod på 168cm).
Din bil får dra 1440 på B-kort så det stämmer att släpet bör väga 800kg tomt för att den ska få dra en stor häst. Det finns helt klart släp som gör det.
Tips! Min förra bil fick dra 1430 på b-kort. jag köpte då en släp som var reggad 1450kg och vägde upp bilen (vilket jag ansåg vara lättare än att väga ner släpen) Detta innebar att jag skruvade fast en vikt under reservhjulet på 20 kg och gjorde en ny registreringsbesiktning på bilen (kosta dryga 1000kr) eftersom att dragvikten är samma som tjänstvikten ifall inte biltillverkaren satt en speciell gräns så räckte detta för att jag skulle få dra tyngre släp...
Eftersom släpen jag hade då vägde 800kg tom (cheval Liberté -02 boggie) så ficka jag lasta samma vikt som jag får med nuvarande bil & släp, alltså 650 kg.

Du borde kunna hitta flera boggievagnar att välja på, i af om du vill ha en utan sadelkammare, annars blir de ju såklart tyngre... mvh :D

Om inte jag minns helt fel så kan man inte längre typa om bilar, har för mig att den möjligheten är borttagen sedan ett par år.

:Dmöjligt att det har försvunnit. går ju ringa bilprovningen och kolla...
Detta var 2003 så det var ändå inte så himla längesedan, men jag vet att folk frågade då "kan man fortfarande väga upp bilar det visste jag inte" förr vägde man väl ner bilar som jag förstått dt för att få billigare skatt eller nåt (?).
Anledningen att jag gjorde detta (vägde om bilen istället) var att man var tvungen att göra en ändring på släpet för att kunna typa om den, typ byta däck eller kulhandske, men då var det ju liksom kulhandske för 1350, eller 1500, det var inte så att jag kunde välja 1450, vilket gjorde att jag antingen fick nöja mig med att låtsas att min häst vägde 500kg och typa den till 1350 eller köpa en ny bil som fick dra mer... Så minns jag det i af. Jag köpte ju dock en begagnad släp (1 år gammal) köper man en helt ny har jag för mig att man typ kan välja att registrera den på vilken vikt man vill så det passar bilen, för då är den ju oregistrerad.... mycket lättare ju =)

Mitt Boj-släp från 84 hade 1400 kg totalvikt när jag köpte det. För att kunna köra två hästar vid enstaka tillfällen är det nu omtypat till 1950 kg. En varning för viktuppgifterna. Det är vanligt att släpen väger mer än uppgivet. Det verkar som man anger vikten utan nån inredning.
När man kör en häst klarar man sig bra utan sadelkammare, man har ju en hel hästplats för sadel och annan utrustning.

*Svarar alla*

Tack så mycket för alla svar! :) Det verkar ju inte alls omöjligt för mig att hitta ett släp jag får dra, även om det nu verkar som jag underskattat vikten på min häst en aning... :angel: (Stort halvblod på 1,77cm) Så det löser sig nog! Tack igen! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 257
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag har just köpt ny bil och den får dra lite mindre än min förra. Vilket i sig inte är ett problem eftersom jag har ett litet lätt släp...
Svar
17
· Visningar
2 502
Utrustning Går emot strömmen lite och ska byta till ett äldre släp... Har en hel del pengar bundna i mitt släp och nu när jag byggt ridbana hemma...
Svar
8
· Visningar
1 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar