Igår hände det jag fasade för.

Sv: Igår hände det jag fasade för.

Jadu, vart ska jag börja ;)

Nackskadan:

Kan börja med den allvarligaste skadan jag har haft;
¨2000 ttrillade jag av, ramlade med huvudet rätt på en sten. Svimmade av, men tog mig tillbaka till stallet och väl där fick vi göra ordning hästen och köra in mig till akuten. Väl där röntgade typ heöla mig, men hittade inga frakturer. Kan tilläga att jag hade kraftiga smärtor i rygg och nacke. Skickades hem med mjuk stödkrage och återbesök efter en vecka.

Återbesöket blev katasrofalt. Nu röntgen, visade att jag hade knäckt en nackkota och tre vra förskjutna´. Ambulans i ilfart till MAS, för expert hjälp. Var i för dåligt skick för operation. Låg inne ett par dagar. Skickades senare hem med stel nackkrage, coh gick på regebunda besök varannan vecka.

Ett halvår senare var det dags för operation. De skulle fixera mina nackkotor med hjälp av ben från höftkulan och titan plattor och titanskruvar. Operationen tog 5 timmar. Vid operationen upptäckte man att jag var mer skadad än vad man trodde.

Rehab i ett halvår. Fick inte rida på ett år. Det var den värsta perioden i hela mitt liv. fattade inte hur jag klarade av det!

Omkullridning
Red en derby klass i 125 med storhästen. Kommer till ett av de sista hindrena, en maxad mur (nolla fram tills dess), och på något sätt slår hon upp huvudet och missbedömmer läget och kastar sig mot hindret utan att se vart det där. Hon kom bara över med frambena. Blir hängandes över miren i ca 10 sek innan hon tappar balansen och trillar bakåt. Jag kommer som tut var inte under hästen, utan bara mitt ben klämms.

Visade sig senare att hon sträcke ut hasleden och fick massa sträckningar i hela kroppen. Detta tillsammans med många andra faktorer, t ex magen. Gjorde att hon aldrig tillfrisknade och fick tyvärr för ett halvårsedan resa till de evigt gröna ängarna..

Ja, jag har varit med om en hel del saker. Nu senast blev min nya häst påkörd i november. Ibland kan man undra varför man håller på med hästar! En gång ryttare - alltid ryttare! Man kan inte bara sluta sådär, alladesl för roligt för det ;)

Aj! :crazy: Verkar som det gick bra trots omständigheterna! :)

Haha, jag har ramlat av väldigt många gånger i hoppning, tappade räkningen när jag passerade 30-40 strecket. Berodde nog på lite speciell ponny och lite för mycket okunnighet hos mig. :o Har dock blivit bättre på att hålla mig kvar på senare tid :p

Haha, jag var med å hoppade på en av våra lektionshästar.. En tittig liten dam, fast egentligen hör det inte hit:) Vi skulle hoppa balans hoppning, utan händer(klokt), jag tvekade, men efter att intrusktören sa, kom igen, du vågar, så släppte jag händerna å hade dem i sidorna:) Det gick okej, första gången, kan tillägga att vi hoppade 3eller4 studs å så ett galoppsprång, oxer:) Hon hjöde oxern till 90-95 kanske, å min dam, hoppade studsen skitfint, kommer till oxern å lillpuckot slår på en tvärnit, hade jag en suck att sitta kvar? Näe;) Jag flög, landade i oxern, med ANSIKTET, å tog hela oxern med näsan:) Typ 4 bommar *dunk* *dunk* *dunk* *dunk* Så ni kan tänka er att jag såg ut som Mike Tyson sen, eller iaf som att ha gått en rond mot honom:p Näsbenet var av, och nu säger alla när dom hoppar liknande, passa så du inte gör en "Emilia":P haha:D Såg nog rätt lustigt ut:D Men det gjorde fruktansvärt ont, å jag kunde knappt prata, så det är inget jag rekomenderar att göra:banana:

Jag har knäckt axeln ur led två gånger när jag åkt av palominon hemma.
Knäckte ett knä ur led när min nordis dundrade igenom skogen och jag fastnade med ett ben i ett stockhinder.
Åkt av en häst och brutit näsryggen när ja landade efter hindret :D

Ja det har jag. men det var på en träning. det var så att jag skulle hoppa ett smalt hinder med min c-ponny. men precis när vi skulle hoppa så kastade han sig åt sidan och jag fick hinderstödet i skallen. så jag vart svimm fördig. och en till gång skulle jag hoppa en kobination med ett galoppspång i mellan. så hoppade han jätte fint in men sen kastande han sig åt sidan igen för att han vill till dom andra hästarna på träningen. så jag tog hindret själv och fick det övrer mig. men jag rider alltid med säkerhetsväst på mig efter detta. hade inga hanska på mig och jag slog upp min hand. :(

Tack och lov så är det den enda gången jag åkt av vid hoppning (den jag nämnde tidigare i tråden), bortsett från en av de första gångerna vi hoppade på ridskolan (jag var 7 år). Ponnyn jag red (Elvis) hoppade jättesnällt, men tvärnitade direkt efter hindret. Gissa vem som flög i backen så spånet yrde.....
Annars, som sagt, så har jag lyckats hålla mig och hästarna på rätt köl, trots att jag bara haft en färdig häst (min första) och ridit/hoppat in övriga 8 själv.

I sommras flög jag av min foderponny ponny. Han tvär nitade framför ett lågt hinder, jag flög av och fick åka ambulans :/ Veckan före hade jag hoppat 120cm men nu är jag nästitill livrädd för höjder. Någon som vet ngt tips? Min egna ponny är en rackare på hoppning men de sitter kvär än att min gamla fd. ponny stannade så att plingplong taxin kom. Jag har tagit några små skutt i bland men de är LÄSKIGT när de blir högre, någon som har ngt tips? Jag som alltid älskat att hoppa. Har tävlat L:A hoppning med d-ponny. Någon som har ngt tips på hur det blir roligt igen?? :)

Det har aldrig hänt nåt spec med mig när jag trillat av.. nått skrapat knä här och där... gått omkull tre ggr, men inget hände.. hade inte ens ont.. dock fick hästen en svullnad vid bakknät ena ggn.. och ën gång nitade pållen och jag flög in i en oxer.. hade väldigt ont i svanskotan och fick ev en spricka i ett finger.. då det fortfarande är svullet (trillade av nångång i augusti), sen tillade jag av en gång på en tävling (min första) , på framridningen, i lera..:smirk: och fick en hov i bakhuvet, dock väldigt lätt... och just dte.. för inte så länge sen på en träning hoppade Raider av väldigt stort, vilket jag inte var med på och flög av med huvudet nästan först.. kom på en till sak.. för många år sedan när jag red på en ridskola (jag var ca 9 år och red en stor häst runt 160-170) började hästen skena rätt genom ridhuset och tvärvände vid väggen och jag fortsatte framåt..:angel: och rätt många ggr har jag faktiskt landat på fötterna när jag trillat av och hållt i hästen!:p :) :D

Senast ändrad:

Jag gjorde en vurpa av hästen den 21 april i år och det var dummt.

Det börjar med en liten oxer. Hästen min bjuder så fint men man får inte lita på honom så jag fortsötter hålla om ordentigt med benen men hjälper det? nee han tvärnitar och jag flyger av slår vänster knät i bakbommen sen så landar jag hårt på båda fötterna. när jag tar hästen och går ut känner jag inget i knäna eller så men så fort jag är av banan käänner jag smärtabn i knäna ståla. Men skam den som ger sig. Startar i alla fall nästa klass. med bara höger benet och spö på vänster sidan. komemr över hinder nr 1 sen så svartnar det för ögonen och jag utgår.

Dan efter var vi till ortopedakuten. säger att jag ska vila 2-3 veckor om det inte är bättre så ska vi tebax. nu i tisdags hade allt bara blivit värre så de sa att en titthålls operation var trolig nu. Fick tid den 23 maj. Men nu har jag itne haft ont sen i fredags :) Det är jag glad över :)

Jag har åkt av flera gånger när jag tävlat,i hoppning. en gång gick jag och min förra häst omkull på en mindre tävling.. Berodde troligtvis på underlaget. tur nog så klarade vi oss helt båda två.
Min ponny stannade en gång på en hoppträning så jag for fram, gjorde en "kullerbytta" i luften(om man kan kalla det så) och landade mitt i oxern.. Fick bara ont i en muskel men inget allvarligt.

Igår var jag och tävlade med min polle.
Och hon har börjat vägra så jag har alltid fasat för att trilla av när ja ska hoppa och krascha in i ett hinder.
Och igår hände det :(
Skulle hoppa en 90 och kom till hinder nr 6 där vägrade hästen och jag flög rakt in i en oxer. Fick några bommar över mig. som tur var så sa ja till min mammma innan 90 klassen för jag hoppade en 80 innan det att jag ville ha min säkerhetsväst. Så den var på :D
Är lite öm idag och lite ont i armarna och lite stel i nacken. Men tänk om jag inte hade haft på mig västen! Så ha alltid väst på er!! För säkerhetens skull :) Tack för mig :)

Jag ramlade av för ca 4-5 ¨år sedan.. ska berätta hur det gick till:
Jag skulle hoppträna stallägarens häst som är lite speciell, dock så hade jag luskat ut "knapparna" och vi funkade väldigt bra ihop (skall tillägga att jag var 13-14 då och ca 160 cm lång och hästen var 173cm i mkh) vi hoppar fram på några kryss och upprättstående, går jätte bra, börjar träningen ordentligt med en bana.
hoppar ett varv, funkar kanon, höjer hinderna en aning.. 110, 120cm... Ingenting mot vad vi har hoppat tidigare och han var tävlad i 145 klasser...
1:a, 2:a och 3:e hindret går perfeckt sen vänder vi upp mot en oxee på 115-120cm (lätt och inga kluriga svängar innan osv.) Räknar stegen, ser avtrampet, kommer perfeckt på, han hoppar av... DÅ!!!
Han bästämmer sig mitt i spränget att han minsann inte tänkte hoppa detta hinder och kör ner frambenen mellan bommarna...
självklart går vi omkull och jag får honom + en bom över ryggen, svimmar och får åka ambulans till sjukhuset.. (hästen fick ett rivsår på örat!!!)
Får reda p¨å att jag har förflyttat 2 kotor (nere vid svanskotan) och kommer aldrig kunna rida igen med tanke på att nerver och liknande låg i kläm vilket orsakade att mina ben knappt funderade...
Satt i rullstol i 3mån, men gav mig f*n på att jag skulle rida... sjukgymnast och träning.... om och om igen... *suck* 7 månader senare var jag ganske ok i benen... kunde gå med kryckor, så jag åker ut till stallet...
Ber ägaren att sadla och rida fram hästen (den jag ramlade av), och sen sätta upp en lika dan oxer igen.
Sitter upp, fattar galopp och hoppar hindret... Efteråt ramlar jag (efter ca 4 steg) pga benen, men hoppade det gjorde jag...
Idag känner jag inte av benen, mer än om jag sitter för länge... då domnar de av...

Men rider, det gör jag!!!
(dock så hoppar jag inte)

Så.... jag har övervunnit något alla trodde inte var möjligt och jag är STOLT!

Jag har en lite småkul berättelse som hände mig.
Jag och min kompis skulle hoppa i terräng, och Emma, min ponny, hoppade som en gud! hon sprang inte förbi nått, hur läskigt det än var, Men stocken bredvid vattenhindret gillade hon INTE.
Nix, den hoppar jag INTE! (trots den bara var typ 60-70 cm hög)
Nåväl, envis häst, men ännu envisare ryttare, hästen hoppar, ryttare glad.
Det ryttaren inte hade räknat med var att lillponnin skulle svänga dreekt efter hindret, tvärnitra och sätta ner huvet, ryttare göre en väldigt elegant & snygg båge, och landar rätt ner i vattenhindret ;)
haha, gick mig till låren, vattnet då :p

Gud så duktig du är!! En varm applåd för dig asså!!:banana::o!!!!:)

jag har 2 gånger åkt med samma häst omkull in i en oxer, så att både jag å hästen var uppåner i oxern.
ena gången gjorde hästen en kullerbytta :S

fastän vi inte kom helt fel till hindren, lyckades han snava omkull på nå vis. antagligen hade han väldigt ont i ryggen vid båda tillfällena vilket bidrog till att han inte kunde sträcka ut som vanligt :(

mmm, ganska mkt har hänt för mej xD

en gång för ganska länge sen, när jag hade min andra ponny (en d-ponny) Så var vi o hoppa i skogen .. Det var halt på ett ställe, (för dom hade åkt fyrhjulig så de var lera där i en kurva) vi gick omkull, jag fastnade i stigbygeln .. ponnyn ställde sej upp igen . Han böjade springa eftersom jag hängde kvar i stigbykeln med foten och han vart rädd .. Han sprang 1km i terrängen till granngården .. Där stanna han .. DÅ fick jag ut foten >_< Jag hade brutit foten (SÅKLART) och hade en hjärnskakning och nickelbenet var brutet -_-
+ att jag hade t-shirt för de va ganska varmt .. så tänk dej hur jag såg ut på armarna :P

Sen på en tävling vägra en annan ponny som jag skulle rida åt en tjej .. Men hon vägra så mkt att hon kom ner på frambenen och jag landa rakt på hinderet xD De gick tillome sönder :S Så dom fick bygga om xP PINSAMT !

Och en annan tävling har jag ramlat av i en vattengrav x_O

Och ett antal ggr på min första shettis på hopptävlingar xD ( NÄR JAG VA LITEN SJÄLVKLART) XD

Jag kan berätta om min "värsta" avrammling.
Det var för ca ett år sedan, jag och min lilla C-ponny som är 29 år i år var med på en clearround. Inne på banan, efter dom två första hindrerna typ började jag känna att sadeln börja glida. Jag gjorde allt för att inte kana ner ihop med sadeln, men lyckades inte.
Sen visade det sig att jag hade glömt spänna sadelgjorden:rofl::angel:
SÅ pinsamt:o
Tur att ponnyn var så otroligt snäll, kommer aldrig glömma att spänna sadelgjorden nu iaf.

har varit med om nästan samma sak fast utan väst o hamnade bland hinderstöden det gjorde ont men som tur är klarade jag mig med stora skrapsår och blåmärken har idag ett ärr över ryggen som påminnelse

Min värsta olycka inom hoppning var när jag gick omkull och fick hästen över ena benet och hinderstädet i andra höften.. Inte så kul men jag hoppade faktiskt upp igen (dock på en annan häst då min var lite chockad) och hoppade ett aslågt hinder med värk i benet :P Nästa vecka var jag uppe och hoppade den jag gick omkull med, en liten sliring men va tung han va! Är glad att det inte var värre!

Ja, usch. Det har hänt mig också, en hel del gånger faktiskt :crazy: Men en gång lyckades jag liksom landa mellan bommarna på en oxer, jag petade inte ens på bommarna ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka