Igår hände det jag fasade för.

F

Falskhet_

Igår var jag och tävlade med min polle.
Och hon har börjat vägra så jag har alltid fasat för att trilla av när ja ska hoppa och krascha in i ett hinder.
Och igår hände det :(
Skulle hoppa en 90 och kom till hinder nr 6 där vägrade hästen och jag flög rakt in i en oxer. Fick några bommar över mig. som tur var så sa ja till min mammma innan 90 klassen för jag hoppade en 80 innan det att jag ville ha min säkerhetsväst. Så den var på :D
Är lite öm idag och lite ont i armarna och lite stel i nacken. Men tänk om jag inte hade haft på mig västen! Så ha alltid väst på er!! För säkerhetens skull :) Tack för mig :)

Sv: Igår hände det jag fasade för.

någon annan som har gjort någon ridolycka inom hoppning?

Nej men usch! Själv har jag faktiskt av någon konstig anledning aldrig ramlat av när jag hoppat eller haft något med hoppning att göra. Jag ramlar av under dressyrpassen jag :p Brukar vara ganska duktig på att landa på stenar också, vet inte hur jag lyckas md tanke på att det knappt finns några stenar där jag rider... Då är det bra att ha väst! ;) Skönt att det gick bra för dej och att du inte gjorde illa dej!

Har ramlat av ett antal gånger in i hinder, men jag har aldrig gjort illa mig när jag gjort det. Fast jag har tummlat runt bland bommar.
Det värsta var nog när jag och en häst som jag hade hemma ("problemhäst") skulle hoppa så på nåt underligt vis så hamnade jag före henne när vi landade så hon landade på mig med ena hoven på magen. Medans jag låg där och trodde jag skulle dö så stod hon där å vägde fram och tillbaka såg ut som hon tänkte om hon skulle kliva på mig eller hoppa av, jag tror jag låg där i fem minuter. Men tillslut så hoppade hon av och stod o nosade på mig, jag låg där och pustade ut. Men allting gick bra (som tur va) och vi fortsatte att träna.:) Jag hade ingen väst då. Brukar inte ha det, fast jag vet att man måste ha det.
Men är man dum och inte är rädd om sig själv så får man skylla sig själv om man gör sig riktigt illa sig någon dag. :/

Jag har gått omkull 2½ gång på hinder men jag lever än.. :angel:
Däremot är jag en j*vel på att sitta kvar om hästarna tvärnitar.

Hoppas det gick bra för dig ändå!
Och du.. Man ska aldrig tänka att man kommer ramla av, för det är då det händer! ;)

usch.
Jag gjorde oxå en sån på en tävling , jag hade min ungponny som i vanliga fall aldrig skulle stanna , men så stanna vi ut oss (kom inte längre än till 3e hindret) sen skulle jag få henne över det första hindret som hon redan hoppat en gång , men då gör hon en riktig nit så jag FLYGER in i bommarna & pållen min kollar på mig som om jag var dum, sen gick hon bort till min mamma som stod vid ingången ;)

aldrig gjort nå värre än att hästen hoppat av för tidigt och "fastnat" i bommen och gått ner på knä efter menjag har suttit kvar hehe
Jag har haft tur *ta i trä*

Har fått åka ambulans från en tävling när jag flög av (f.ö. den enda vurpan jag någonsin gjort på tävling, och på den hästen)
Vi låg lite fel inför sista hindret, men eftersom min häst var (är) en jäkel på att reda ut sånna situationer så satsade jag mot ett tidigt avsprång. I sista språnget innan hindret snubblar han till och nästan går ner på knä, och jag far rakt ner i backen. Kan inte säga att det var mitt eller hästens fel, bara en massa olyckliga omständigheter. Hade ingen väst, men den hade inte gjort någon nytta iallafall så som jag landade. Slutade med 3 månaders sjukskrivning och 5% invaliditet. (som tack och lov inte påverkar min vardag nämnvärt)
Olyckor kan hända när och var som helst, och nu åker västen på nästan jämt.

usch så hemskt. Men jag tänkte inte på att jag skulle trilla av utan blev bara paff för jag brukar alltid sitta kvar när hon vägrar. (brukar sitta vid öronen men endå!) Men jag klarade mig fint. Det är så hemskt när det blir stopp eller att man flyger av. För det är inga leksaker vi håller på med!

Jag var med om en rätt ordentlig olycka som antagligen har förstört min fina häst för all framtid. Jag skadade mig lite också, kan inte titta åt sidorna för mycket för då gör det ONT i nacken. Inte bara lite heller utan grymt mycket, typ så man börjar grina.

Har åkt av några gånger vid hoppning men aldrig så jag gjort illa mig.
Har klarat mig från att hamna i hindren också

Det hände för säkert 2 år sen.
Dåligt underlag på en tävling så vi bara gled iväg och hästen tippade över på sidan. Och det gick i rätt snabb galopp så du kan ju tänka dig krafterna.
Hästens rygg blev paj men det verkade vara fixat, men för ett par månader sen började det krångla och nu blir det bara värre och värre.
Idag bara darrade han så fort jag tog på honom och sen högg han mig i armen ordentligt. Han har ALDRIG bitit någon under de 3 år jag haft honom.

De senaste året har jag lyckats gjort mig ialla ordentligt två gånger. Första vändan gick jag omkull med en unghäst. Travade över bommar när han helt plötsligt snubblade till och tappade balansen jag flög över huvudet på honom och han landade över min höft och ben. Jag slog i huvudet ganska rejält då så jag svimmade av. skrapade upp hela armarna och ansiktet. De värsta var att jag var ensam också.. så jag kollade igenom hästen som inte hade några skador sedan kravlade jag mig upp helt vingelkantig och red hem.. väl i stallet ringde jag pappa och sen vare bara att åka upp till sjukhuset. Vart kvar över natten. Hade kraftiga smärtor i nacken och höften.
Andra gången var i vintras när jag red på min egna ponny. Av nån anledning så fick han för sig att hoppa över en gren som var kanske 1.10 hög.. stillastående. Jag var inte alls med så jag for över huvudet på honom och han trampade mig på axeln. Jag landade PÅ nacken och de är ett under att jag inte bröt något. Kunde inte vrida nacken på ca 2 veckor.

Har trillat av tusen gånger under just hoppning då jag utbildar min häst i hoppning. Han är väldigt knepig och lite småfjantig, så man måste vara 100 % säker när man hoppar med honom annars blir det tvärstopp. En gång när jag skulle hoppa en snäv sväng som stod lite före A / C så tvärnitade han/kastade sig åt sidan. Jag var såklart inte beredd på det och flög över hindret och landade precis under staketet. Kan tillägga att förutom de skrapsår, trasiga ridbyxor och stukad hand så var det rätt trevligt att flyga 6 meter ;)

Kraschat in i hinder har jag gjort några gånger :o
Har aldrig lyckats slå mig mer än några blåmärken och lite ont här och var, men aldrig värre än att det bara är att sitta upp och försöka igen. Det är saker man får räkna med som hoppryttare, har aldrig haft säkerhets väst när jag krachat in i ett hinder... men har införskaffat en nu som jag använder jämt :)

Gå omkull har länge varit en av mina stora fasor, men när jag väl gjorde det (ute i skogen, de var halt under mossan) så va det väldigt odramatiskt. Hästen halkade och jag och hästen landade på sidan. Hästen reste sig och galopperade upp förbacken och stod sedan där och väntade på matte :p

Ända gångerna jag gjort illa mig när jag ridit är när jag blev avsläng en unghäst i skogen, foten svällde upp och jag hade ont läääänge... troligvis så var det en stukning eller nåt. Men det gick bra att rida ändå, det var bara när jag gick som det gjorde ont :p

Har blivit avslängt rakt in i ridhusväggen också och då gjorde jag också illa mig, fick ett regält slag mot ryggen... kunde inte rida på en vecka ungefär för de gjorde så ont.

De här gjorde också ont, men de gick bra :) Var lite öm i ryggen efter bara...
http://smg.photobucket.com/albums/v...ion=view&current=emelieochLazyhoppar_0001.flv

Senast ändrad:

En av gångerna jag ramlat av när jag hoppat var på en liten ridskoleponny under en kurs. Vi skulle hoppa bana och denna ponny kunde ibland vägra och ibland smita förbi hindrena. Vi var någonstans i mitten av banan och styrde mot oxern. Inte jättehög eller jättebred. Men så stannade ponnyn och jag flöög av och landade - mitt emellan båda bommarna. Jag lyckades alltså landa mellan fram och bakbom utan att riva ner någon av dem. Jag fick det också på videon som vi skulle gå igenom på teorilektionen som ingick i kursen. När vi tittade på den spelade ridläraren delen där jag trillat av baklänges x antal ggr och det såg himla lustigt ut när jag flög baklänges upp på hästen igen. :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka