Igår hade vi mindre trevligt besök !!

gylle

Trådstartare
Igår kunde det slutat illa :eek:

Min far höll på och plockade och pillade i trädgården, tar några stora grenar med sig för att gå ner till eldningsplatsen bakom ridhuset för att slänga dem.

Som tur var reagerade han när han närmade sig högen (som för tillfället mest bestod av rutten halm jag slängt ut) hmmm tänkte han, vem har varit här och bökat runt och iom den tanken så tittade han hela tiden när han närmar sig högen.
Ser rätt vad det är att mitt i högen ligger ett VILDSVIN :eek:, som tur är finner han sig snabbt och retirerar baklänges och går tillbaka till gården.
Om det lever eller är dött har han ingen aning om, han kände som sagt inte för att stanna kvar, men nog borde det väl vara dött iom att det låg kvar när han var så nära.

Vi bestämmer oss för att köra ner med Jeepen och därmed kunna titta på det utan att ta några risker. Jag går ner för att öppna upp staketet ganska nära högen. Då kommer en av våra katter glatt spatserande mot högen, man ser hur han vädrar och känner att där finns något och styr naturligtvis stegen ditåt. Jag kallar till mig honom och han lyder som tur var. Blev ju ännu mer säker på att det var dött iom att jag stod och ropade så nära utan att det reagerade.

Nåja in i bilen och ner, stannar precis intill med vildsvinet liggande med huvudet bredvid bilen och DET LEVER, ligger blinkande och tittar på oss.

Det var bara att köra tillbaka och ringa efter grannen som är jägare och han ringde genast även sin bror då han inte ville skjuta vildsvin ensam. Iom att det låg kvar måste det ju vara ganska skadat.

De kommer och går ut, går så nära de vågar kollar med kikaren för att bli kloka på hur det ligger för att få en bra träff, skottet ekar och vildsvinet far vansinnigt upp och går till anfall. Nytt skott brinner av när det är bara några meter ifrån dem och den faller dock envist kämpande trots perfekt träff.
Visade sig att det var en STOR galt med rejäla betar, inga synliga skador fanns på den. Så antingen var den sjuk eller så har den kanske blivit påkörd av någon av alla timmerbilar som kört här sista tiden och har inre skador. (En vanlig bil hade inte precis missat om de körde på en sådan här best, hade nog inte varit mkt kvar av bilen).

Men fy fasiken vad illa det kunde gått om pappa inte sett sig för och bara kastat grenarna i högen vilka då hade träffat vildsvinet vilket säkert hade fått det att anfalla.
Tackar min lyckliga stjärna att det gick så bra som det gjorde.

Sv: Igår hade vi mindre trevligt besök !!

Fy katten vilken berättelse.
Finns det ett så finns det säkert fler, även om dom inte ligget i din eldhög. För visst är det väl ett flockdjur, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Fy sjutton! Det var ingen liten gris :crazy: Skönt att din pappa fann sig så snabbt som han gjorde :), och att ni hade jägare som kunde ta hand om det åt er. Grisar är ju inte att leka med :(

Har för mig att galtar och suggor med små kultingar brukar hålla sig för sig själva. Men grisar är skygga och ligger inte kvar sådär, stackars grisen :(
Tur att ni hade grannen som är jägare.

vad otäckt, vildsvin är läskiga :crazy: Jag är inte säker på att den var skadad dock, de svin jag sett har inte varit rädda av sig, de vet sin styrka. Min syster hade några som sprang ut framför bilen, och tvärbromsade, och inte ens när en bil kom i full fart mot dem skyndade de på stegen, tur att bromsarna fungerade... Så om du hade en stor galt där kan det helt enkelt vara så att den inte orkade resa sig från sin tupplur. Bra att din pappa var uppmärksam :bow:

Fy vad läskigt!
Tur att det gick så bra...
Det är otäcka djur det där.

Det är svårt det där med vildsvin, men jag skulle tippa på att allt inte stod riktigt rätt till med galten.
Vildsvin är enormt skygga djur och flyr om de kan. Oftast långt innan man ens hinner få syn på dem.
Men krävs det så är de inte rädda utan går till anfall utan att tveka.

Men det låter som att han borde ha blivit rädd åtminstone av bilen och stuckit.
Nåt fel måste det ha varit på honom.

Tur att ni fick tag på en jägare som kunde hjälpa er.
Såna vill man inte ha på gården. :crazy:

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vildsvinforsta.asp
Litet urdrag:

"..Vildsvin är skygga och och ses sällan i dagsljus. Spåren de lämnar efter sig är lättare att upptäcka. De bökar i marken i jakt på ätbara växtdelar, skrubbar sig mot träd och sölar sig i lergropar. "

Unga galtar som stötts ut bildar ibland också små grupper ifrån en och samma kull. De har gjort upp om rangordningen sinsemellan redan som kultingar. Gruppen är kortlivad och upplöses när galtarna nått ungefär två års ålder.

Galtar som är äldre än två år lever som enstöringar, förutom under parningssäsong. När den infaller under hösten-vintern sällar de sig till de kringströvande vildsvinsgrupperna.

Senast ändrad:

Fy vad läskigt. Vildsvin är nåt jag har en stor respekt för. Det kommer fler och fler i mina trakter och har jag faktiskt fått se en i dagsljus till och med men hade inte hunden lagt märke till den hade jag inte sett den.

Häromdagen såg maken en som sprang ut mitt framför bilen när han var på väg hem.
Bara en kilometer hemifrån.
Det finns nog många många fler än man tror.

Fy katten vilken berättelse.
Finns det ett så finns det säkert fler, även om dom inte ligget i din eldhög. För visst är det väl ett flockdjur, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jo tyvärr har vi rätt gott om vildsvin här nu, bor ju i kanten på stort naturreservat med skog så här trivs de ypperligt.
Vi har bland annat en gammelflock här som är välkänd häromkring, 6 st gigantiska vildsvin (därav kallenamnet gammalflock de måste vara rätt gamla) tom de kunniga som sett dom säger att det ser ut som någon mutering, de är så gigantiskt stora. Har sett dem flera gånger passera över en åker på baksidan av gården när det varit jakt inne i skogen så de väl blivit uppskrämda, dem vill man inte stå öga mot öga med kan jag säga.
Grannen som var här och sköt hade sett en flock på 13 st kutandes över en åker häromkvällen (dessa var mer "normal" stora så det var inte gammelflocken).

I fortsättningen kommer man nog att kika en extra gång innan man kastar skräp på högen, även om sannolikheten för att det händer igen är nog obefintlig. :D

Denna ni sköt kan inte ha varit en medlem ur gammelflocken?
Han kanske var gammal och hade lagt sig för att dö?

Vilken tur att din pappa var uppmärksam, det kan gå illa om en sån attackerar.

Jag har respekt för vildsvin och tycker inte de är några trevliga djur alls.
Där min pojkvän bor finns de i MASSOR.
Ser vildsvin var och varannan dag och markerna häromkring är helt uppbökade...

Och jag hade inte velat träffa en sån ensam i skogen, spec inte en sugga med kultingar:crazy:

Fy sjutton! Det var ingen liten gris :crazy: Skönt att din pappa fann sig så snabbt som han gjorde :), och att ni hade jägare som kunde ta hand om det åt er. Grisar är ju inte att leka med :(

Nej det var ingen söt liten griskulting precis ;) även om vi först inte trodde den var så stor, den låg ganska ordentligt gömd i halmen så det var inte mkt som stack fram och vi lurade de stackars jägarna att det nog var en fjorårsunge, ja eller hur.....
Vi hade lite fel insåg vi när den flög upp och gick till anfall efter första skottet, det var ingen liten sak det där.

Betarna såg inte så trevliga ut, en träff med dem hade inte varit skönt.

vad otäckt, vildsvin är läskiga :crazy: Jag är inte säker på att den var skadad dock, de svin jag sett har inte varit rädda av sig, de vet sin styrka. Min syster hade några som sprang ut framför bilen, och tvärbromsade, och inte ens när en bil kom i full fart mot dem skyndade de på stegen, tur att bromsarna fungerade... Så om du hade en stor galt där kan det helt enkelt vara så att den inte orkade resa sig från sin tupplur. Bra att din pappa var uppmärksam :bow:

Jo frisk var den inte, syntes att den legat där ett tag på halmen, syntes tydligen även på kroppen när de tippade in den i lastarens skopa att den legat länge på ena sidan. Har inte hört något ännu vad de hittade när de skar upp den. Var den frisk så skulle de komma över med lite vildsvinsstekar sedan.

Denna ni sköt kan inte ha varit en medlem ur gammelflocken?
Han kanske var gammal och hade lagt sig för att dö?

Nej den var för liten för att vara en av dem, även om det var ett stort vildsvin.
De i gammelflocken är i storleken ungefär som en fullvuxen riktigt stor vanlig sugga alltså många hundra kilo tunga. Som sagt inte ens de kunniga har tidigare sett så gigantiska vildsvin som dem, hade det varit en av dem så hade man nog sett den på långt håll hade haft svårt att gömma sig i högen.

Gud, så spännande! :eek:

Ni råkade inte ta en bild på den? :angel:

Ja tur ni tog det försiktigt. Skadade/sjuka vildsvin är inte att leka med. Mådde skit när de kört på ett i området där vi inventerade efter eventuella fornminnen. Man hade stenkoll var det fanns klättbara träd någonstans :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 904
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30