Igångsättning

Jegra

Trådstartare
Idag har jag gått över 11 dagar. :crazy: Igår fick vi tid till igångsättning på måndag morgon.

Nu undrar jag lite över vad Bukes föräldrar har för erfarenhet av igångsättning. Hur många som fick tid inbokad behövde utnyttja den så att säga?

Hur gick det för er? Har hört att det kan ta extra lång tid just när man kommer till igångsättning?

Kort sagt, någon som vill dela med sig av erfarenheten?

Sv: Igångsättning

Jag blev igångsatt dryga tre veckor innan BF, pga havandeskapsförgiftning.

Först med dropp, men det hände ingenting. Sedan tog de hål på fosterhinnorna, och då fick jag värkar redan efter några minuter. Det gjorde de vid 15-tiden på eftermiddagen, och sonen är sedan född strax efter nio på kvällen.

Jag har också hört och läst att det kan ta längre tid med igångsättningar, men det är väl just för att kroppen inte själv fixat alla "förberedelser"? Har du ändå gått över med så många dagar så är ju förhoppningsvis bättre rustad än mig, min kropp var ju verkligen inte inställd på någon förlossning. Men det gick bra ändå :laugh:

Jag fick igångsättning när jag gått 2 veckor över tiden.
Vid 14-tiden sprutade de in någon gele mot livmodertappen för att mjuka upp den. Mot kvällen började jag få värkar och hade det över natten.
Vid kontroll på morgonen var jag öppen 4 cm, efter lite frukost 5 cm.
Runt 11-12 (alltså dagen efter påbörjad igångsättning) tog de hål på hinnorna och satte in värkstimulerande dropp.
Kl 15:09 är skitungen född.

Jag har bara positivt att säga, det gick relativt snabbt, tycker att det gick att likna vid en vanlig förlossning som kommit igång av sig själv.

Jag var själv orolig för att en eventuell igångsättning skulle bli segdragen och sluta med att varken jag eller bebis skulle orka, men jag har nu bara gott att säga.

Lycka till!

Mig satte dom igång på nittonde dygnet över tiden (JULAFTON JIPPI). Då hade dom mätt fostervattnet på femtonde och sjuttonde dygnet och ville inte vänta längre.
Jag tror att det var för att dom vill ha något att göra på julafton - det var inte trångt där precis...halvt skämt.

Dom satte dropp 08.00. Det blev jobbigt någon gång framåt dagen - eftermiddag kanske, jag öppnade mig sakta så dom justerade det lite har jag för mig.
kl 19.47 är han född - på tredje krystvärken.
Jag vet inte när vattnet gick. Det kan inte varit något splosh direkt.
På min andra förlossning blev jag inte igångsatt och jag upplever det som rätt liknande förlopp.
Jag hatade droppet - men det har inte med förlossningen att göra - det är en gammal fobi.

Jag blev igångsatt på bf med min andra dotter, hade början till havandeskapsförgitning så de tyckte det var lika bra att sätta igång mig.

På bf så gelade de, men det hände inte så mycket den dagen, lite småvärkar rätt så regelbundet. Satt och tittade på någon GP gala med varma handukar över magen och mådde rätt bra. På kvällen fick jag morfinsprutor och något som stoppade värkarna (tror jag) så jag skulle få sova. Sov som en liten gris den natten, mådde kalasbra är jag var tungen att upp och kissa mitt i natten! :D

Bf+1 så tog de hål på hinnorna klockan tio över åtta på morgonen ("så att vi har hela dagen på oss") och sen gick det i racerfart med jätteonda värkar redan från början. (Inte meningen att skrämmas, men det brakade verkligen igång!) Lyckades efter en timme tjata mig till ryggbedövning, men när narkosläkaren väl kom upp till mig så fick jag krystvärkar och tjugo över tio är Emma född.

Så jag tyckte i efterhand att det var bra med en snabb förlossning, men just då så kändes det förjävligt, just för att det gick så fort och gjorde så djävulskt ont.

Jenny

Senast ändrad:

Jag hade en tid på fredagen men Sam kom av sej själv på torsdags morgonen istället! Håller tummarna för att även du slipper bli igångsatt och istället kan snusa bebis fort som attan!

*delvis kl*

Tack snälla alla för er input!

Jag hoppas också det ska komma igång tidigare, det vore så skönt om kroppen kunde klara ut det här på egen hand hela vägen för jag har haft en väldigt bra graviditet, även om det varit jobbigt nu på slutet.

Jag som trodde att du äntligen hade fått ut det lilla livet :crazy:

Håller tummen att det kommer igång innan måndagen, men det låter inte allt för farligt att bli igångsatt heller;)

Jaja, du kommer klara det där galant. Precis som allt annat du gör.. Väntar på att höra talas om vad det blev, och kanske någon liten story från förlossningen som jag sen kan oroa mig för i 5 månader till.

Jag blev också igångsatt, 16 dagar efter bf, pga för lite fostervatten. Fick tablett klockan 10 på fm, klockan ca 20 så blir vi förflyttade till förlossningen då jag hade riktiga super-onda verkar.23.59 är lillskrutt född. När jag sa att: nä nu trycker det på så trodde dom inte mig... hm...

Har bara positivt att säga om igångsättningen för min del. För mig gick det ju ganska snabbt dock. Vi hade ett par brevid oss som blivit igångsatta dagen innan oss. Nar jag hade riktigt ont så sa hon till bm att nu hade hon nog ganska ont... hehe... stackars.. vi gick om henne med hästlängder. Men hennes bebbe kom ut till slut! :)

Vet inte om ja ska våga skriva om min igångsättning. Den var inte så positiv, men du kanske vill höra båda sidor. Min lille Edvin är född i v39. Vattnet gick på lördag morgon vid 5 tiden. Åkte in på koll men fick åka hem och sova hadde pyttesmå värkar. Fick några tabletter så jag fick sova. Ner på söndag igen för koll, sen hem med ännu en tablettkur. Ner på måndag och då fick jag tid för igångsättning. Hem med samma tablettkur. Ner på tisdagen klockan 08.00 fick träffa doktorn som kolla hur mycket jag var öppen, 2cm fick dropp och då började jag få lite ondare värkar, andas lustgas från halv 9 på morgon till 16.00 då hade jag så jäkla ont så jag skrek ryggbedövning trots att jag har sprutfobi. Klockan 16,45 kollar doktorn blodvärdena på bebis i magen, de var inge bra, var öppen 8cm. Klockan 17,00 kollar han igen då hadde de sjunkit ännu mer och då var jag öppen 9,5cm. Då blev de bråttom in till operationen. Var meningen jag skulle få vara vaken och få ha sambon närvarande. men han lyckades inte sätta sprutan i ryggen prova 2 gånger. Men eftersom det var akut fick jag sövas, de kör ut sambon som får sitta i ett väntrum i 5-10min, sen hämtar de honom så han får klippa navelsträngen. Medans jag sys ihop. Och det han den stackarn få se för de han inte dra för. Så jag hoppas inte att din förlossning blir likadan, usch de va hemskt.

Jag hade en tid på fredagen men Sam kom av sej själv på torsdags morgonen istället! Håller tummarna för att även du slipper bli igångsatt och istället kan snusa bebis fort som attan!

Jag hade också tid för igångsättning en måndag, men hon kom på lördagen innan.

TS: Hoppas det blir samma för dig!

Lycka till oavsett!

Blev igångsatt 18 dagar efter beräknad dag. Fick först en tablett uppförd till livmodern då tappen inte ens var mogen (trots vattenavg 4 dagar innan).... sen fick jag BARD-kateter eller vad det heter, ballong i tappen för att öppna den dag 2. (tabletten och utplåna tappen tog alltså en dag :eek: . Dag två ballongen, sen dropp... Slutet av dag två var jag dock bara öppen 4 cm och hade fått feber pga livmoderinfektion och fick snittas. 36 h tog det innan snitt från igångsättandet. Men jag antar det var min infektion som gjorde att jag inte öppnades. Hann avverka många barnmorskor och träffa typ all personal :rofl: Hann testa all möjlig smärtlindring som akupunktur, bad, dusch, lustgas och även EDA. Akupunkturen var inte alls kul fick huvudvärk i mängder, men hon gjorde kanske inte rätt då barnmorskan. Summa summarum. EDA - bäst, Lustgas - kul. Akutsnitt - hallelujah äntligen över :)

Lycka till!!!

Har ingen erfarenhet av igångsättning, utan vill bara önska dig lycka till med förlossningen, vare sig du blir igångsatt eller ej.

Isak kom dagen innan vi skulle på igångsättning så jag hoppas att ni har samma tur! Fick tiden på tisdagmorgon, slemproppen gick när vi kom hem, värkarna kom igång på tisdagnatt om än väldigt oregelbundet och sen for vi in på onsdagkväll och på torsdagmorgon kom vår lille prins efter en hyfsat smidig förlossning.

Vi hade tid på fredag för koll och ev igångsättning!

Håller tummarna att er gullunge kommer i helgen!

Vill också mest lyckönska, kanske lyckas du skrämma ut den lille med hot om igångsättning :D Jag skulle bli igångsatt i v 38+0 och skulle in till KS 7.00, men hon föddes kl 5.45 samma morgon helt själv!

Tack än en gång alla, för både erfarenheter och lyckönskningar!

Jag har gett upp alla kreativa försök att sätta igång förlossningen. Resulterar inte 4h städdag i stallet till mer än en del sammandragningar och en och annan förvärk hjälper det nog inte med hot heller är jag rädd...

Sex säger somliga och jag får väl meddela att "been there, done that, got the t-shirt, didn't work". ;)

Planera in viktiga saker verkar inte heller fungera, fast vi hade en tanke om att ett inbokat vet-besök med hästen på klinik 2 timmars resvsäg bort, utan medhjälpare, kanske kunde ge ett visst resultat. Fast jag har mina tvivel... Den här krabaten trivs, helt klart.

Fast det vore ju skönt om h*n kunde ta det lite lugnare och inte misshandla min stackars magsäck så hårt, det blir liksom lättare att äta då så man har energi till på måndag.

Sex säger somliga och jag får väl meddela att "been there, done that, got the t-shirt, didn't work". ;)

Haha hur ser den t-shirten ut undrar jag! :rofl:

Mitt tips är att lova St Anthony att du ska ge honom pengar om du får som du vill, så gör de jämt här och om man inte får som man vill behöver man inte ge nåt! Jag har visserligen inte testat själv än men min polare säger att det funkar! :D ;)

Jag håller också tummarna för att bebis vill komma ut Snart!!! :bump::bump:

Tack än en gång alla, för både erfarenheter och lyckönskningar!

Jag har gett upp alla kreativa försök att sätta igång förlossningen. Resulterar inte 4h städdag i stallet till mer än en del sammandragningar och en och annan förvärk hjälper det nog inte med hot heller är jag rädd...

Planera in viktiga saker verkar inte heller fungera, fast vi hade en tanke om att ett inbokat vet-besök med hästen på klinik 2 timmars resvsäg bort, utan medhjälpare, kanske kunde ge ett visst resultat. Fast jag har mina tvivel... Den här krabaten trivs, helt klart.

Fast det vore ju skönt om h*n kunde ta det lite lugnare och inte misshandla min stackars magsäck så hårt, det blir liksom lättare att äta då så man har energi till på måndag.

C hälsar att "ät pepparrot ståendes i rabarberlandet och ha sex samtidigt, det ska fungera"
Om inte annat får grannarna något att undra över :eek: :D

C hälsar att "ät pepparrot ståendes i rabarberlandet och ha sex samtidigt, det ska fungera"
Om inte annat får grannarna något att undra över :eek: :D

*asg*

Grannarna lär väl storkna, eftersom rabarberlandet liksom ligger vid staketet ut mot den lite större gatan, helt utan insynsskydd.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 163
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
451
Senast: The Beast
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar