Igångsättning.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 952
K

klabbarparn

Hur stärker man bäst hästen efter en lång tids konvalecens? Min häst har i stort sett vilat ända sen i mitten på maj. Är behandlad i en bakkota och vi är nu inne i en period där han står i sjukhage och skrittas 10 min för hand varje dag. Jag får börja skritta honom uppsuttet om 3 veckor (30 min/dag) och om 7 veckor ska han sättas igång. Hur gör jag det skonsammast? Är det trav på rakt spår som gäller, på fast underlag eller?
Hur är det med klättring? Är det för tufft för lederna i början eller kan man lägga in nån liten backe nån gång då o då?....
Kan man öva t ex skänkelvikning i skritt eller är det bara rakt fram som gäller?
Hur långsamt ska man gå fram egentligen?

Sv: Igångsättning.

Ang hur långsamt så det finns någon sådan där gammal regel att skritta lika många veckor som de stått. De allra flesta hästar sätts ju dock igång betydligt snabbare än så. Men om stått sen i maj så jag skulle skritta iaf en månad innan jag började trava. Och man behöver ju inte bara åka för att skritta, utan åk några veckor, men sen skritta i form/på tygeln, variera tempo och steglängd, flytta några steg här och där och hit och dit, halter, igångsättningar, samla lite mer etc.

Ang hur långsamt så det finns någon sådan där gammal regel att skritta lika många veckor som de stått. De allra flesta hästar sätts ju dock igång betydligt snabbare än så. Men om stått sen i maj så jag skulle skritta iaf en månad innan jag började trava. Och man behöver ju inte bara åka för att skritta, utan åk några veckor, men sen skritta i form/på tygeln, variera tempo och steglängd, flytta några steg här och där och hit och dit, halter, igångsättningar, samla lite mer etc.
Ja, mycket skritt blir det...:smirk: i 4 veckor (minst) 30 min per dag. Men det är mest efter det som jag funderar lite på hur jag ska lägga upp det... Han är bara 4 år, så det är rätt begränsat vad man kan göra i skritten...

Han är bara 4 år, så det är rätt begränsat vad man kan göra i skritten...

Inte då!

Du har ju en utmärkt möjlighet nu att börja flytta bakdelen eller framdelen något litet steg här och där. På tygeln kan även fyraåringar skritta, ta det korta snuttar i början bara. Och de kan växla tempo de med.

Gör ingen stor grej av det. Det är inte ett dugg svårt för en häst att flytta bakdelen några steg. Det kan de redan som föl *s* Det handlar egentligen bara om att man ska göra rätt däruppe på ryggen. Om man bara ger en hjälp i taget, flyttar de allra flesta på väldigt små hjälper, utan att vara 'lärd' det.

(Sen att man kan slita tussar ur håret för det inte fungerar, och sen rodnande får inse att det var för man satt snett, det är smällar man får ta. Charmen med unghästar, de har inte lärt sig 'höra igenom' bluddret vi ryttare gärna sysslar med. =))

ja lite sidvärts kan jag göra...det va det sista vi hann börja med innan han blev halt ;)

Och tempoväxlingar, och skritta på tygeln, och halter och ;)
ja ja, det ska bli sååå roligt sååå :smirk: fast hur tycker du jag ska lägga upp det hela när vi ska börja med traven då?.... Det kommer ju antagligen va hårt i backen då (typ i slutet på nov) så vi måste antagligen åka till ett ridhus för att kunna trava.
Kanske får jag trava lite på långsidorna o skritta genom kortsidan, den första tiden....
Men hur många veckor ska man hålla på så liksom....det undrar jag lite.... är ju jätteviktigt att det går långsamt fram nu så det inte blir nåt vajsing igen...
Förresten, vet du om det är för hårt för lederna om man klättrar lite lätt nån gång då o då i början?(skritt)....(lätt sluttande backe med fast underlag)

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 268
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka