igångsättning?

S

Saraa

Hur är det bästa sättet att sätta igång en häst som stått i två månader? fast som rört sig ganska mycket ute i hagen.:bump:
 
Sv: igångsättning?

börja med att promenera/tömköra korta sträckor, öka längden lite, skritta sedan samma runda, börja trava långsamt korta sträckor, osv;)

Dvs öka allt succesivt i den takt som känns lagom för hästen, men alltid hellre lite väl försiktigt än lite väl snabbt!
 
Sv: igångsättning?

Jag har fått höra att man ska skritta igång hästen uppsuttet ungefär lika lång tid som den stått... men det verkar väl lite väl långt att bara skritta hästen i två månader? :confused:
 
Sv: igångsättning?

Skritta och klättre mkt det bygger muskler och kondis=)
 
Sv: igångsättning?

Min har stått och vilat under 2 månader pga sårskada men sätts igång nu igen. Började med att tömköra ca 10 minuter en vecka och sedan ökat för att sedan sätta på vagn och skritta lite längre turer

Han ska fortsättas skrittas för vagn och tömköras längre och längre stunder någon vecka framöver, varannandag.

Efter 2-3 veckor ska han börja joggas lite smått framför vagn, jobbas i tömkörning med mer krav och förhoppningsvis börja ridas så smått efter att tömkörningen har gett resultat.
 
Sv: igångsättning?

har bara stått, inte varit skadad eller så. hur länge är lagom att rida, och hur lång tid skritt och hur lång tid trav?
 
Sv: igångsättning?

Oj oj oj, inte har jag skrittat i ett år på min häst som gick som sällskapsdam i ett år!
 
Sv: igångsättning?

illa ja som har en 5åring som rellativt precis är påbörjad me.... vi hinner nästan bli pensionärer innan de är dax att trava :rofl: :rofl: :p
 
Sv: igångsättning?

har bara stått, inte varit skadad eller så. hur länge är lagom att rida, och hur lång tid skritt och hur lång tid trav?

skritt mår bara en häst bra av så när jag sätter igång tar jag en runda som tar ca 20-25 minuter och ökar sedan varje dag, kan vara ute och skritta över en timme. En häst som är ordentligt skrittad i ca en månad har inga problem att trava sträckor sen om hästen hade en bra grundkondition innan vila
 
Sv: igångsättning?

Jag skulle börja med att skritta lugnt korta stunder de första två veckorna.
Sedan öka med längre stunder under ytterligare nån vecka.
Efterhand lägger man in lite trav också.

Min häst lät jag få en två-tre månaders lång igångsättning.
 
Sv: igångsättning?

Den har bra grundkondition och så, för den har gått på lösdrift i två månader.
Jag har skrittat och travat lite i ungefär en vecka nu, i ca 25 ibland 30 minuter, men inga långa travpass. och tagit lite galopp 1 gång. Tror ni det har vart för hårt eller är det lagom? den har somsagt bra grundkondition.
 
Sv: igångsättning?

Det känner du nog själv på hästen.
Stretcha efter varje ridpass, och ge hästen massage 1 gång i veckan minst!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp