Igångsättning tillridning av arabvalack som ej ridits på två år

asaria

Trådstartare
Yes, i onsdags fick jag hem min nya häst!
En arabvalack på 8 år. :d
Inriden vid 4 års ålder, inte riden på de sista 2 åren.
Aldrig lastas, så ja.. Det blir mkt jobb!
Det är som att ha en unghäst, fast han är 8 :D

Några tips? :smirk:
 
Sv: Ny häst :D

asaria skrev:
Yes, i onsdags fick jag hem min nya häst!
En arabvalack på 8 år. :d
Inriden vid 4 års ålder, inte riden på de sista 2 åren.
Aldrig lastas, så ja.. Det blir mkt jobb!
Det är som att ha en unghäst, fast han är 8 :D

Några tips? :smirk:

jag skulle försöka skapa en bra relation från marken först innan du ens tänker tanken på att sitta upp. Att han är lugn och sansad.
Har en tolvåring hemma som inte blivit sutten på på väldigt länge och jag har bara jobbat med förtroende övningar i ett år, nu skall jag dock försöka sitta upp ;)
 
Sv: Ny häst :D

Jo, det är nog en dum idee att hoppa upp bara sådär, då stannar man nog inte kvar där så länge ;)
 
Sv: Ny häst :D

asaria skrev:
Jo, det är nog en dum idee att hoppa upp bara sådär, då stannar man nog inte kvar där så länge ;)


mmm, d e större chans att hästen bara tar det lugnt om man har en bra relation.
 
Sv: Ny häst :D

Ta det lungt när du sätter igång honom så att han inte blir överansträngd och får inflammationer i leder och muskler.

En häst som stått så länge behöver en igångsättning som iaf sträcker sig över minst 4 och upp till 6månader för att den inte ska få skador.
 
Sv: Ny häst :D

Skritta ut mycke i början för att stärka honom.

Sedan är det bara att sakta men säkert börja träna. Det tar närmare ett halvår för hästen att få full kondition och en vuxen häst är oftast besvärligare än en unghäst med vissa saker (dom har mer att sätta emot)

Men bara du inte rusar på så ska det nog gå bra.
Lycka till!
 
Sv: Igångsättning tillridning av arabvalack som ej ridits på två år

Hvorfor har han stått i to år?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp