Igångsättning(, snälla svara)

V

vapor

Har en häst som varit skadad sedan slutet av april/ början på maj. Det började med att hon inte kunde böja halsen neråt eller till vänster, fick finadyn och fenylbutazon i tre veckor, då försvann det, några dagar senare fick hon en hovböld i hö. fram som tog ca 5 veckor innan man kunde få på sko igen, då känndes hon ojämn fram så vet undersökte henne och behandlade henne med kortison och tuppkam i båda framknäna och kotorna, boxvila i ca 3 veckor och sedan en behandling till. Under denna tiden promenerades hon minst fyra dagar i veckan 30 min om dagen. Nu känndes hon konstig i ett bakben men enligt vet var det förmodligen bara att hon tappat alla muskler och var därför ostadig, nu är hon inte halt på något ben.

Hur sätter man igång utan att få bakslag??
Enligt vet skulle jag vara noga med att träna bakbenen hur gör jag det under igångsättningen??
Hur sakta ska man gå fram?? Hur länge skritt innan man travar och sedan galopperar och trimmar dressyr eller hoppning??

Sv: Igångsättning(, snälla svara)

Vet ska ha gett dig ett igångsättnings schema där det står nästan precis hur du ska sätta igång. Jag råder dig till att ringa vet. och rådfråga, för jag kan lova att han vet hur det ska vara.

Men jag vet med säkerhet att du måste vänta minst lika länge som den har vilat innan du kan börja hooa med den... Men fråga vet... det är bäst ;)

Sv: Igångsättning(, snälla svara)

Har fått till viss del av vet men vill ha lite andra åsikter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 063
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka