Igångsättning + schema

Osterang

Trådstartare
När februari börjar har Vidar (min pålle) vilat i två månader och jag har tänkt sätta igång honom då. Hur brukar ni sätta igång era isisar efter vila? Vidar hade medelbra kondition precis innan vila och jag tror inte han har förlorat så mycket av den, det brukar ju ta ganska lång tid för dom att mista kondisen ;)
Jag vill göra dethär så bra som möjligt eftersom jag ska tävla mycket i vår, bl.a. försöka kvala till SM, så jag vill ha alla tips som går att få.

Dessutom undrar jag hur ni brukar lägga upp era scheman. Hur många ggr/vecka hästen vilar, hur varierande er träning är m.m. Skulle vara intressant om ni ville lägga upp era ridscheman här :)
MVH Tove

Sv: Igångsättning + schema

Jag har gjort ett litet schema idag faktist. Dock har min häst inte fått vila, dock inte ridits hårt. Hon har gått ridpass på högst 30-40min, med myyyycket skritt. Men jäkel vad pigg hon blivit. Nu ska jag börja sätta igång henne redigt ordentligt.

Måndag: Töltträning. Mål till augusti : En bra tölt, som hon ska kunna hålla åtminstonde 150-200m. Även kunna tölta på volt. Vill även att hon ska kunna gå några meter i ökad tölt. Helt kunnat klara en tävling med ren tölt.

Tisdag: Övergångs träning (mellan gångarterna), varannan tisdag kommer jag vara i ridhus, där hon ska lära sig att lyssna på MIG! Mycket volter. Mål till augusti: Ännu mer lättbytna gångarter, och en trav med mer sväv. Gärna en fyrgångtävling där hon ska ha klarat sig med okej poäng. Hon ska även kunna galoppera på volt i ridhuset.

Onsdag: Vila, evt lite NH. Mål till augusti: Att få henne att koncentrera sig mer på mig, och det jag ber henne om, än allt annat runt omkring henne.

Torsdag: Varannan torsdag lektion. Dem andra kommer hon få tränas i dressyr. Mål till augusti: Att under lektionen återigen få henne att lyssna på mig, och inte hålla på att springa till dem andra hästarna och dumma runt som en kamel. I dressyren är det mest vidarutbildning, och att tåla att jag faktist ställer krav på henne.

Fredag: Vila
Lördag: Uteritt, valfri träning.
Söndag: Uteritt, lite lugnare.

Övriga mål till augusti är att får en taktfast, och rätt galopp som hon ska kunna hålla några hundra meter. Vill även att hon ska kunna lugna ner sig lite, hennes busande kan vara lite små drygt ibland, men få vara nöjd att hon inte är farlig iallafall.

Sedan har jag självklart krav och mål till mig själv, bla. att kunna vidarutbilda min häst till dessa krav. Jag kanske inte klara av alla målen till augusti, det är lite för mycket begärt. Även min sits och mina händer ska förbättras. Likaså ska jag försöka att börja arbeta mer med kroppen, och vara tydligare. Jag ska även bli en bättre ledare för hästen, och det är jag som ska ha kontrollen 100%, men ska se henne som en sammarbets kompis, eller kanske mer som en syster eller dotter :D? Viktigast av allt: Att vi ska ha kul!

Nu börjar träningen, på allvar!

Jag tycker att Zannaahs schema ser bra ut förutom att jag skulle vilja lägga in en dag med markarbete i veckan, tömkörning i paddock och ute.
På lördagen skulle jag lägga in klättringsarbete.
Kanske kavalettiarbete den torsdagen som det inte är lektion.

I början skulle jag nog lägga upp det så att rida, tömköra, vila. Rida, tömköra, vila. Sedan tar du bort en vilodag eller en tömkörningsdag per vecka!
Lägg in ordentliga skritt turer i så snabb skritt hästen klarar av att gå rent och avslappnat!

Jag tycker att det är optimalt om man kan jobba hästen i tömkörning varannan dag och rida varannan, och ca två dagar i veckan ledigt, beroende på hur hårt man tömkör.

Variera ridningen och se till att hästen tycker att det är roligt!

Lycka till!

ska ska oxå komma igång mer när underlaget och vädret blir bättre
har ridit växlande i vinter, bara skritt när de varit snö och hårt, korta uteritter och lite längre pass på ridbanan med töltträning, samt en julrångritt på 4 timmar, mest skritt.

under en vecka försöker jag variera så gott jag kan. uteritterna ska bli mer än ridbanan. såhär blandar jag:

klättring + mycket skritt
intervallträning (när jag fått upp kondisen bättre)
tömkörning
mer töltträning samt dressyr (2 gr/veckan)
och sen uteritter, nh-träning, olika lekar, löslongering

sen får jag ta allt på hur det går med vädret, arbetstiderna, underlaget och vad som passar hästen bäst för dagen. och såklart något lugnare pass efter intervallträningen och klättringen.

innan red jag på schema, eller försökte. men nu går det inte så bra pga. olika arbetstider från dag till dag

JAg tar det lungt i 2 dagar rider runt 30 min sen blir det en uteritt utan galopp 1 jag har ett litet shema:)

Börjar snart efter 1 vecka ta lite galopp:laugh:

//
Fanny:bump:
o
seimur:bump:

Jag har gjort ett litet schema idag faktist. Dock har min häst inte fått vila, dock inte ridits hårt. Hon har gått ridpass på högst 30-40min, med myyyycket skritt. Men jäkel vad pigg hon blivit. Nu ska jag börja sätta igång henne redigt ordentligt.

Måndag: Töltträning. Mål till augusti : En bra tölt, som hon ska kunna hålla åtminstonde 150-200m. Även kunna tölta på volt. Vill även att hon ska kunna gå några meter i ökad tölt. Helt kunnat klara en tävling med ren tölt.

Tisdag: Övergångs träning (mellan gångarterna), varannan tisdag kommer jag vara i ridhus, där hon ska lära sig att lyssna på MIG! Mycket volter. Mål till augusti: Ännu mer lättbytna gångarter, och en trav med mer sväv. Gärna en fyrgångtävling där hon ska ha klarat sig med okej poäng. Hon ska även kunna galoppera på volt i ridhuset.

Onsdag: Vila, evt lite NH. Mål till augusti: Att få henne att koncentrera sig mer på mig, och det jag ber henne om, än allt annat runt omkring henne.

Torsdag: Varannan torsdag lektion. Dem andra kommer hon få tränas i dressyr. Mål till augusti: Att under lektionen återigen få henne att lyssna på mig, och inte hålla på att springa till dem andra hästarna och dumma runt som en kamel. I dressyren är det mest vidarutbildning, och att tåla att jag faktist ställer krav på henne.

Fredag: Vila
Lördag: Uteritt, valfri träning.
Söndag: Uteritt, lite lugnare.

Övriga mål till augusti är att får en taktfast, och rätt galopp som hon ska kunna hålla några hundra meter. Vill även att hon ska kunna lugna ner sig lite, hennes busande kan vara lite små drygt ibland, men få vara nöjd att hon inte är farlig iallafall.

Sedan har jag självklart krav och mål till mig själv, bla. att kunna vidarutbilda min häst till dessa krav. Jag kanske inte klara av alla målen till augusti, det är lite för mycket begärt. Även min sits och mina händer ska förbättras. Likaså ska jag försöka att börja arbeta mer med kroppen, och vara tydligare. Jag ska även bli en bättre ledare för hästen, och det är jag som ska ha kontrollen 100%, men ska se henne som en sammarbets kompis, eller kanske mer som en syster eller dotter :D? Viktigast av allt: Att vi ska ha kul!

Nu börjar träningen, på allvar!

Vilket bra upplägg, tack för att du är så givmild och delar med dig!!!

Det verkar ju superbra med olika träning varje dag och sen bestämma ett mål till augusti! Det ska jag också göra ;) Tack för tipset!

Just nu har jag lagt in intervaller 1 gång/vecka, terräng/klättring 1 gång/vecka, Voltarbete med inriktning dressyr och lösgörande 1 gång/vecka, Voltarbete med inriktning gångarterna (mer träna på övergångar m.m.) 1 gång/vecka, ledarskap/tömkörning el liknande 2 gånger/vecka (då ingår att ev. ta med som handhäst). Vila en gång/vecka.
Så kommer nog mitt schema se ut, i fortsättningen kommer jag nog ta bort en ledarskapsträning och lägga in ridning och sen närmare tävlingarna kommer jag rida 6 dagar/vecka och ha en dag till ledarskap. (Min kille behöver ledarskap kan man ju säga! Kaxmört är vad han är :D). Nu i början kommer jag mest skritta och trava..

Vad trevligt att ni tyckte schemat funkade, och som sagt är inte det världens farar ifall hon inte klara av allt tills augusti. Man ska inte sätta för hård press på dem.

Boerperd: Onsdagar blir der markarbeter (idag :o). Jag kommer även markarbeta henne lite innan jag rider ibland också, hon är lite små busig häst så jag behöver all hennes uppmärksamhet. Klättring och sånt kommer med också, jag rider i skogen ganska ofta, så det finns på köpet :)! Det kan ni som rider i skogen också tänka på, ta vara av den fina backarna.

*kl*

Mina övergripande mål:

• Ha kul! :)
  • Kunna ställa upp i någon gren på klubbtävlingarna i oktober
Mål för mig:

• Vinna Dökkvis förtroende
  • Stabil och oberoende sits oavsett gångart
  • Flexibla händer
  • Ha koll på alla fyra "hörnen" (bogar och rumpa) på hästen
  • Kunna rida lätt i traven
  • Rida för instruktör så ofta som krävs
Mål för Dökkvi:

• Fullt förtroende för husse
  • Balanserad tölt, både på volt och på raksträcka
  • Kunna hålla traven, också det både på volt och på raksträcka
  • Träna bort rädslan för bommar (hänger delvis ihop med förtroendet för mig)
  • Kraftigt förbättra konditionen
  • Träna mycket övergångar
Tyvärr har vi begränsade möjligheter att träna klättring. Det påstås att Skåne är platt och kring inackorderingsstallet stämmer det verkligen. Det är en bra bit till närmaste kulle. *s* Han har aldrig blivit tömkörd så det väntar jag med till han blivit ännu mer hemtam. Just nu har han nerverna för mycket på utsidan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 123
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 938
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025