Jag har gjort ett litet schema idag faktist. Dock har min häst inte fått vila, dock inte ridits hårt. Hon har gått ridpass på högst 30-40min, med myyyycket skritt. Men jäkel vad pigg hon blivit. Nu ska jag börja sätta igång henne redigt ordentligt.
Måndag: Töltträning.
Mål till augusti : En bra tölt, som hon ska kunna hålla åtminstonde 150-200m. Även kunna tölta på volt. Vill även att hon ska kunna gå några meter i ökad tölt. Helt kunnat klara en tävling med ren tölt.
Tisdag: Övergångs träning (mellan gångarterna), varannan tisdag kommer jag vara i ridhus, där hon ska lära sig att lyssna på MIG! Mycket volter.
Mål till augusti: Ännu mer lättbytna gångarter, och en trav med mer sväv. Gärna en fyrgångtävling där hon ska ha klarat sig med okej poäng. Hon ska även kunna galoppera på volt i ridhuset.
Onsdag: Vila, evt lite NH.
Mål till augusti: Att få henne att koncentrera sig mer på mig, och det jag ber henne om, än allt annat runt omkring henne.
Torsdag: Varannan torsdag lektion. Dem andra kommer hon få tränas i dressyr.
Mål till augusti: Att under lektionen återigen få henne att lyssna på mig, och inte hålla på att springa till dem andra hästarna och dumma runt som en kamel. I dressyren är det mest vidarutbildning, och att tåla att jag faktist ställer krav på henne.
Fredag: Vila
Lördag: Uteritt, valfri träning.
Söndag: Uteritt, lite lugnare.
Övriga mål till augusti är att får en taktfast, och rätt galopp som hon ska kunna hålla några hundra meter. Vill även att hon ska kunna lugna ner sig lite, hennes busande kan vara lite små drygt ibland, men få vara nöjd att hon inte är farlig iallafall.
Sedan har jag självklart krav och mål till mig själv, bla. att kunna vidarutbilda min häst till dessa krav. Jag kanske inte klara av alla målen till augusti, det är lite för mycket begärt. Även min sits och mina händer ska förbättras. Likaså ska jag försöka att börja arbeta mer med kroppen, och vara tydligare. Jag ska även bli en bättre ledare för hästen, och det är jag som ska ha kontrollen 100%, men ska se henne som en sammarbets kompis, eller kanske mer som en syster eller dotter
? Viktigast av allt:
Att vi ska ha kul!
Nu börjar träningen, på allvar!