Igångsättning samt prognos efter osteochondros?

sasucatu

Trådstartare
Min häst som hade lösabenbitar i hasen opererades för 6 veckor sedan, och idag har han vart på ÅB. Han var haltfri! JIHOOOO! :banana: Vilken lättnad!

Nu skulle jag bara vilja veta vad ni andra med hästar som varit med om samma sak fick för igångsättnings program samt hur det gick. Höll de sig haltfria? Osv. EDela gärna med er av era erfarenheter!

Vi blev tillsagda att skritta honom i 4 veckor, varav han fortfarande ska gå i sjukhage. Sedan börja trava o efter ett par veckor sätt in galopp. All ridning utan krav på arbete.

Sv: Igångsättning samt prognos efter osteochondros?

Min herre är opererad med artroskopi, dock fanns det inget att ta bort (dvs de kund einte göra något åt defekten). Han stod 2 veckor på box, och sen 6 veckor i liten sjukruta (som han misskötte sig i så han fick stå på box större delen av tiden), hela tiden med 20 minuters skritt vid hand/dag. Sen fick han gå i mindre hage någon vecka och sen ut i stor hage. I samband med det skrittades han igång. Skrittades först 30 minuter per dag uppsuttet och det ökades på med cirka 5 minuter per dag. Sen börja lägga in trav, 5 minuter per dag först och sen öka på med 5 min/dag så att han efter en månad var 'uppe i' en timmas skritt och trav per dag och där prova galoppera lite försiktigt innan ÅB. Hela tiden gällde det ridning rakt fram i skogen utan krav och inga böjda spår eller så.

Tyvärr dömdes han ut på återbesöket, men då hade han inte en vanlig, lös benbit utan en ganska stor och ful OCD-defekt (det saknades en stor bit ben) så just den delen kan du inte jämföra med din (tack och lov).

Åkte ni inte på återbesök innan ni började sätta igång honom?

Nej, det gjorde de inte utan istället följde de veterinärens order med igångsättning före återbesöket.
Chockerande va? :smirk:

/JES
[svarar bara för att jag vet svaret]

Senast ändrad:

Är det sant? :o Har aldrig hört om ngn som gjort det tidigare. Fanns det ngn speciell orsak? Dom måste ju ha blivit jätte besvika + att man ju faktiskt utsätter hästen för onödigt lidande. :(

Datorn krångla, råkade bli 2 likadana inlägg, varav jag "ändrade" detta. :angel:

sasucatu skrev:
Åkte ni inte på återbesök innan ni började sätta igång honom?

Är det sant? Har aldrig hört om ngn som gjort det tidigare. Fanns det ngn speciell orsak? Dom måste ju ha blivit jätte besvika + att man ju faktiskt utsätter hästen för onödigt lidande.

Man bör veta hela historien innan man förfasar sig =)

Aug 2003 - Jag bokar tid för en klinikkoll eftersom hästen trasslar en aning i höger galopp och att min KÄNSLA säger att något inte är helt hundra. Vid koll på klinik är hästen ohalt i skritt och trav rakt fram, sparar möjligen VB en aning vid longering men är ohalt initialt. En grad halt på högt böjprov vänster bak. Hasledsbedövning släcker hältan och att han 'sparar' VB vid longering. Rutinröntgen tas som vidar en STOR, ful gammal defekt i hasleden. Där rök framtiden som tävlingshäst men prognosen är ändå hyfsat bra, det finns inget som talar emot att han ska kunna fungera rakt fram i skogen i alla gångarter samt lite försiktigt på böjda spårt.

Hasleden behandlas, konvalescens och sen ska jag skritta igång honom och ha känt lite på traven (nån dag innan bara). Hästen känns bättre men inte bra.

September 2003 - återbesök. Bättre men inte bra, hasleden sprutas igen. Konvalescens och sen igångsättning igen sålänge hästen känns bra och så ÅB.

Jag sätter igång hästen MYCKET försiktigare än veterinären ville och skrittar hela oktober och november, travar lite i november och ringer vet och talar om att hästen känns fräsch och vet anser att om jag kunde KÄNNA att han var ofräsch för det lilla han kom in för i augusti så känner jag att hästen är fräsch är han det. Så jag åker inte in på ÅB (har 12 mil enkel väg). Fortsätter dock att ta det mycket försiktigare med hästen än veterinären vill. Vi skrittar som sagt ända fram till i mitten på december (tror jag det var, har inte alla datum i huvudet), sen börjar vi trava. Hästen känns tvärfräsch. I mitten på januari vågar jag prova på en galopp igen och den är en katastrof. Eftersom jag inte var säker på att det inte var smärtminne väntade jag ett tag och provade galoppera igen. Fungerar inte, hästen slår om till kors osv. Jag bokar ny tid.

Februari 2004 inkommer vi för koll igen. Hästen är TVÄRFRÄSCH initialt och vet tycker nog jag är lite nojig eg. På böjt spår sparar han VB igen, och dryga gradens hälta på högt böjprov. Jag ber dem böja fram med, vet tycker att 'nej men han är helt ren fram', men han är en grad halt vid böjning av knäna bägge fram.

Veterinären vill gå in och göra en diagnostisk artroskopi och jag går med på det. Samma dag sövs hästen och man går in i leden och tittar. Defekten är större och värre än vad röntgen visade, den är riktigt otäckt stor. I övrigt ser det bra ut. Leden spolas flera ggr och knälederna fram sprutas med kortison.

Nu dyker prognosen med överljudsfart och plötsligt är det vi kämpar för att han ska funka som promenadhäst.

Två veckor efter operationen är vi inne för stygntagning, koll och vi sprutar hasen med tuppkam.

Han står på box med promenader i 8 veckor efter operationen, sen igångsättning, över en dryg månad.

Jag vet när jag åker in att det är kört.

10 maj -04 är vi in på återbesök, hästen sparar fortfarande VB i vänster varv, är ohalt initialt men med en lätt rörelsestörning då (när han sparar benet), drygt en grad halt på högt böjprov, bedövning släcker som vanligt. Jag var varken chockad eller förtvivlad så, jag visste redan innan jag åkte in att det jag åkte in för var att hämta ut ett livskadeintyg. (Kassiopeja var med sin häst på kliniken samtidigt så hon kan intyga att jag inte blev ett dugg chockad). Döms ut för kronisk hälta från stora hasleden (orsakad av defekten)

Något 'onödigt lidande' för hästen blev det inte, eftersom jag självklart kände efter hur han kändes under igångsättningen, jag känne rju min häst och lyssnar på honom. Men tyvärr hade ju inte problemen mirakulöst försvunnit igen och jag hade en tävlingshäst tillbaka utan vi var där vi började.

Hästen dömdes ut, triangelmärktes och blev förtidspensionär. Ridits crka 3 ggr/vecka i skritt, trav och lite galopp rakt fram i skogen. Öronen framåt och glad och nöjd. I december 2004 böjdes han UA, det ingen nånsin trodde var möjligt :love: Så, skulle jag öka träningen skulle han gå sönder, men vi har hittat nivån där han fungerar OCH trivs (det är en arbetsnarkoman).

Faktum är att jag hade tänkt ta bort honom eg när han blev utdömd just eftersom det är en arbetsnarkoman som inte skulle trivas i hagen. Men veterinären ansåg att jag inte skulle betrakta den här böjprovshältan som något hästen hade ont av, utan lyssna på hästen och så länge han sa det var kul och okej så skulle jag inte bekymra mig så mkt.

Och det har jag gjort, och nu i dec när jag böjde var det INTE för jag trodde att han skulle vara haltfri, utan bara för att se så böjreaktionen inte ökat.

jag bara undrar men hur får hästen lösa benbitar överhuvudtaget?

Men det var ju därför jag undrade om det fanns någon speciell orsak, och det FANNS det ju! :idea: Jag skulle aldrig tro att du inte ville din häst bästa, inte efter alla inlägg jag läst av dig :smirk:

Vad kul att det fungerar med honom nu iaf! Vi har också en dam som vart halt till o från, tillslut ville vi inte utsätta henne för fler behandlingar (kot + karpalled) utan bestämde oss för att hon skulle få vila sig frisk och bli en promenadhäst. Nu, ca 2 år efter det beslutet arbetar vi henne varannan dag, tömkörning + lättare ridning! :love:

Senast ändrad:

Kan vara ärftligt. De kan ha det i flera år utan att det märks. Det finns faktiskt hästar som haft det hela livet utan att de lidit. I min hästs fall så var det (säger vet iaf) mest troligt så att han alltid haft det, och nu nör ridningen blivit mer krävande så har benet utsatts för mer belastning och därmed har bitarna börjat irritera. kanske ska tillägga att han är 5 år. Det kan också vara så att han fått en spark i hagen som gjort att bitarna flyttat på sig.

Svaret är iaf att det är en ärftlig skada, som ioförsig kan förvärras av tex foder, träning mm. Så har jag fattat det iaf.

Gullan86 skrev:
jag bara undrar men hur får hästen lösa benbitar överhuvudtaget?

Det finns en rad olika faktorer där en eller flera kan stämma in.

Dels finns det en viss ärftlighet, den är dock lite olika på var de lösa benbitarna är belägna.

Sedan så är störningar i tillväxten under uppväxten en orsak, där finns det en rad faktorer som kan spela in, felaktig mineralbalans kan ge OCD, om hästen utfodras fel (åt båda hållen, både för mycket och för lite), om hästen växer för fort (av sig själv eller pga överutfodring). Och så finns naturligtvis 'natures cruelty' med, vissa hästar får det trots att man gjort allt rätt.

Sen har vi de som kommer av trauma, dvs där benbitar slås lös på grund av skada/yttre våld. Dessa brukar dock inte vara några problem att skilja från gruppen ovan.

De som kommer av ärftlighet och/eller en störning i tillväxten kan dyka upp från de är i livmodern och till cirka 1 - 1½ årsåldern (de senare är nästan alltid trauma). Dock så bara för de FINNS där från födseln t ex behöver de inte upptäckas förrän långt senare om man inte t ex kontrollrntgar.

Min herre var åtta år när hans defekt upptäcktes t ex, den gav inga problem förrän vid viss träning OCH viss tid förflutit.

sasucatu skrev:
Är det sant? :o Har aldrig hört om ngn som gjort det tidigare. Fanns det ngn speciell orsak? Dom måste ju ha blivit jätte besvika + att man ju faktiskt utsätter hästen för onödigt lidande. :(
???? Vem skulle blivit besviken?
Läs om! Läs rätt!
Jag skrev att Alex FÖLJDE VETERINÄRS ORDINATION, att jag sen försökte vara lite.. eh.. sarkasmhumoristisk med att tillägga ett Chockerande va? var tydligen över huvudet på dig och kanske på flera.. så jag ska avstå från såna tillägg i framtiden... :cool:
(*lovar NÄSTAN* :angel: )

/JES

Saker kan lätt missförstås när man skriver. :crazy: *trög* (JAG alltså)

Jag skulle ändå ha blivit besviken, om vet rekommenderar att jag sätter igång min häst innan ÅB förutsätter jag ju att det inte ska vara några problem. Men men, alla är vi olika.

Senast ändrad:

sasucatu skrev:
Saker kan lätt missförstås när man skriver. :crazy: *trög* (JAG alltså)

Jag skulle ändå ha blivit besviken, om vet rekommenderar att jag sätter igång min häst innan ÅB förutsätter jag ju att det inte ska vara några problem. Men men, alla är vi olika.

Sätta igång innan ÅB kommer du med all sannolikhet stöta på i framtiden. Kanske inte innan första ÅB, men andra, tredje...eller fjärde :devil:

grejen är att det ofta (och som i t ex min valacks fall) att det handlar om två delar. Först få hästen fräsch igen. Och sen se om hästen HÅLLER sig fräsch när den sätts igång.

Sen har vi ett annat exempel med. Hästen som är NÄSTAN fräsch men inte riktigt, det är inte alls sällan du får rekommendationen att sätta igång den hästen och sen komma tillbaka på ÅB för att se om inte just igångsättning var vad som krävdes för att få hästen HELT fräsch.

Men det var alltså valackens *räkna* FEMTE återbesök för samma sak ;) Och det ANDRA efter operationen.

Självklart kan man lätt missförstå vad folk skriver, så svarar man fort men fel och det är ju sånt som händer, helt enkelt. Till och med mig... :D

Jag har just fått rekommendationen från min vet. att inte bara skritta vid hand, utan även uppsuttet inför återbesöket. I vissa fall så tror iaf jag att det är för att man ska veta om det är behandlingen eller vilan som gjort att hästen är bättre vid ÅB?
Dvs man utesluter att det bara är för att hästen INTE har gått som gör att den mår bra vid ÅB. Jag ser ju hellre att man gör så än att jag kommer dit med fräsch häst, (som är fräsch bara för att den har stått), blir glad, åker hem och sätter igång och så är jag snart tillbaka igen. :crazy:

/JES

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: Elisha
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka