Igångsättning efter vila! Hjälp!

S

Sandruuuuw

Har fått hem en foderhäst som inte blivit riden på 6 månader ( inte pga skada ) och undrar hur länge man ska enbart skritta? Hon är hur pigg som helst och när jag har ridit ut så "trippar" hon fram istället för att gå och det får hon väl göra eftersom hon vägrar gå.
Hon har tidigare tävlat i långdistans men tappat muskler.

Ska man bara skritta dom första veckorna och sen börja med trav eller hur ska man göra?

Sv: Igångsättning efter vila! Hjälp!

Jag tycker det beror helt på vilket skick hon är i. När mina har stått längre perioder brukar jag skritta en vecka, trav och skritt på rakt spår vecka 2, trav på lite böjda spår och nån galopp v 3 och sen börja köra så smått som vanligt. Då förutsätter jag att hästen är frisk i har en god grundkondition.

6 månader är ju en ganska lång tid å de tappar ju kondis å musker på den tiden. Jag har bara satt igång efter skada så de har ju aldrig tappat allt men även om så börjar jag alltid med skritt för hand, ca 1 vecka, sen tömkör jag alltid. Det är ju viktigt att den får lite muskler på ryggen så du har något att lägga sadeln på :)

Håller med föregående talare om tidslinjen. Iom att han inte varit skadad så behöver du ju inte ta det jättelångsamt men ju försiktigare du tar det desto bättre. Kankse räkna med att ha honom i sån kondis att du kan jobba på i galopp ordetnligt om 1 månad- 1½ månad. Tömkörning är ju bra på det viset med att OM hästen blir för överladdad så står du på marken :p Sen kan man gå fram lite snabbare när man tömkör. Skritta 1 vecka sen kan du från marken trava honom i en vecka å sen små galoppinslag som över 2-3 veckor ökar. Å har du bara kommit igång i trav med hästen så brukar jag börja rida lite med. Nu har jag en väldigt pigg häst så jag gör detta mycket av säkerhetskäl oxå men det är bra ur hästen synpunkt med. Den får hitta sin balans igen utan en ryttare på ryggen, den får jobba igenom sig å bygger man de första musklerna rätt så är det lättare att fortsätta på det sättet. Försök att jobba på rakt spår i början, även om det inte tömkörningen är mindre slitsamt även på böjt spår. Så länge du inte galopperar så är det ok på rakt. När galoppen kommer in så är det skönt att få stå still :D

Hoppas det är nåt du kan använda, Lycka till!

Jag brukar skritta långa pass i skogen utan krav de första två veckorna ungefär. Eventuellt att jag börjar lägga in korta travlängder under den andra veckan om hästen känns redo för det.

Med detta varvar jag mycket markarbete och löslongering för att hästen skall komma igång och röra på sig utan ryttare, då även i trav och så småningom galopp. 1 pass i veckan blir det ett mer gymnastiserande dressyrpass i övervägande skritt på ridbanan.

Sammanlagt blir det väl 4-5ggr i veckan, varannan dag är bra!

Jag har en häst som var i tävlingskondition när han ställdes av på vila i ett år. Det har nu tagit ungefär tre månader innan han har kommit igång någorlunda igen och orkar en timmes uteritt med ungefär 3/4 skritt och 1/4 trav och någon kort galopp. Så för en häst som stått i 6mån, är det väl vanligt med en igångsättning på 1,5-2 månader!

Kom ihåg att skynda långsamt!! :) Hästarna brukar komma igång snabbare än man tror, men det är också lätt att överanstränga dem om man inte sätter gränser. Skritt och ridturer i kuperad mark är det bästa som finns för att bygga upp grundkondition och muskler!

Jag hade nog ridit ut kortare stunder (ca 20-30min) 4-5 dagar i veckan de två första veckorna. Skrittat de två första gångerna och sen börja lägga in lite trav och någon galopp.. men sen beror det helt på ifall hästen gått ute mycket eller stått mycket på box. Hade hästen stått på box så hade jag tagit det lite lugnare, har hästen däremot gått på lösdrift i stor hage så behöver man inte alls ta det lika lugnt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?