Igångsättning efter vila (frisk häst)

Ä

Ängslig

Hur sätter ni igång era hästar efter ca 2 månaders vila? (ej pga skada eller sjukdom, utan endast vanlig vila pga tex tidsbrist)

Vissa anser ju att det ska skrittas kanske 30 min/dag i 2 veckor, det anser jag är att överdriva. Det är ju såklart skillnad om hästen vilat pga skada också.

Min häst har vilat sista tiden pga tidsbrist och stall/husbygge och vi började rida för 1 1/2 vecka sedan igen. Har skrittat mest, men även lite trav och någon galopp. I söndags red vi vilse i 2 timmar (i ösregn!) och då fick jag lite dåligt samvete, men tror inte det går någon nöd på henne.

Sv: Igångsättning efter vila (frisk häst)

Jag är alltid försiktig med igångsättning efter vila, oavsett om hästen varit sjuk eller ej.

Att bara skritta i 2 veckors tid är inte överdrivet om hästen stått i en månad eller två. Tänk på att hästen också får (precis som med en själv)träningsvärk och förslitningar om man går ut för tufft med den...

Så jag är alltså för att starta upp mjukt den första månaden för att sedan öka upp arbetet gradvis, för det är ju roligare med en häst som håller, än en som går sönder efter ett tag..:)

tror inte det är någon större fara. visst, hästen kan få träningsvärk, det är inget man dör av. Jag får träningsvärk varje gång jag tränar, varför skulle det vara farligare för hästar?
Så länge hästen är pigg när du rider så, man måste ju faktiskt kräva lite, annars kommer de ju inte igång?

fast det är ju även skillnad på att rida ute lite lätt, än att träna på ridbana... Efter en skada skulle jag alltid ta det överdrivet lugnt, eller rättare sagt HAR precis gjort, typ skritt en himla massa månader (sen beror det ju på vilken typ av skada oxå...) Hade hästen bara haft en viloperiod så skulle jag nog kanske ta det lugnt några veckor, med lugnt menar jag rida ut utan större krav. Självklart skritta mest första tiden, men sen både trav och galopp på lång tygel och i lätt sits, sen kan man ju börja kräva lite saker...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 843
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka