Igångsättning efter kort vila

Emilia090807

Trådstartare
Min häst har vilat i 3 veckor, nu har han tappat sko så kanske blir över 3 veckor också. Måste hästens ridas igång efter det? Asså typ skritta/trava i en vecka sen hoppa osv

Min häst har vilat i 3 veckor, nu har han tappat sko så kanske blir över 3 veckor också. Måste hästens ridas igång efter det? Asså typ skritta/trava i en vecka sen hoppa osv
Om hästen var i bra kondition innan och har gått i en större hage och kunnat röra sig så behöver inte hästen en igångsättning på 3 veckor, jogga igång den lite smått första veckan och sen bör du kunna träna på som vanligt, inte nödvändigtvis bara skritt och trav men lättare jobb helt enkelt.

Nej, ta det lite lugnare första dagarna och mjuka upp den i alla gångarter, känns den fräsch är det bara att köra.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama