Igångsättning efter inflammation i frambenen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ponnypulka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 165
P

ponnypulka

Min foderhäst har haft inflammation i frambenen och vilat i 6 veckor (jag har promenerat med henne under tiden). Nu ska jag börja rida henne, hur ska jag göra? :confused:

Har skrittat henne ca 10-20 min/dag i 1 vecka nu (2 vilodagar), men i förrgår blev hon varm i benen efter ridturen så hon fick vila igår. Idag skrittade vi ca 15 min.

Hur ska jag fortsätta?

Nån som har tips?? :)

Sv: Igångsättning efter inflammation i frambenen

Fråga veterinären, hur man gör igångsättningen beror lite på vad det har varit för fel på hästen, och hur den blev behandlad.
Om den blir varm av 10-20 min skritt låter det inte så bra.
Var det kotledsinflammation? Blev hästen sprutad? Flera gånger? Vad berodde inflammationen på?

Fråga veterinären, hur man gör igångsättningen beror lite på vad det har varit för fel på hästen, och hur den blev behandlad.
Om den blir varm av 10-20 min skritt låter det inte så bra.
Var det kotledsinflammation? Blev hästen sprutad? Flera gånger? Vad berodde inflammationen på?

Ingen vet riktigt vad det var för slags inflammation. När jag fick henne var hon svullen i benen och dagen efter haltade hon. Hon fick knölar på benen som var torkade blodfläckar, skinnet hade spruckit på fram och baksidorna av benen (som på smalbenen och vaderna på människor, vad heter det på hästen?).

Allt eftersom lossnade skinnet och tillslut hade hon kala fläckar på benen. Veckorna gick och det började sakta läka ihop men hon var fortfarande svullen och varm (har varit det under hela perioden). Till sist kom veterinären och hon gav medicin mot inflammation och cortisonsalva att stryka på huden.

Vi misstänker att hästen blivit för hårt riden och därefter lindad med liniment och då fått inflammation från det. Men det är bara spekulationer eftersom det hände hos förra fodervärden som inte säger någonting.

Nu är hon inte svullen längre (men varm ibland), håret har vuxit ut på benen men det är vita hår.

Hon blev inte sprutad utan fick medicinen genom fodret.

Till TS: Då är jag med, jag trodde du menade ledinflammation i ditt första inlägg. Fråga vet som du ju har tänkt göra, ett standardschema borde funka, dvs ca 2 veckor skritt, öka tills man är uppe i 1 timme. V3 lägg till 5 min trav, därefter öka med 5 min trav varannan dag. V 5 börja med galopp. V6 borde hon kunna vara igång. Eftersom du inte har haft ledproblem så behöver du väl inte vara lika försiktig med böjda spår som vid kotledsinflammationer mm. Rid i skogen så att hon får lyfta på benen också. Man kan rida över cavaletti och tömköra med.
Lycka till!

Tack så mycket!! :idea: Ska prova göra så! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 255
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka