Igångsättning efter hovledsinflammation

Empalie

Trådstartare
Som rubriken lyder, jag skall om ett tag sätta igång min pålle efter en envis hovledsinflammation, Han har varit fiskförklarad i ca 4 veckor nu och skall på ett kontrollbesök om en vecka. Han är för tillfälligt väldigt pigg men snäll. Han har stått i ca fem månader nu innan.
Nu till mina frågor:
1. Min vet. tyckte jag skulle sätta igång honom i mitten av maj och promenera tills dess. Hon tyckte att han skulle stå inne rätt så mycket på sommarbetet eftersom flugorna ofta jagar dem och han inte får överanstränga sig. Däremot tyckte hon att han skulle ridas hela sommaren. Vad tycks?
2. Är lite kluven hur jag skall sätta igång. Är det verkligen bra att skritta uppsuttet med sadel på i början. Jag menar är det bättre att forstätta promenera och kanske tömköra ett tag innan man sitter upp?
3. Tips på bra övningar i uppbyggnadssyfte!
4. Jag är inte så himla erfaren på att tömköra, hur gör jag på bästa sätt om hästen för tillfället är väldigt pigg och blir lätt rädd för saker. han får ju inte gå på volt än så longera är uteslutet.
5. Han får ju inte gå på volter men kan slalom mellan koner vara farligt för att stärka sidorna??

JÄTTETACKSAM för svar och bra tips!
tack så länge!:bow: :bow:

Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Jag har gjort ungefär så här (igångsättning efter ledinflam. + opererade lösa benbitar :cry: ): Jag började med att skritta hästen (uppsuttet) på raka spår och hårt underlag, började med ca 20 min varannan dag och ökade successivt så att man är uppe i 60 minuter varannan dag efter ca 3 veckor. Efter denna tid började jag med försiktig tömkörning (enb rakt spår) i skritt och successivt mer trav. När hästen är travad några dagar började jag lägga in bommar, samt ridning i terräng (dvs över stock och sten och klättring). Det viktigaste är att skynda långsamt och att ge hästen tid för återhämtning - första 4-5 veckorna red/tömkörde jag bara varannan dag och promenerade/vilade varanna dag. Detta beror ju också på hur mycket hästen är ute och i vilken typ av hage.
Sedan är det av yttersta vikt att analysera orsaken till att hästen blev dålig från början och om man har möjlighet att påverka så att det inte händer igen. Men, det är en annan historia... Lycka till och hitta glädjen i att åter kunna jobba med din häst!!

Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Jag har gjort ungefär så här (igångsättning efter ledinflam. + opererade lösa benbitar :cry: ): Jag började med att skritta hästen (uppsuttet) på raka spår och hårt underlag, började med ca 20 min varannan dag och ökade successivt så att man är uppe i 60 minuter varannan dag efter ca 3 veckor. Efter denna tid började jag med försiktig tömkörning (enb rakt spår) i skritt och successivt mer trav. När hästen är travad några dagar började jag lägga in bommar, samt ridning i terräng (dvs över stock och sten och klättring). Det viktigaste är att skynda långsamt och att ge hästen tid för återhämtning - första 4-5 veckorna red/tömkörde jag bara varannan dag och promenerade/vilade varanna dag. Detta beror ju också på hur mycket hästen är ute och i vilken typ av hage.
Sedan är det av yttersta vikt att analysera orsaken till att hästen blev dålig från början och om man har möjlighet att påverka så att det inte händer igen. Men, det är en annan historia... Lycka till och hitta glädjen i att åter kunna jobba med din häst!!

Vettigt och klart bra tips,,,, det jag gillar främst är att du arbetar på raka spår och rak linje i uppbyggnads skedet.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 378
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 948
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka