Igångsättning efter boxvila..

Ailiin87

Trådstartare
Hej. Jag tänkte höra lite om hur ni tänker kring igångsättning av en häst som nu står på boxvila.
Innan har hon stått på Ultuna i 1 vecka och behandlats för colit/grovtarmsinfektion. Hon har tappat mycket muskler i och med detta. Hon ska efter ordination av veterinär stå på box i två veckor och hon har ca 1 vecka kvar. I dagsläget får hon 2 promenader dagligen på ca 20-30 min/promenad (skog och grusväg) och får stå ute på volten 2 gånger om dagen i 1,5 - 2 timmar/gång. (Efter rek av vet.)

Hur skulle ni ha satt igång er häst efter detta?
Skrittat längre tider för hand, innan ni skrittar uppsuttet?
Hur och när hade ni lagt in trav osv.?

Elin.

Jag hade skrittat igång, uppsuttet och efter några dagar lagt in kortare travpass. Sedan hade jag förmodligen ridit ut och undvikt banan, det är så förbannat tråkigt både för häst och ryttare att skritta så mycket på bana.

Hej. Jag tänkte höra lite om hur ni tänker kring igångsättning av en häst som nu står på boxvila.
Innan har hon stått på Ultuna i 1 vecka och behandlats för colit/grovtarmsinfektion. Hon har tappat mycket muskler i och med detta. Hon ska efter ordination av veterinär stå på box i två veckor och hon har ca 1 vecka kvar. I dagsläget får hon 2 promenader dagligen på ca 20-30 min/promenad (skog och grusväg) och får stå ute på volten 2 gånger om dagen i 1,5 - 2 timmar/gång. (Efter rek av vet.)

Hur skulle ni ha satt igång er häst efter detta?
Skrittat längre tider för hand, innan ni skrittar uppsuttet?
Hur och när hade ni lagt in trav osv.?

Elin.

Lite OT, men hur upptäcktes grovtarmsinfektionen? *nyfiken*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar