Igångsättning efter 2 månader?

S

Sabbiz

Min medryttarhäst Flamman har stått i 2 månader,hon är ett varmblodsto på 18 år,f.d travare.Hon är väldigt pigg och så.
Hur är dt bästa sätt att få igång henne igen? Jag har gått promenader med henne i 2 månader,men nu då?
:bump:
 
Sv: Igångsättning efter 2 månader?

Skritta henne. Men är hon lite musklad? Eller har hon bara stått "för att". För om dem bara har stått "för att" så brukar man kunna känna hur mycket man kan göra och hur fort man kan gå fram. Men att skritta henne som du har promenerat är ganska bra.! Lycka till! :)
 
Sv: Igångsättning efter 2 månader?

tycker du ska skritta de första 2 veckorna. I början ganska korta sträckor, sen öka succesivt. Efter de så kan du ju börja trava lite lätt. korta sträckor och så och likadant där, öka succesivt. Antar att hon har tappat en massa muskler så, ut och skritta i lite backar och lite olik terräng. Galoppen fåru nog ta sen när hon börjat få lite mer muskler igen. Longering är ju bra också. Longera korta stunder med hjälptygel som t.ex chambon eller gogue, så bygger hon ju muskler med hjälp av det också utan att behöva anstränga sig alltför mycket.
Men jag vet inte. det är vad jag skulle gjort iallafall. Good luck
 
Sv: Igångsättning efter 2 månader?

Börja rid bara, varierat skulle nog ja säga är nyckelordet, både lite dressyr, lite klättra, å lite kondition, trava långa sträckor å så, börja försiktigt å sen öka lite,känn dig fram så ska du nog se att det går alldeles utmärkt :)
 

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
800
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp