Igångsättning efte lååångvarig hälta

M

Mariah

Har ett fullblod som har varit halt gång efter gång eter gång av olika anledningar i 7 månader nu.Äntligen är han friskförklarad och ska nu sättas igång igen. Hur gör jag? Jag menar bara på att han har ju fallit ur ordentligt mestadels över rygg och skulderbladen.
Han har ju knappt några ryggmuskler alls nu(älgvarning) så jag vill ju ta det lungt nu i början. Har skrittat honom från rygg två-tre gånger/vecka 10min/gång nu samt promenerat resterande dagar ca 15 minuter/gång.Han ser bedrövlig ut.Han markerar inte ryggont.Hur lång tid tror ni det tar innan han är i form igen? hur ska jag lägga upp proggrammet för honom? Seriösa tips och råd skulle verkligen uppskattas då jag inte fick något sirekt svar av veterinären.Gärna foder råd också när jag ändå har er på tråden.

Sv: Igångsättning efte lååångvarig hälta

Mariah skrev:
Har ett fullblod som har varit halt gång efter gång eter gång av olika anledningar i 7 månader nu.Äntligen är han friskförklarad och ska nu sättas igång igen. Hur gör jag? Jag menar bara på att han har ju fallit ur ordentligt mestadels över rygg och skulderbladen.
Han har ju knappt några ryggmuskler alls nu(älgvarning) så jag vill ju ta det lungt nu i början. Har skrittat honom från rygg två-tre gånger/vecka 10min/gång nu samt promenerat resterande dagar ca 15 minuter/gång.Han ser bedrövlig ut.Han markerar inte ryggont.Hur lång tid tror ni det tar innan han är i form igen? hur ska jag lägga upp proggrammet för honom? Seriösa tips och råd skulle verkligen uppskattas då jag inte fick något sirekt svar av veterinären.Gärna foder råd också när jag ändå har er på tråden.

Träningen bör vet kunna svara på. Väger du mycket? Du kanske ska sadla med fårskinn för mjukheten, Rid inte för lite heller. Skritta över stock och sten i skogen. Mycket bra. Tömkör. MEn inte bara på volt utan över hela ridbanan.

Ge inte för lite mat.

Tack för era svar.Veterinären har inget bra svar.Ska nog inte anlita henne något mer. Därför vände jag mig till er.Tack, nu ska jag sätta fart med honom och hoppas att det gör snabbt framåt.:bow:

Låt igångsättnigen ta tid. Har hört att en igångsättning till fullgod kondis tar eller bör ta dubbelt så lång tid som hältan som har varat. Bra att du går ut o går, fortsätt med det. Gå i backar i skogen, klättra mkt, mkt ojämna underlag. Trava kanske kortare sträckor där underlaget är bra. jag skulle nog försöka hålla mig mestadels till promenader förrsta månaden, sen börja tömköra lite mer för att jobba mer på "formen". Tänk som sagt på att undvika att arbeta för mkt på volten då det kan fresta på benen. När hästen fått mer muskler, DÅ skulle jag börja rida på den. förstår du längtar efter att komma upp på den o rida men är den hemskt omusklad gör man kanske bäst i att låta bli. Rid sen lugt i skog o mark o fortsätt att klättra mm. Trava kortare sträckor på bra underlag. Lycka till! Bygg på succesivt o ta det riktigt lungt!

Man brukar väl räkna med att de tar lika lång tid att sätta igång som hästen har vilat. (Dvs om de är längre perioder, inte t.ex. 2 veckor.)

Elisha skrev:
Man brukar väl räkna med att de tar lika lång tid att sätta igång som hästen har vilat. (Dvs om de är längre perioder, inte t.ex. 2 veckor.)
ABSOLUT INTE !
en häst som varit skadad under en längre tid kan inte bara sättas igång sådär som en häst som varit på bete över sommarn!! vore ju att utmana döden :D

ta det lungt, mkt skritt på tyglen på varierat underlag, kanske 1 timma skritt/dag innan du ens börjar trava och då kanske 40 min skritt 5 min trav.

ta det jättelungt men öka på tiden. man vill ju vara på den säkra sidan och inte riskera ett återfall. om hästen går att köra är det ett jättebra sätt att få igång hästen i trav och galopp, spec om det var en ben/ryggskada då man inte belastar uppifrån.

får man fråga vad hästen haft för ngt?

jag skulle variera med mkt träning från marken, tömkörning (dock ej volter)sedan skulle jag leda hästen i naturen, gärna klättra och över bommar, rida ca 1-2 dg/v första månaden för att sedan öka varsamt... vara noga med underlag o volter...

lycka till!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka