Igångsättning bakbenshälta

majola

Trådstartare
Det pratas ju väldigt mycket om igångsättning efter kotledsinflammationer i frambenen, och vikten av att man försöker rida så att hästen för över mer vikt på sina bakben osv osv...

Min häst har haft inflammationer i bakbenets kota och has och är nu under igångsättning. Vad ska man tänka på efter en sådan skada? Normalt sett vill man ju att hästen ska bära så mycket som möjligt på bakbenen, men gäller det efter en bakbensskada också? Det känns ju väldigt knasigt att med vilja rida hästen med extra mycket vikt på frammen. :confused:

För att komplicera det ytterligare vet vi inte riktigt varifrån skadan kommer, veterinären gissar lite löst på att hon gjort något i hagen som sedan utvecklats till en inflammation, men sådant är ju väldigt svårt att veta. Hästen är fyra år gammal och ganska lugnt tagen.

Sv: Igångsättning bakbenshälta

Min häst har för nuvarande kotledsinflammation fram. Dock fick hon en spark i hasen i vintras så jag var medveten om att hon ev. skulle kunna överbelasta sin framdel. Det var också vad som hände. JAg tog det jättelugnt med henne i flera månader. Mycket markträning som nh, tömkörning och akademisk träning vid handen. Ut och promenera i skog och mark och mycket skritt.

Tyvärr så fick hon infl.fram ändå. Bak har hon inga problem idag. Jag råder dig ändå att jobba mycket från marken och sätt i gång långsamt. Det är så himla svårt ibland att råda då utgången inte alltid blir som man tänkt sig ändå.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
1 044
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka