Igångsättning av ponny...??

M

maskrosbarn

Hejsan!
Det är så här att jag skall sätta igång en av våra ponnyer. Skriver en liten beskrivning här under:

12-årig B-ponnyvalack, har bara ridits lätt säkert under det senaste året. Stel och dåligt musklad, men har ändå rört sig ganska kontinuerligt med lättare ridpass, till för några veckor sedan. Då fick han vila ganska mycket, reds bara ett par gånger i veckan. Har gått i stor hage med kompisar och sprungit och rört sig mycket där (är ute ca 12 timmar per dag).

Fick i onsdags ett skrapsår (ingenting djupt eller skadligt, har setts av veterinär i torsdags) som skulle ge honom vila i ett par dagar. har då gått ensam stor hage.

Igångsättningen har jag gjort upp så här:

v. 31 : må, tis, ons(sår), tors(vet), fre(VILA SÅR), (VILA SÅR), (VILA SÅR)

v. 32 : (VILA SÅR), tis(PROMENAD 15 MIN), ons(PROM 25 MIN), tors(PROM 35 MIN), fre(PROM 45 MIN), (PROM 60 MIN), (SKRITT UT 40 MIN)

v. 33 : (SKRITT UT 45 MIN INKL. TRAV 5 MIN), tis(SKRITT UT 60 MIN INKL. TRAV 7-10 MIN), ons(SKRITT UT 60 MIN INKL. TRAV 10 MIN), tors(SKRITTARB. I PADDOCK 45 MIN INKL. TRAV 10 MIN), fre(SKRITTARB. I PADDOCK 60 MIN INKL. NORMALT TRAVARB.), (SKRITTARB. I PADDOCK 60 MIN INKL. NORMALT TRAVARB. + 1 VARV GALOPP), (SKRITTARB. I PADDOCK 60 MIN INKL. NORMALT TRAVARB. + 2 VARV GALOPP)

v 34 : (-||- + GALOPP 5 MIN), tis(-||- + GALOPP 10 MIN), ons(HELT IGÅNGSATT)

Vad tror ni om det? Det är ju inte skadan jag sätter igång honom från. Veterinären sade att det borde ta ett par dagar att få igång honom normalt, om han hade varit helt igång när han fick den. Det är alltså ett ytterst ytligt skrapsår på ett ofarligt ställe. Är det en för utdragen igångsättning för några veckors sommarvila??

Har ett gäng eventuellt blivande medryttare som vill komma och provrida snart nämligen, det är därför jag försöker få upp en plan.

Börja spekulera! Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning av ponny...??

Var sitter såret eftersom ponnyn måste vila? Kan såret skyddas med ev. linda el.självhäftande kompress vid ridning?

Såret har alltså mycket lite med vilan att göra. Veterinären ordinerade ett par dagars vila eller i alla fall lugn (typ promenad) med normalstora hagar.

Igångsättningen är alltså efter sommarvila, inte pga såret. Såret är egentligen 100% oväsentligt i det hela, speciellt nu, då det har gått ett par dagar och allt ser bra ut!

Min fråga är alltså: Ser igångsättningen bra ut för en häst med dennes premisser (läs ovan), eller är den för utdragen? Är promenaderna bara onödiga? Vad tycker ni? Jag blev osäker och vill höra åsikter!

Tack ändå!
/A

Jag gjorde så här med en ponny jag haft, det var än C - ponny men det spelar inte så stor roll.

Vecka 1: Skritta 20 - 30min varje dag (skogen)
Vecka 2: Skritta 20 - 30min och 5 min trav, smidighetsträning runt träd (skogen)
Vecka 3: Skritta 20 min och trav 10min (skogen)
Vecka 4: Skritta 20min och 15min trav och sedan 5min galopp

och så sen bygge jag på mer o mer.

Efter dem där 2mån jag byggt upp hans grunkondition och stryka så var han så musklad o fin:love:

Du behöver ju inte göra så här om du tycker det är ondödigt.
Men skritta honom ist för att promendera honom om han inte är jätte skaddad, och varjag fatta det som så var det bara ett sår???

Ja, precis, det är ett ytterst ytligt skrapsår, inget djupt alls. Inte infekterat, ingenting farligt över huvudtaget.

Skall det verkligen ta 2-3 månader att få igång en häst efter några veckors sommarvila? De 1-2 senaste veckorna har han i och för sig stått helt och hållet, men annars reds han ju lätt några gånger i veckan.

Menade 1-2 månader.

Nej absolut inte, men jag ville få min häst ordentligt musklad osv men det är broende på häst till häst också!
Men börja skritta ut i skogen så märker du ju själv om det räcker eller om det behövs mer.

Om du känner din häst så märker du det snabbt:)

Lycka till!

"Om du känner din häst så märker du det snabbt"

Det är då min 7-åriga plastsysters häst.. hehe.

Jag har bestämt mig för följa dina råd åtminstone till en början, sedan får jag ju se hur jag broderar ut det. Mina hästar får aldrig sommarlov på det sättet, så jag visste inte riktigt hur jag skulle göra med hennes.

Stackars lilla ponny att ha mig på ryggen, men han får härda ut. ;) Jag leder honom de sista fem minuterna av turen, så han får vila rygg och huvud litegrann. =)

Tack!

"Om du känner din häst så märker du det snabbt"

Det är då min 7-åriga plastsysters häst.. hehe.

Jag har bestämt mig för följa dina råd åtminstone till en början, sedan får jag ju se hur jag broderar ut det. Mina hästar får aldrig sommarlov på det sättet, så jag visste inte riktigt hur jag skulle göra med hennes.

Stackars lilla ponny att ha mig på ryggen, men han får härda ut. ;) Jag leder honom de sista fem minuterna av turen, så han får vila rygg och huvud litegrann. =)

Tack!

Okej hehe
Kul att ja kunde vara till hjälp!

Lycka till:)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 576
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har fått en griffelbenfraktur som upptäcktes av en slump. Det dåg bra ut och den hade läkt ihop bra så ingen op krävdes 😊 Det...
Svar
7
· Visningar
975
Senast: Elise4321
·
Hästvård Ot men är det möjligt för en häst som orkar springa i trav och galopp 15 min i paddocken att bli trött av 45 min skritt på ridtur? Med...
2
Svar
36
· Visningar
2 278
Senast: TinyWiny
·
P
Hästvård Vår ponny fick mugg när vi bytte stall. Jag har haft fler hästar med mugg och har aldrig haft problem med att bli av med muggen, fören...
Svar
7
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

Tillbaka