Igångsättning av otränad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fritidsryttare

Trådstartare
Hej,
Jag ska eventuellt börja ta hand om en 11-årig valack som inte har blivit riden speciellt mycket på ett bra tag. Kort sagt, han saknar både muskler och kondition. Eftersom det var länge sen jag började från "scratch" med en häst så tänkte jag be er bukare om råd och tips som man kan ha användning för så här i början för att göra ridningen så varierad och rolig som möjligt utan att bli alltför ansträngande.

Själv tänkte jag börja med skritten, jag startar hellre upp för lugnt än för fort. Det får nog bli lugna skogsturer de första 2-3 veckorna innan jag tar in honom på banan och börjar jobba honom där. Beroende på hur ofta jag får ha honom så tänkte jag rida 3-4 dagar i veckan i början så han hinner anpassa sig lite.

Vad jag skulle vilja veta är hur ni gör med era hästar som ni sätter igång och om ni har några speciella tips som ni brukar använda er av? Berätta gärna om ni har några övningar som funkar i skogen, t.ex. bakdelsvändning runt träd etc., allt är av intresse
:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 531
Senast: mars
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar