Igångsättning av häst??

K

kristalia

Hur lång tid tycker ni att det ska ta att sätta igång en häst som haft kotledsinflammation och en häst som har varit halt av en sträckning i bogen.
Hur skulle ni lägga upp det?

Sv: Igångsättning av häst??

Det beror på många faktorer. Hur länge hästen har vilat, hur den Känns osv. Har själv en häst som stått sen mitten av okt pga diverse skador ska på återbesök på klinik på fredag men har skrittat henne av o till ett par veckor. Är hon ok ska jag börja trava lite galopp ef ca 1 vecka.

Ta det lugnt! det är mitt främsta råd, stressa inte igång hästen. Det "normala" är att du sätter igång din häst under en fem veckors period. Börja med att skritta i 1-2 veckor sedan kan du börja trava och öka succesivt mängden du travar. Sedan efter att du travat ett par veckor börjar du galoppera men galoppera inte långa sträckor i början utan börja försiktigt. Jag har sett hästar som satts igång för fort och de håller inte utan de blir halta eller sträcker sig och man är tillbaka på ruta ett igen. Så ta det lungt!

Efter en kotledsinflammation eller ledinflammation övh ska man vara väldigt försiktig med ridning på böjt spår... Börja sakta i skritt och öka passen långsamt... Ingen trav på ett antal veckor... Jag har ett igångsättningsprogram från veterinär efter ledinflammation på min häst... Det är upplagt på 12 veckor tror jag... Med succesiv ökning... Nu är jag på vecka 9 och har precis fått börja korta, korta pass trav på böjt spår...

All ridning på volt är mer belastning på hästens leder... En frisk häst är det inga problemn men efter ledinflammation ska man ta det försiktigt....

/Linda

Hejsan, när ni pratar om rakt spår, är det då ok med tex. långsidan i ett ridhus? Nu på vintern är det väldigt svårt att hitta bra platser att trava på ute som inte är knöggliga och frusna och ridhuset innehåller ju tyvärr en halv volt på varje kortsida. Hur skulle ni göra då?

Jag försöker trava på långsidorna och skritta genom kortsidan. Men ibland blir det trav genom kortsidan också. Blir så himla nojjig över detta. :(

Min häst blev friskförklarad för nästan 4 månader sedan och jag travar nu ca 15 min varje pass. Varvat med skritt på kort och lång tygel.
Men den senaste månad har det blivit mest i ridhuset (3-4 ggr/veckan) pga underlaget ute.
Övriga dagar endast skritt ute eller vila.

Min Vetrinär sa till mig att lika länge som hästen varit dålig lika lång tid tar det att komma igång

Jag gjorde precis som du och travade långsidor i ridhus när jag satte igång min häst efter kotledsinflammation. Jag tror inte att det gör något om du travar igenom något enstaka hörn, bara hästen är i någorlunda balans.

Om det är fyra månader sedan din häst blev förklarad ohalt borde den vara helt återsälld och igång för flera veckor sedan. Våran häst vrickade sig i hagen i augusti blev behandlad i hovleden två gånger sista gången i oktober. Han är helt återstäld nu och går för fullt igen.
Efter sista behandlingen promenerades han i två veckor därefter skritt två veckor sedan trav korta streckor men inte på böjda spår.
Totalt har det tagit ca två månader innan han var helt igång.

Min häst blev inte förklarad ohalt för 4 månader sen:confused:

Antar att du svarar någon annan än mig?

kristalia skrev:
Hur lång tid tycker ni att det ska ta att sätta igång en häst som haft kotledsinflammation och en häst som har varit halt av en sträckning i bogen.
Hur skulle ni lägga upp det?

Min ponny-86 hade kotledsinflammation,första 2v. så gick jag ut och gick 10min,ökade 10min nästa vecka.sen 3v.så skrittade vi ut 20-30min.nu har det gått 3månader tror jag...:confused: iallafall så skrittar vi fort. efter som att vi satte igång honom för tidigt en annan gng.... nu skrittar vi 1timma 4-5gng veckan! ska väll börja trava snart ,men i går så red vi (jag o minhäst) vilse i skogen irrade omkring ettt bra tag,sen blev han nervös troligen en älg som var i närheten.Det brakade till och han blev "rädd" bockade av mej så att jag for RÄTT i backen med ena benet i en stubbe,gud vad jag skrek ont gjorde det!jag ringde ner tilll stallet o sa vad som hade hänt.Jag visste inte var jag var"´! satt i skogen i 30min sen kom min häst tebax med sadeln under magen o hoven i tygel! GUD vad han skämdes:o .jag sadlade om och satt upp han var så red vi längs en stig i typ 40min sen hörde jag min hund,då kom min lillsyrra o moster.Vi åkte te sjukhuset,jag hade som tur va inte bruigt nåt,nu hoppar jag på kryckor.Jag hoppas att min häst inte skadade sej,han var svullen i bak benen....jag ska åka till hoinom nu.:)

Tyvärr är det just på kortsidorna han tappar balansen något. Inte formen utan takten och han faller en aning inåt. Och man vill ju inte korrigera för mycket än. Men på långsidorna går han väldigt fint :)

Jag önskar också att han var igång vid det här laget, men tyvärr så har inte igångsättningen gått helt smidigt.:( Första månaden efter friskförklarandet var det bara skritt eller avsutten promenad. När vi hade börjat lite på kort tygel och korta travpass ( i ca en månad) fick han mugg & lymfangit och antibiotika för det så då vart det bara skritt o promenader igen i en månad, han var nämligen ngt. oren av muggen. Och nu sista månaden skritt på kort tygel och korta travpass igen.

Så det har gått minst sagt trögt..

Men nu hoppas jag att det inte blir några fler avbrott igen! :)

Mitt motto är: Igångsättningen ska ta 2gånger konvalecensen, minst. Dvs innan hästen är i samma kondition som innan skada. Detta om man ser till ligaments och musklers återhämntningsförmåga, och för att få en hållbar häst. Dvs har en som vi sätter igång nu sen december som stått sen midsommar, så det lär ta minst ett år innan hon är fit for fight igen. MINST. Vi håller oss till skritt minst tre veckor vid varje igångsättning, helst sex (oberoende längd på konvalecens). Ute i varierande terräng. Inga böjda spår. Gärna lite klättrning och fotlyft. O en sakta ökning av motionsmängden. Stretching efter varje pass. Hittils har det alltid gått vägen :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
666
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA