Igångsättning av fånghäst

Oboy

Trådstartare
Efter en tung vår och sommar ser jag äntligen ljuset i tunneln...

I början på maj fick min tösamaja diagnosen fång. Ett måttligt anfall där behandlingen resulterade i 10 dgr/fenylbutazon, 14 dgr boxvila, ytterligare 14 dagar i grushage - boxstorlek och till en början korta stunder. Som sedan utökats med tiden - både hagstorlek och tid.
Rehabiliteringen har gått bra, ohalt och pulsfri från dag 2.
Efter ca. 7 v. kom en hovböld vf som lyckligtvis läkte ut på egen hand illa kvickt. Hovbölden var resultatet av en lindrig rotation, något jag kunde förvänta mig enligt hovslagare.

Igår var det dags för verkning igen (ca 1 månad efter böld, totalt 3 månader efter anfall) och jag har fått grönt ljus av hovslagare (välmeriterad sådan med stor erfarenhet av fång, tidigare anställd på S*U) samt veterinär för igångsättning. Tjihoo, äntligen ett litet kliv framåt.

Men som med allt annat man inte har någon erfarenhet ifrån känner jag mig lite vilsen och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp en igångsättning efter fång. Hur har ni som upplevt detta gått tillväga? Jag kommer arbeta efter måttot skynda låååångsamt och troligtvis känna efter puls/värme både 1 och 15 gånger för mycket.
Förstår att en rehabilitering är högst induviduell och givetvis kan jag inte räkna med att följa ett schema rätt och slätt.

Kanske ska tilläggas att hon i dagsläget går ute mellan 08:00-21:00, dvs hon rör på sig dagligen (grushage ca 20x6). Till en början har jag tänkt promenader för hand på mjukt underlag (bana/gräs), i förlängningen uppsuttet och så småningom även trav på rakt spår. Har ni kanske tips på andra skonsamma övningar som kan piffa till vår start?

Berätta gärna hur du jobbade med din fånghäst för en långsam och säker igångsättning.

Allt bollande är av största intresse!

Vänlig Hälsning,
Oboy

Sv: Igångsättning av fånghäst

Vänta länge innan du börjar belasta den, dvs ingen ridning. Jag skulle enbart gått promenader ut året.

Varför fick hon fång?

Anledningen tror jag är en kombination av fler faktorer. Minskad motion i samband med att gräset sakta kom i hagarna, vilket i vinterhagarna blev hårdbetat. Att grovfodergivan varit hösilage samt att hon är extremt lättfödd bidrar även det.

Nu vill jag göra det bästa möjliga av situationen och få henne så frisk som det bara går. Hon har bantats en del under denna tid för att inte ha något överflödigt hull, vilket har gett resultat.

Ska erkänna att jag blev mäkta paff när jag fick höra att igångsättning var aktuellt. Hade själv inte förväntat mig det förrän om 3-4 månader. Min idé är att skritta henne för hand fram till nästa hovslagarbesök (5v.), utöka promenadtiden något för varje vecka. Vid nästa besök blir det skor i fram vilket blir en förändring som jag kommer att vara försiktig med, dvs fortsatt promenad för hand i några veckor. Min förhoppning är att komma upp i sadeln om ca. 8 v, dvs oktober. Men det kanske är som du säger alldeles för tidigt?

Jag förmodar att det gynnar hovarna att ta det lugnt och låta ny hovvägg produceras och lamellerna stabiliseras under en längre period?

Jag gjorde ungefär som du beskriver att du tänker göra. I början gick jag korta promenader som sedan blev längre. Till sist satt jag upp och skrittade hem. Jag kollade efter puls före och efter. Om hon fick förstärkt puls efter en promenad/ridning så backade jag lite, tog det lite lugnare ett tag. Nu hade min ponny ett ganska jobbigt anfall med lindriga rotationer och måttliga sänkningar, båda fram. Jag kollar fortfarande (tre och ett halvt år efter anfallet) pulsen morgon och kväll.

Det låter lite tidigt med igångsättning men det är natuligtvis omöjligt att avgöra på ett forum, dessutom är jag inte veterinär. Men jag var på två olika kliniker pga julhelg och stängt på många ställen. På den första kliniken pratade veterinären om att jag skulle kunna börja rida henne i mars- april (vilket jag inte hade gjort). På nästa klinik (som jag åkte till flera ggr) så var det inte tal om ridning förrän på hösten. Jag red nog första gången ca 8-9 månader efter hennes anfall.

Det är en svår avvägning att göra. Det är naturligtvis bra för hästen att komma igång och röra på sig, speciellt om den är överviktig, har lätt för att bli det eller insulinresistent. Men samtidigt så kan ju, vad jag förstår, ett för tidigt igångsättande starta processen igen, även om det bara blir tillfälligt.

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 951
Senast: Trissa
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Hästvård Jag har en gammal ponnyherre hemma som den 1 mars i år fick diagnosen fång. Röntgen gjordes och en mkt liten rotation uppdagades. 14...
Svar
5
· Visningar
1 816
Senast: Skuggfaxe12
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar