Igångridning?

malinkan

Trådstartare
Jag är påväg att köpa en häst som efter en hälta aldrig blev riktigt igångsatt. Det var för ca 1,5 år sedan. Hon är född 1999. Ägaren innan har ridit någongång i bland, både lite hårdare dressyrpass och ut iskogen men inte alls ofta. Men nu undrar jag: vad skulle ni lägga upp för schema fär igångsättning? Supertacksama för svar!

Om jag var i din situation så skulle jag ta kontakt med en veterinär eller en tränare som har erfarenhet av rehabilitering.

Förutsätter såklart att hästen är fräsch och frisk. Jag hade börjat med långa skritturer ut i skogen och klättring osv och sedan en hel del tömkörning i kombination med ridningen.

Förhoppningsvis har hästen stått i en vettig hage där den kunnat röra på sig ordentligt även ifall den bara har vilat, då startar man iallafall inte helt på noll.

Annars hade jag inte rått att köpa en häst som vilat på det sättet. Lätt att bli lurad, hästen kanske inte ens klarar av att komma igång och att det är därför ägaren igen har ställt av hästen. Om inte annat så är det otroligt osäkert hur hästen ens håller, fast det beror ju såklart på vad det är för skada hästen haft också. Det låter som att det var långdraget då det låter som att hästen tappade mycket under skadetillfället så att säga, annars brukar det sällan vara svårt att sätta igång hästen igen om det bara varit en lättare hälta som krävde lite vila ett par få veckor. Förutsatt att hon red hästen ordentligt innan hältan kom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama