Igångridning efter hälta

L

Litenplutt

Hur pass snabbt skulle ni rida igång hästen efter en hälta som var helt bra efter två veckor (alltså halt dag 1 - helt frisk dag 14). Han sträckte/vrickade sig i hagen så det är ingen typ "belastningsskada" från ridning.

Hur skulle ni lägga upp schemat? Hur lång tid skulle det ta innan ni red hästen lika "hårt" som innan? Jag funderar på eftersom han inte hade någon längre hälta, det kom snabbt och vart över snabbt - borde man inte kunna rida igång honom lite snabbare än efter en längre tids skada som är orsakad av andra saker än en sån här simpel grej?

Tacksam för snabba svar! /Maria
 
Sv: Igångridning efter hälta

Litenplutt skrev:
Hur pass snabbt skulle ni rida igång hästen efter en hälta som var helt bra efter två veckor (alltså halt dag 1 - helt frisk dag 14). Han sträckte/vrickade sig i hagen så det är ingen typ "belastningsskada" från ridning.

Hur skulle ni lägga upp schemat? Hur lång tid skulle det ta innan ni red hästen lika "hårt" som innan? Jag funderar på eftersom han inte hade någon längre hälta, det kom snabbt och vart över snabbt - borde man inte kunna rida igång honom lite snabbare än efter en längre tids skada som är orsakad av andra saker än en sån här simpel grej?

Tacksam för snabba svar! /Maria

Om det tog 14 dagar för hästen att bli helt hältfri efter en vrickning, så var det ingen lindrig skada. Jag har en gång fått höra som måttstock att lika lång tid som det tog för hästen att bli helt hältfri, lika länge behöver hästen sedan vila från träning. Med det är inte sagt att den inte skall röra på sig. Led gärna hästen i skritt på hårt slätt underlag ett tag, för att sedan sitta upp i skritt. Någon månad skulle jag se att det tar innan du kan börja rida igång lite mer ordentligt.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp