Igång sättning

M

Melinan

Hej!
Jag och min syster ska låna två ponnyer på foder. En C och en D. Hästarn är 6år och bara inridna. Kan skritt trav och galopp. Nu är de så att hästarna mest gått i en hage i 3år, dom har blivit lite ridna ibland. Den sista månaden har dom inte blivit ngt ridna eller så. Jag undrar nu om ngn har ngr bra tips på hur vi ska få i gång dom igen? Hur länge ska dom skrittas? ngr bra övningar? osv..
Tacksam för svar! :D

Sv: Igång sättning

Melinan skrev:
Hej!
Jag och min syster ska låna två ponnyer på foder. En C och en D. Hästarn är 6år och bara inridna. Kan skritt trav och galopp. Nu är de så att hästarna mest gått i en hage i 3år, dom har blivit lite ridna ibland. Den sista månaden har dom inte blivit ngt ridna eller så. Jag undrar nu om ngn har ngr bra tips på hur vi ska få i gång dom igen? Hur länge ska dom skrittas? ngr bra övningar? osv..
Tacksam för svar! :D

börja att skritta 20 min en vecka eller kanske en halvtimme fast uppdelat i två pass... o se hur dom reagerar..Går det bra så kan du göra lika dant i en halvtimme ästa vecka med 5-10 min trav oxå.. :banana:

Ok. Tack!! Nu har inte dom här hästarna pass och är inte vaccinerade. Vem är det som ska betala det? Fodervärden eller hästägaren?

Om ingenting finns angivet om detta i kontrakten så är det givetvis ägaren som ska stå för registreringskostnader, men fodervärden brukar stå för vaccinationskostnader!
Hoppas du har ordentliga fodervärdskontrakt!!! Vet att det finns oseriösa uppfödare som har många oreggade hästar och nu lånar ut dom på foder mot att fodervärden står för dessa kostnader...
Om du inte har riktiga kontrakt, se till att få sådana(finns att köpa i ridsportsbutiker) innan du lägger ut en massa pengar på reg+vaccinationer...

Jag skulle kombinerat ridning med promenader. Om hästarna inte har tillräcklig med muskler för att orka bära en ryttare korrekt är promenader ett utmärkt sätt att få hästarna att komma igång igen! Gärna mycket upp och nedförsbackar!

Håller med. Promenader är bra för unga hästar som kanske behöver mer muskler på ryggen för att kunna bära dig. Och att du tar det lungt i början och lär dig känna hästen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 353
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar