Ifylld i fram? Vad kan de vara? HJÄLP

Linn2003

Trådstartare
Hej! Min ponny är väldigt livlig i hagen och springer gärna runt, stegrar och ja, mkt energi helt enkelt. Igår (söndagar 7/2) märkte jag att han var lite ifylld i höger fram, lite varm men inte riktigt varm om man säger så. Inte alls mycket ifylld men tillräckligt för att jag som ägare ska märka skillnad. Red honom ändå i söndags och han var som vanligt, märkte inte av att han skulle ha ont och efter ridturen var han inte ifylld i höger fram längre.

Idag fick han vila, när jag tog in honom så var han ytterst lite ifylld i höger fram, det var bättre än igår och han var bara knappt märkbart varmare än i vänster fram. Han visade ingen ömhet varken igår eller idag. La på lite kylbalsam för säkerhetskull, vilket jag inte gjorde igår.

Till min fråga, har ni varit med om detta tidigare? Min tanke är såklart att han råkat sparka sig själv eller liknande då han lever rövare i hagen. Har dock inte hittat något ytligt sår. Det har ju blivit mycket bättre sedan igår och imorgon ska han ridas ut om han inte blir värre. Men har ni varit med om något liknande? Vad var det isf och gick svullnaden ner helt för er, när isf?? Ska jag låta honom stå lindad över natten? Ska han få på mer kylbalsam istället för att stå lindad? //orolig ponnyryttare till vild tävlingsponny

omöjligt att svara på utifrån texten. Rent krasst så kan det vara allt från fodergallor till senskada.

Även fast han har slagit sig själv så kan han ju vara skadad. En svullnad är ett tecken på en skada, låt du en veterinär avgöra om den är allvarlig eller inte.
Svullnaden helt nere idag, han är helt normal och blev riden försiktigt idag, superhet och glad ingen svullnad bara allt normalt med andra ord. Ska ta det lugnt nu och se om det bara var ett lättare slag mot benet. Pratade med förra ägarna och dom sa att han är mkt känslig och lätt svullnar upp, så antagligen var det bara något lätt, men ska som sagt ta d lugnt några dagar nu och se

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: jakobe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama