Ifrågasättning

Sv: Ifrågasättning

Jag håller helt med om det du säger här. Dessvärre tror jag inte att de som inte förstår resonemanget är utan häst. Det FINNS hästägare med för lite kunskap.

Vart man sen sätter gränserna beror ju på. Och okunskap är förvisso inte det värsta, det sämsta tycker jag är om man inte ens vill lära eller lära om.

Har ett bra hö och dessutom har jag inte sagt att det är det enda han får.

Hur vet du då att det är just muslit som gör hästen pigg och glad? Det borde vara hela foderstaten i så fall.
Och om du nu har ett BRA hö - behöver du då verkligen ge kraftfoder? Är din häst svårfödd?

Men det vet väl de flesta att hästar är olika och har olika behov och
då inte kan få samma resultat av samma foder

Men frågan var ju hur kan någon påstå i FÖRHAND att "detta foder gör en slö häst piggare och en pigg häst lugnare"?
INTE att ifrågasätta att olika foeer påverkar hästar på oliak sätt...

Eh.. JA! Klart jag vet vad min häst behöver.

Hur många MJ och vilken kvot behöver din häst då?

Använder mustang müsli för att den är havrefri och ger min häst
en del av det han behöver.

Som vad?

Vill bara ha en motivering eftersom jag tvivlar på att du VERKLIGEN kan detta.

... men müslin utgör troligen inte största delen av den totala foderstaten. Eftersom gängse metod är att tillsätta komplement (exempelvis kraftfoder och mineraler) för att KOMPLETTERA grovfodrets brister så känns ditt uttalande uppåt väggarna.

Har du ett BRA grovfoder, så är 5 dl müsli som lite godis i krubban. Har du ett USELT hö, finns inte en chans att 5 dl räddar det. Så att säga att det är orsaken till att hästen är fin, är naivt. Det är DET jag reagerar på. Sen kan du mycket väl ha full koll på vad din häst behöver, men uttalandet ovan stöder inte det. ;)

:bow::bow: Precis! (men en okunnig hänger ofta inte med i vad vi menar)

Det är klart att det inte bara är müslin!
Men jag tror att det gör en stor del i hur han mår.
Det må vara en liten del för en annan häst, men
det är en stor del för min.

Jag tror att det är ni som inte förstår hur jag menar.

så fortsätt leka i sandlådan! :D

Så varför kan inte du besvara på frågorna då? Vad är din hästs behov? Det kan du inte svara på? Och på frågan "om du nu ditt hö är så bra varför behöver du då ge kraftfoder?" (vad är det för värden i ditt hö?)
Det är ju ganska uppenbart att du inte vet vad du pratar om... Du bara TROR att du vet.

(Obs! det är inget fel i att inte veta men man måste ju vara öppen för ny kunskap)

Senast ändrad:

Min häst äter också 5 dl musli om dagen just nu.

Och NEJ naturligvis är det inte det enda hon äter, naturligtvis har hon ett bra hö, lite betfor och mineraler också. Hon håller hull alldeles prima och är pigg och arbetsvillig som få!

Så varför kan inte du besvara på frågorna då? Vad är din hästs behov? Det kan du inte svara på? Och på frågan "om du nu ditt hö är så bra varför behöver du då ge kraftfoder?" (vad är det för värden i ditt hö?)
Det är ju ganska uppenbart att du inte vet vad du pratar om... Du bara TROR att du vet.

(Obs! det är inget fel i att inte veta men man måste ju vara öppen för ny kunskap)

MEN HALLÅÅÅÅ!!!
Hennes häst är pigg och glad och musklar sig fint. Hon har precis förklarat att hon väljer musli FRAMFÖR ETT ANNAT ALTERNATIV (som nu frågan faktiskt var) bland annat för att det är havrefritt. Frågan var väl aldrig huruvida livsnödvändig för HENNES (Killerqueens) häst muslin är.. (vilket hon verkar inse att den inte är, MEN det verkar vara bästa alternativet) Vad har du ut av att veta hästens behov och hövärden, det var ju faktiskt aldrig frågan!

Vad har du ut av att veta hästens behov och hövärden, det var ju faktiskt aldrig frågan!

Detta är bara en diskussion lite OT bara för att en del tror att av en hel foderstat, som till 80-90% består av grovfoder av nåt slag, är den lilla procenten av nåt visst kraftfoder det som gör SUSEN!
Om man KAN detta med hästens konkreta behov och foderstatsberäkning så skulle man aldrig tro det.
Det jag ville se var om KQ verkligen kan detta för hennes argument håller inte...

Jag har då inget för att dela med mig till dig om mina värden,
då jag inte behöver hjälp med en fungerande foderstat till min häst.

Hade jag behövt det så hade jag frågat, och då hade jag nog inte
vänt mig till dig.
Då det finns tillräckligt med mer kompetenta människor här.
("På min gata i stan..")

Sorgligt med din attityd...

Allmänt till hela denna diskussionen:

Det är väldigt många hästägare som köper en säck fullfoder och läser på säcken hur mycket en häst i den eller den storleken "ska ha".

Och något annat kan man kanske inte heller göra om man inte har någon grovfoderanalys som visar på ett ungefär vad som fattas när grovfodret serverats.

Själv har jag börjat köpa analyserat foder för att kunna se om jag behöver komplettera med något men tidigare gjorde jag inte det. Men då gick jag ändå inte efter tabellerna på säckarna för då hade min häst "gått i taket" av energi!

Om någon frågade mig hur jag visste hur mycket kraftfoder min häst "skulle ha" så svarade jag förstås att jag inte säkert visste.

Jag fick gå på känsla - var hästen lite seg, ja då ökade jag och tvärtom om hästen var för pigg. Föll hästen ur lite i överlinjen , ja då gissade jag att det behövdes protein osv....

Visst kan en vanlig hobby-häst må bra av icke uträknad foderstat men det är lättare att förstå varför hästen faller ur eller känns seg och då kan man sätta in rätt "botemedel" i stället för att gissa sig fram.

De som tillverkar foder är självklart intresserade av att sälja så mycket av sitt svindyra foder som möjligt. De överträffar varandra i att försöka övertyga oss hästägare om att just deras foder är livsnödvändigt för våra stackars hästar. :D

Själv sparar jag numera bra med pengar på att inte köpa deras dyra "underverk" genom att köpa analyserat hö och sedan tillsätta endast det som fattas. :)

Enligt analysen på mitt nya hö behöver pålle inget kraftfoder alls denna vinter, möjligen kanske lite extra protein som jag ger i forn av lucernpellets. Toppen! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Det är klart att det inte bara är müslin! Men jag tror att det gör en stor del i hur han mår. Det må vara en liten del för en annan häst, men det är en stor del för min.

Du får ursäkta, men jag förstår verkligen inte vad du menar. För att ha en stor del i hur hästen mår - då BÖR det vara en giva som ger minst grundbehovet för din häst. Har du en miniatyrhäst, så kanske vi snackar samma sak ;)

I annat fall förstår jag enbart att du tycker att müslin är en trevlig produkt, som du gillar att ge din häst.

Hennes häst är pigg och glad och musklar sig fint. /// Frågan var väl aldrig huruvida livsnödvändig för HENNES (Killerqueens) häst muslin är.. /// Vad har du ut av att veta hästens behov och hövärden, det var ju faktiskt aldrig frågan!
Jo, vi är lite nyfikna både milly och jag - för värdena har lite med kunskaper att göra. Och om man inte vet, utan "bara" fodrar med ögat så är det fine. Men det går ALDRIG att säga att nån annan skall göra likadant, eftersom man inte vet hur resten av foderstaten ser ut.

Säg att nån följer rådet, och har ett grovfoder som alls icke lämpar sig för samma strategi. Är det då den som givit rekommendationen över internet som är okunnig, eller den som tar till sig rådet? Tokigt lär det i allafall bli.

Det är NOG SVÅRT att följa "standard proceduren" och försöka beskriva individ, förutsättningar etc och därigenom få helgjutna råd via ett forum. Om man då blandar in en massa oklara faktorer och egna tyckanden, så blir det som att kasta pil. Med lite tur hittar man bullseye, men de andra pilarna går åt fanders.

DET är anledningen till att fråga efter hårda fakta, dvs siffror.

Jag har då inget för att dela med mig till dig om mina värden,
då jag inte behöver hjälp med en fungerande foderstat till min häst.

Sånna här svar får man bara av folk som inte vet vad dom pratar om.

Hade jag behövt det så hade jag frågat, och då hade jag nog inte
vänt mig till dig.
Då det finns tillräckligt med mer kompetenta människor här.

Du får gärna fråga nån annan, jag hjälper tillräckligt många ändå. ;)

Sorgligt med din attityd

Vilken attityd? Jag tycker jag frågar sakligt och lugnt och försöker motivera mig... Precis som andra har gjort i denna tråd (ifrågasatt det du skriver).

Haha!

:rofl::rofl:

Kul med folk som har humor!

(Har analyserat och bra hö)
Kul att du har synpunkter på sånt som du inte vet ett skit om.
Det är tur att alla inte är som dig.

Lycka till med sandslottet! ;)

Haha!

:rofl::rofl:

Kul med folk som har humor!

(Har analyserat och bra hö)
Kul att du har synpunkter på sånt som du inte vet ett skit om.
Det är tur att alla inte är som dig.

Lycka till med sandslottet! ;)

Man inser mer o mer hur omogen du verkar vara. Kan inte ens diskutera sakligt utan måste ge sånna där barnsliga svar. Suck.

Ingen annan upplever att jag har nån speciell attityd i tråden... mig veterligen. Däremot har många kommenterat dina svar med ifrågetecken. Konstigt.

Du får ursäkta, men jag förstår verkligen inte vad du menar. För att ha en stor del i hur hästen mår - då BÖR det vara en giva som ger minst grundbehovet för din häst. Har du en miniatyrhäst, så kanske vi snackar samma sak ;)

I annat fall förstår jag enbart att du tycker att müslin är en trevlig produkt, som du gillar att ge din häst.

Jo, vi är lite nyfikna både milly och jag - för värdena har lite med kunskaper att göra. Och om man inte vet, utan "bara" fodrar med ögat så är det fine. Men det går ALDRIG att säga att nån annan skall göra likadant, eftersom man inte vet hur resten av foderstaten ser ut.

Säg att nån följer rådet, och har ett grovfoder som alls icke lämpar sig för samma strategi. Är det då den som givit rekommendationen över internet som är okunnig, eller den som tar till sig rådet? Tokigt lär det i allafall bli.

Det är NOG SVÅRT att följa "standard proceduren" och försöka beskriva individ, förutsättningar etc och därigenom få helgjutna råd via ett forum. Om man då blandar in en massa oklara faktorer och egna tyckanden, så blir det som att kasta pil. Med lite tur hittar man bullseye, men de andra pilarna går åt fanders.

DET är anledningen till att fråga efter hårda fakta, dvs siffror.

Hon har väl knappast någonsin sagt åt ngn att ge sin häst 5 dl musli om dagen bara för att hon gör det. hon rekommenderade att använda musli som komplement.

dessutom kan jag knappast tycka att hon har ngn som helst skyldighet att bevisa sina kunskaper. Hästen mår bra, är pigg och glad. PUNKT. Är ni så intresserade så kanske ni kan ta det via PM ist för att sänka en hel tråd!

dessutom kan jag knappast tycka att hon har ngn som helst skyldighet att bevisa sina kunskaper. Hästen mår bra, är pigg och glad. PUNKT.

Och det beror på 5dl musli? :cool:
Det var ju bara det vi ville poängtera - att det knappast är de där 5dl muslit som gör hästen pigg och glad. Det är ju bara krubbskrammel. (förutom för en shettis kanske)
Snarare är det nog hennes BRA hö, enligt en analys, som gör det mesta jobbet och en god balans i foderstaten i vilken muslit har en ytterst liten del.

När då KQ inte vill inse detta och inte kan motivera sig så ställer man gärna motfrågor... för att diskutera... vilket iaf JAG tycker är intressant.

Hoppsan... Nu känns det som om dne här tråden är på väg ur spår...

Jag har öppnat den här tråden för att jag har en stallkamrat som pratat med någon foderrådgivare som lovar att hennes häst ska bli jättebra om hon byter till deras foder.

Jag ska ge er lite mer bakgrundsfakta: Min kompis, ung, äger sin första häst (fjording, precis som jag har) Hästen i fråga är ett sto, 12 år som är LAT och har varit skogsmulle-häst fram till nu när min kompis kommit på att hon vill lära hästen arbeta och bygga muskler på henne osv för att få ett bättre pris vid en försäljning.
Hästen har tidigare levt på bete på sommaren och hö + lite havre (nu vet jag inte exakt hur mkt hon fått men kanske 0.5-1kg när hon blivit riden) på vintern.
Denna lilla sötnos till häst är för det mesta slö och som ryttare får man driva en hel del. Om jag sitter upp så har jag fullt upp med att få henne att gå framåt. Dock har hon sina dagar där hon blir stark (dock aldrig het) och hon har faktiskt visat lite fartresurser (för att vara fjording då)

Vet också att min kompis exprimenterat en del med foderstaten, bla ställde hon sin häst i en egen liten avbetad hage förra sommaren och gav den enbart havre (alltså inget grovfoder) men då la sig stallägaren i och talade om att hästar faktiskt behöver grovfoder för att fungera. Att hon ställde sin häst på enbart havre var för att hästen blev så fet på betet annars.

Någon skrev i stil med "Om man inte förstår att ett foder har olika verkan på två olika hästar så kanske man inte ska hålla på med dem öht?"

Ursäkta, men nu känner jag lite att jag blir trampad på tårna. Jag frågar för att jag faktiskt vill lära mig, inte för att jag redan vet allting. Och jag tror nog att ALLA ni som är här inne inte vet PRECIS allting om hästar utan frågar om råd ibland.

SJÄLVKLART förstår jag att ett foder kan ge olika effekt (Silverkatten gav en jättebra beskrivning) Men det foderrådgivaren sa var att hennes häst skulle fungera på deras foder, trots att de, precis som ni, inte vet ett dugg om vad hästen får mer! (Än att hon äter havre nu) (Jag ber om ursäkt om jag formulerat mig lite konstigt)
Jag vet också att ett analyserat grovfoder är det bästa som finns, där får man svart på vitt vad som mer kommer behövas för att hästen ska få rätt mängd av energi/protein osv... (om något faktiskt behövs alls)
Och det är av denna anledning som jag vet att foderrådgivaren inte vet någonting mer än "bara lite havre" då jag själv efterlyst denna analys av hästägaren för att kunna hjälpa henne.
Den gång jag frågade henne fick jag till svar "Vi räknade ut en foderstat på internet förra året och då skulle hon bara behöva lite extra mineraler och en skvätt havre när hon rids"

Jag tänker inte på något sätt försvara det uttalandet, för "en skvätt" kan vara ungefär vad som helst. Det ni måste förstå är att min stallkamrat inte är sveriges mognaste människa.

Ärligt talat, jag skulle kunna gå ner i ladugården och blanda ihop någon sörja som jag inte vet ett smack om och sedan säga att det fodret kommer fungera skitbra och hennes häst kommer bli så bra att sveriges elit skulle bli gröna av avund. Kanske skulle hon fråga vad det innehöll och jag skulle svara "Det innehåller precis det du behöver till din häst och dessutom finns mirakelmedlet "koti-llsats" i som är en riktig energikick!"
Detta skulle hon kunna svälja med hull och hår och genast börja mata sin häst med...

Eftersom hon inte själv reagerar på det som sägs (om någon började prata kraftfoder med mig utan att fråga om mitt grovfoder skulle jag genast börja fundera) så behöver vi andra i närheten göra det och därför har jag rådfrågat här. Och, jag har fått flera bra svar och reflektioner.

//Lillan

Det är inte ovanligt att trådar spårar ur ;) och i just sånna här fall är det "nödvändigt" - för precis som du redan vet byggs foderstaten från grunden.

Denna fjording, jag förmodar att den inte bara är trög framåt - utan också när det gäller att stanna eller göra nåt annat. Det handlar om arbetsvilja och signalkänslighet förutom foder och kondis. Som för alla levande varelser är ju näringsintaget A och O för att få inlärning och arbete att funka, men jag tror att det kan finnas fler områden att fundera över "problemet". Har det t ex varit "kravlöst" lunkande tidigare, så kommer det att ta ett tag att "lära om". Och om man inte är en duktig ryttare själv, så tar det lite längre tid. Detta eftersom om ryttaren inte har balans eller koordination för att rida så "likadant"/ konsekvent så att hjälperna hela tiden är identiska så blir det svårare för hästen att tolka rätt. Men det är ju också det som är tjusningen med ridningen - att vi aldrig blir färdiglärda! ;)

Dock anser jag att foderrådgivaren var ute och cyklade såvida den inte hade tillgång till ALLA fakta (som urspårningen i tråden belyser). För annars så vet vare sig den eller du om det är ett för tillfället bra foder. Jag har hyllat t ex Krafft Protein, men hade jag givit det förra året hade det blivit ett grymt överskott tack vare bra hö. Så det kan ju vara ett bra foder, men inte för en viss häst och alla år.

Hoppas att din kompis är mottaglig för ditt kunnande och nya reflektioner!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 663
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka