Ifrågasättning

Sv: Ifrågasättning

Håller med dig, och precis så sa någon i början av tråden. En häst som inte är tillräckligt riden orkar ju inte och blir slö. Det är lite som ett hjul, enhäst behöver arbeta för att komma i kondition och få ork, men den behöver också äta för att kunna bygga de muskler som behövs.

Det lilla steg jag lyckats ta med min kompis är att hon nu ska övergå till hel havre istället för krossad. Så får vi väl se var det tar vägen sen...

Tror jag ska gå på stallägaren själv om analys på höet (eftersom det är hö från hennes gård och jag är övertygad om att hon har analys). Då kan vi ju iaf få en vettig foderstat till vintern.

Bra jobbat! :)

Kan tipsa om Christina Plancks böcker, de är super. Kolla med biblioteket, de har säkert någon att låna ut. Foder och hästens behov. Vill dock flagga för att du skall kolla utgivningsår, vissa siffror etc uppdateras med framskridande forskning.

Fast har hon någonsin påstått att det är BARA pga av muslin hästen är pigg o glad?

Fast har hon någonsin påstått att det är BARA pga av muslin hästen är pigg o glad?

Hur ska man annars tolka detta:
"Jag ger det till min häst och han är precis lagom.
Nu behöver man ju inte ge så mkt som det står på påsen..
Min häst får 5 dl om dagen och är mkt pigg och glad och
har jättefin muskulatur. "

Jag tolkar det helt klart att hästen är "pigg och glad och har fin muskulatur" pga muslit. Varför skulle man ens NÄMNA muslit annars när det handlar om så liten mängd? Som sagt kan det ju varken göra till eller från. :confused:

Och att byta ut 5dl havre mot 5dl musli tror jag inte heller gör någon skillnad... Däremot kanske det kan göra skillnad om man byter ut 1kg havre mot 1kg musli. Då pratar vi ju om större näringsmängder.

Men rent generellt tror jag inte att någon speciell fodersort gör hästen piggare om den bara har en balanserad foderstat i övrigt.
Särskilt inte om inte just HAVRE ger den en kick!
Vissa hästar bara är slöa i sin natur, de har inte den där viljan och motivationen, energin... Oavsett vad de får för mat eller hur balanserad deras foderstat än är!
Men man kan ju försöka att jobba med DEN delen - försöka motivera hästen mer (göra roliga saker) och bygga upp konditionen lite mer.

jag tar det som.. "trots att han bara får 5 dl musli (som kraftfodergiva) så är han pigg o glad med fin muskulatur"

jag tar det som.. "trots att han bara får 5 dl musli (som kraftfodergiva) så är han pigg o glad med fin muskulatur"

I vilket fall som helst har muslit inget med det att göra (att han är pigg o glad osv)... Hästen skulle med största sannolikhet vara pigg o glad även UTAN sitt lilla musli! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 663
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka