Ifrågasättning

Kastrullhaxan

Trådstartare
Har en kompis som vill byta ut havren på sin häst till något annat. Hon vill att hennes häst ska få mer ork.

Och hon har funderat fram och tillbaka på lite allt möjligt, och hästen har provat att äta hel havre, krossad havre och krossat korn. Det verkar inte göra någon skillnad vilket.

Nu har hon iaf pratat med någon foderförsäljare på Musli (vet dock inte vilket märke av musli om det nu finns olika) Tjejen hon hade pratat med på foderföretaget hade sagt att hon "inte ville tjäna pengar på fodret utan bara ge alla andra en chans att se vilket underbart foder det var" och min kompis behövde ju inte köpa hem en hel pall foder på en gång utan kunde ju börja med en säck...

Hur som helst, fodermänniskan hade iaf sagt att fodret passade både heta och slöa hästar. Heta hästar blev lugnare och slöa blev piggare. Och jag kände direkt när jag hörde talas om detta att det ligger en hund begraven.
Jag försökte lirka lite med min kompis: "Om jag ger din häst ett kg av det där (hennes häst är slö) och min häst ett kg (min äter inte något kraft alls) så tror jag vi kommer få helt olika utslag av det"

Då svarar min kompis mig: "Ja, men din häst kanske behöver mindre då"

Jag svarade henne: "Ja, men så är det ju med havren också"

Alltså, grejen är (som jag ser det) att om vi ger samma foder till två olika typer av hästar så är det ju fortfarande samma mängd energi/protein osv vi har gett (om vi ger dem lika mkt) och hur kan ett och samma foder ha två helt olika effekter?
Finns det sanning i detta?

Är ingen foderexpert, men sa åt henne att om hon var ute efter energi tyckte jag att hon skulle satsa på lite betfor istället.

Skulle vara glad för några goda råd, vad ska jag tro om detta foder och vad ska jag säga till min kompis?

Sv: Ifrågasättning

Jag hade tagit kontakt med en riktig foderexpert. Kolla med foderansvarig på Flyinge. Hon brukar ge bra råd. PMar dig!

*suck*
Ta inte illa upp nu men det finns inga genvägar. Vill man ha mera ork i sin häst, ja, då får man rannsaka sig själv och börja träna lite mer. Eller annorlunda. En häst i dålig kondition är i regel slö.
Sen är ju hästar olika liksom vi människor. En del är slöa av naturen medan andra är riktiga arbetsnarkomaner.

Fodrar man upp en häst med mer energi utan att träna mer blir den bara fet och kanske också istadig eller "tråkig" på annat sätt. Knappast piggare på det sätt jag antar att din kompis vill att den ska bli.
Foderförsäljaren hade också ett dåligt argument för att få sälja sitt foder. Att en slö häst ska bli pigg och en pigg bli lugn. Nja....:crazy:

Jag håller med oki - det finns INGA genvägar. Grunden är en välbalanserad foderstat, som då börjar med koll på grovfodret. Det är ju trots allt det som hästen äter mest med. Sen får ni enkelt resonerat skilja på "dietisk" energi (MJ och kalorier) och rörelse-energi. Visst krävs det förstnämnda för att uppnå det sistnämnda, men ingen kan säga att ren olja ger pigga individer.

Och för att återgå till okis resonemang; från goda foderrutiner bygger du upp arbetsviljan med väl avvägda och varierande pass. Det ska ju bygga upp både vilja och kondis hos hästen, så det får vare sig vara för lätt/ tråkigt eller för tufft/nedbrytande.

Precis som hos människan så växer livsviljan också mera av en god och stimulerande närmiljö.

Svarar alla

Klart att jag inte tar illa upp. Jag har själv inga problem med min egen häst som egentligen inte äter något kraftfoder alls utan lyckas sätta muskler och vara arbetsvillig ändå. (Jag har en pigg fjordhäst)

Men jag reagerade bara på just det där argumentet att pigga hästar skulle bli lugnare och slöa bli piggare, tyckte att det lät precis som någon lumpet försäljningstrick.

Min kompis är ung och ha rinte hunnit skaffa sig tillräckligt mkt kunskap inom foder för att själv resonera fram och tillbaka, så självklart låter det där jättebra i hennes öron...

Så bra, och så bra att du ifrågasätter. Vi alla lär oss mera av att inte bara blint köpa påståenden rakt av :)

Hoppas du får bra argument att presentera din kompis.

Du har rätt och jag håller också med oki och ang. Det finns inget hokuspokus-foder för att en häst ska bli piggare utan det gälelr att ha en balanserad foderstat och träna rätt.

Jag tycker då inte det hon sa är fel.
Müsli har många användare.
Jag ger det till min häst och han är precis lagom.
Nu behöver man ju inte ge så mkt som det står på påsen..
Min häst får 5 dl om dagen och är mkt pigg och glad och
har jättefin muskulatur.

Hoppas att hon hittar nåt som passar.

Men hur är din häst med andra foder? Är han inte pigg o glad då också?
Dessutom 5dl... borde varken göra från eller till? Om det inte är en shettis...

Den här gången lutar jag mig mot milly!

Har du en blekaste aning om vad din häst behöver? 5 dl müsli lär ju inte vara underverket som fyller en hel foderstat?

På vilket sätt tycker du att hon har rätt? Kan verkligen ett och samma foder ge helt olika resultat på två olika hästar?

Jag påstår att INTE att det är ett dåligt foder, det låter jag vara osagt. Jag bara reagerade på argumenten. Framförallt med tanke på att min stallkompis fortfarande är ung och inte har samma möjlighet att nysta i allt som kommer upp. Givetvis låter allt sånt här jättebra i hennes öron och hon tror att det ska vara lösningen på hennes problem.

//Lillan

Har ett bra hö och dessutom har jag inte sagt att det är det enda han får.

kl
Men det vet väl de flesta att hästar är olika och har olika behov och
då inte kan få samma resultat av samma foder.

Har du en blekaste aning om vad din häst behöver?

Eh.. JA! Klart jag vet vad min häst behöver.

Använder mustang müsli för att den är havrefri och ger min häst
en del av det han behöver.
Har dock inte detta som enda fodret.
men müslin utgör störtsta delen av hans kraftgiva.

... men müslin utgör troligen inte största delen av den totala foderstaten. Eftersom gängse metod är att tillsätta komplement (exempelvis kraftfoder och mineraler) för att KOMPLETTERA grovfodrets brister så känns ditt uttalande uppåt väggarna.

Har du ett BRA grovfoder, så är 5 dl müsli som lite godis i krubban. Har du ett USELT hö, finns inte en chans att 5 dl räddar det. Så att säga att det är orsaken till att hästen är fin, är naivt. Det är DET jag reagerar på. Sen kan du mycket väl ha full koll på vad din häst behöver, men uttalandet ovan stöder inte det. ;)

Frågan från börjar var huruvida man kan byta ut havre mot müsli.

Och det tycker jag att man kan göra.
Vi vet ju inte vad eller om den hästen får nåt annat eller vad den har för hö.

Jag förutsätter att folk har lite förnuft i sitt laborerande med foderstater.

Frågan från början är också om det är rimligt att anta att en försäljare som lovar guld med deras produkt faktiskt har rätt. Kunden verkar ju vara en som inte kan så mycket om foderstater - och då finns långt viktigare grundläggande fakta än val av kraftfoder.

I första inlägget verkar inte kunskapen som skall underbygga förnuftet riktigt vara på plats om man säger så, vilket en vaken trådskapare reagerat på.

Klart ett och samma foder kan ge olika resultat på olika hästar om man ger samma mängd!

En häst som din ex. en liten kallblodshäst har inte samma energibehov som ex en treårig halvblodshäst.

Om du ger ex ett kilo till varje häst utan att bry oss om energi innehåll så kommer unghästen att förbruka innehållet ganska snabbt medan kallblodet som generellt har mindre energibehov kommer kanske lagra energin ist.

Man ska alltid utgå från vad varje enskild häst behöver och grunden till allt är ett bra grovfoder.

Frågan från början är också om det är rimligt att anta att en försäljare som lovar guld med deras produkt faktiskt har rätt. Kunden verkar ju vara en som inte kan så mycket om foderstater - och då finns långt viktigare grundläggande fakta än val av kraftfoder.

I första inlägget verkar inte kunskapen som skall underbygga förnuftet riktigt vara på plats om man säger så, vilket en vaken trådskapare reagerat på.

Den som inte förstår att ett foder kan ha olika inverkan på
olika hästar kanske inte ska hålla på med dom öht.

"Jag ger min häst det här och så här mkt för det får ju alla andra"

eller

"Jag ger min häst det här och så här mkt för det får Olle´s häst"

Jag menar bara att det är många som använder müsli och är nöjda
med det. Ett foder som passar många. (inte alla)

Om alla skulle ge sina hästar samma foder så skulle det ju rimligtvis
bara finnas ett, men eftersom alla hästar är olika så fungerar det
inte så.
Så att TS jämför med sin egen är väl inte så smart kanske.

Klart ett och samma foder kan ge olika resultat på olika hästar om man ger samma mängd!

En häst som din ex. en liten kallblodshäst har inte samma energibehov som ex en treårig halvblodshäst.

Om du ger ex ett kilo till varje häst utan att bry oss om energi innehåll så kommer unghästen att förbruka innehållet ganska snabbt medan kallblodet som generellt har mindre energibehov kommer kanske lagra energin ist.

Man ska alltid utgå från vad varje enskild häst behöver och grunden till allt är ett bra grovfoder.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 663
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut